Hur får man manen så snygg??

I

Illen

Hur får man manen sådär snygg och tunn och att den bara ligger på en sida? Här är en dålig bild:
Gambler05engelskt.jpg

Sv: Hur får man manen så snygg??

tunn vet ja inte hur man får den men genom att bara träna hästen i ena sidan så att den ej är liksidig så får man manen att ligga åt bara ena hållet.. dvs högerstark häst = man åt vänster..
hoppas att ni förstod ironin..

lycka till!

Haha okej.. neej det var ju inget bra sätt:p
finns det inga andra metoder?

näe.. om man vill få den snygg inför tävling kan man fläta ner den och sätta på stretchhuva (finns på ex hööks) som hjälper till att hålla ner manen åt rätt håll..

men att tunna ur.. ja det är ett tufft jobb.. man kan raka längs sidorna men det är mest för stunden, det växer rakt upp sen.. :D

Så om hästen är högerstark och manen ligger åt höger är det alltså något fel på den ;) :p

haha ja vissa hästar kan vara tvärtom men oftast ligger manen från den starka sidan.. kanske beror en del på hårrötternas djup? den del hästar har ju ganska ytliga hårrötter (lättryckta) medans andra har djupa (protesterar och blöder när man försöker rycka :( )

fläta :D

(fläta från den sidan du vill ha manen & ha kvar flätorna några dagar & ta sen ut dom,brukar funka :D)

använd trimkniv om du inte orkar rycka, och sen fläta ner den.

näe.. om man vill få den snygg inför tävling kan man fläta ner den och sätta på stretchhuva (finns på ex hööks) som hjälper till att hålla ner manen åt rätt håll..

men att tunna ur.. ja det är ett tufft jobb.. man kan raka längs sidorna men det är mest för stunden, det växer rakt upp sen.. :D

Det finns ju speciella saxar som man använder för att tunna ur manen med. Raka är ju inte så snyggt direkt.

jo men det som man klipper ner växer likFB rakt upp sen.. då är det lättare att ha det som växer rakt upp längs sidorna ärn barar tussar här och där.. ;)

stubbat är fint det ockå ;)

Stallfätor :idea:
Du flätar bara en liten bit och låter dem sitta i någon dag (manen ska vara fuktig när du gör det).

jo men det som man klipper ner växer likFB rakt upp sen.. då är det lättare att ha det som växer rakt upp längs sidorna ärn barar tussar här och där.. ;)

stubbat är fint det ockå ;)

men man klipper ju ur på undersidan..?
Urtunningssax funkar jätte bra. Sen finns det ju som några sagt trimmkniv. men jag föredrar urtunningssaxen. den är det inte lika lätt att ta för mycket med. :cool:

Min vallack har man som viker sig på båda sidorna på ett ställe och där är manen som tjockast så där lär jag då tunna ur den extra och då stannar den faktiskt lättare där.. sen blöta ner är ju alltid bra :D

Jag testade att fläta en gång. Jag hade i flätorna i ca 4-5 dagar men sedan så höll det typ i 2-3 dagar innnan manen började lägga sig som vanligt igen:p

Ska man bara ha det till typ en tävling är det bäst att rycka och fläta ner den. Sen när dagen kommer funkar faktiskt hårspray bra. Jag tycker dock inte det är hela världen om den ligger på båda sidor. Mest för att jag inte orkar bry mej :)

Ryck den så den blir tunn.
Blöt ned den, och sätt över all man på en sida, och kamma ordentligt och ett tag, voila. Manen på en sida.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: fio
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Utrustning Ni som har hästar med grovt tagel och håller manen kort, vad har ni för knep för att det ska bli snyggt utan att man förstör händerna...
Svar
16
· Visningar
1 365
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI