Hur farligt är slån egentligen?

Kusebuse

Trådstartare
Antar att tråden hamnar tokigt. Ber moderator att flytta den till rätt plats.

Ja, som min fråga lyder; hur farligt är slån?

Det går en shettis i hagen (inte min) och han äter de översta kvistarna på slånbuskarna.
Jag googlade lite, men hittade inga direkta svar på mina frågor.

Hur mycket/lite behövs för att ponnyn ska bli förgiftad?
Är hela busken giftig, eller bara barken?

Vi ska flytta hästarna till en annan hage, men tyvärr är den också full av de elaka buskarna. Jag klipper och röjer så mycket jag hinner!

Sv: Hur farligt är slån egentligen?

Slån är ju nånting som vi människor äter så det kan väl inte vara farligt för hästar?

Slåntaggar kan ställa till en del skada. Min häst fick en i hoven, blev en hovböld. En annan häst lyckades få en i knät, kanske när han la sig för att rulla blev svullet och infekterat. Huruvida det är giftigt att äta vet jag inget om.

Jo, det stämmer, vi människor kan äta slånbär. Vi äter också aprikos, persika, plommon osv. Växternas frukter är alltså inte giftiga, trots att själva växten och kärnorna är det.

Liknande trådar

S
Hästvård Tyvärr blir det så att min sto ska avlivas. Jag vet inte om det blir snart eller efter sommar, men jag fundera hur jag ska göra. Jag...
Svar
8
· Visningar
2 377
Senast: Sammy
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 773
Senast: Hannah0407
·
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 213
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka