hur får man hästen att stå still vid hanteringen?

Enya

Trådstartare
Min häst är en riktig vandrare. Han rör sig HELA tiden när han blir ryktad. Står han lös i boxen så går han, är han uppbunden så går han. Det är så jobbigt, kan tänka mig att han väger ca 700 kg och är alltså ganska tung att få på fötterna!

Och han gör likadant när jag ska sitta upp på honom. Jag har inte ridit på ett bra tag sp jag är absolut inte smidig och så fort jag sätter foten i stigbygeln så går han, sitter jag upp från en stol så knixar han bort rumpan....

Så...hur lär jag honom att stå still vid all hantering?

Sv: hur får man hästen att stå still vid hanteringen?

Grattis vi är två!

Varför går han omkring när du ryktar?
Min häst gillar inte att bli ryktad, hon blir jättesur, speciellt när man ryktar bröstet och magen. Därför har jag slutat att rykta henne (jättetråkigt för jag gillar att rykta, men går det inte så går det inte) Jag borstar henne bara med så mjuk borste som möjligt. Enda gången hon gillar att bli borstad är på sommaren så då passar jag på att gno ordentligt men rykta vill hon inte då heller.

Vid uppsittning har jag gjort så att jag ställer henne och sedan ställer jag dit pallen och då börjar hon i regel att vandra runt då låter jag henne gå tills hon stannar självmant och då smackar jag på henne så får hon gå några varv till sedan provar jag igen om hon då börjar att gå igen så gör jag om hela proceduren. Det kan ta lite tid men sen brukar det gå snabbare och snabbare och sen går det jättebra ett långt tag och sen kan hon krångla ett tag igen men då kör jag samma grej igen. Det gäller att vara envis som synden.

Hoppas att du kommer på något som fungerar med din häst.

Låter bra som mårran säger om uppsittning.
När jag fick hem min stod hon inte heller still, på stallgången boxen hanterar jag aldrig min i utan det ska vara något utav henes fri stad, går jag in där så brukar jag antingen 1. ge mat 2 ta ut henne från boxen, normlat ut i hagen eller 3. ta av henne fleecetäcket för att hon vart svettig när jag red henne så hon fick stå med de på sig fram tills kvällsmaten.
Det jag gjorde var att så fort hon flyttade sig mot mig så gjorde jag som så att jag tog två fingertoppar å vibrerade dom fram och tillbaka antingen mot rumpan tills hon flyttade på sig eller vid magen (där skänkeln ligger, som när man tränar markarbete) å någon gång strax ovanför bogen (där man lägger spöet/tygel/grimskaft för att visa att hon ska flytta på sig vid marbarbete), det tog sin tid, men hon insåg till slut att det var jobbigt att flytta på sig hela tiden, å numera står hon som en slö kossa inne på stallgången vid hanterin =).

Och om hästen inte flyttar sig mot en utan ifrån en hela tiden???

Jag har samma problem med min häst. Vandrar fram och tillbaka vid all hantering i stallgången. Jag undrar oxå: vad i hela friden ska man göra?? Är det rätt att tillrättavisa med att om han backar ett steg , tar jag fram honom ett steg...och tvärt om? Vi kör med det, men det är bara det att han gör så HELA tiden...så det blir inget ryktande utan bara ett evigt flyttande fram och tillbaka :(
Däremot är han duktig när jag ska hoppa upp på honom. står snällt vid pallen och väntar tills jag kommer upp......

Det kanske är mutor, men varför inte ge en tuss hö medans man håller på och borstar...? Så har pållen nåt att pyssla med.
Vid uppsittning däremot är det nog bara tålamod som gäller som någon skrev tidigare.

Satt o läste o fundera lite på dethär me pallarna..
Varför ere så många som använder pallar.. hur kommer d sig att det är så vanligt?
Har ni väldigt höga hästar eller?

Bara en liten undran ;)

Jag använder pall av den enkla anledningen att jag har reumatisk värk och inte kan ta mej upp/ner på/från en häst utan denna som hjälp Ett hjälpmedel, helt enkelt.... :crazy:

Nej jag har inte särskilt hög häst men jag tycker att det är trevligare för hästen om jag kommer upp lite smidigare och att inte sadeln dras snett när jag sitter upp. Jag började med det när jag började rida henne och har alltid gjort det men det är klart om jag hoppar av ute i skogen någon gång så sitter jag ju upp vanligt om där inte finns någon sten eller stubbe att kliva på.

Dessutom sliter det på ens egna knän och höfter vid den traditionella uppsittningen.

Fram för fler pallar i skogen särskilt vid bra kantarellställen :banana:

Man skonar hästen väldigt mycket om man sitter upp med hjälp av en pall, man skonar utrusting och sig själv är så klart ett extra +

Tack för era synpunkter!
Han rör sig hela tiden fram och tillbaka när jag ryktar honom eller gölr något annat med honom. han verkar inte tycka illa om behandlingen utan det är nog mer som om han helt enkelt inte förstår att han ska stå stilla eller han kanske har svårt att koncentrera sig. Han är ju bara 3,5 år än.

Men det är nog så jobbigt ändå! När jag ska sitta upp så står han stilla ungefär så lång tid det tar för mig att sätta foten i stigbygeln, sedan ut med rumpan så att jag får hoppa efter eller så stupar jag rakt ner på backen! Trist att det är så.

Jag ska testa hur det fungerar med mårrans tips.

Jag sitter upp från en pall främst för att jag inte väger om jag borde och för att jag inte har ridit på ca 4 år så jag är oerhört ringrostig!!

Hej!
Ett sånt beteende hade jag aldrig accepterat att min häst hade för det tycker jag är ouppfostrat. Jag har själv en 4-åring och honom tillrättavisar jag varje gång han börjar vandra när jag ryktar honom. "Hallå här står faktiskt jag". Han skall stå stilla och inte bara gå på. Lyssnar han inte på det så brukar jag binda upp honom och då står han som regel stilla.
Jag har också övat på att låta honom stå uppbunden i boxen/stallgången medan jag har gjort annat bara för att träna upp tålmodigheten hans och lära honom att "vänta". Det har fungerat väldigt bra och han har inte lika bråttom hela tiden som han hade tidigare.

När jag sitter upp är han tvungen att stå still, för jag har inte lust att bli hängande efter om någonting händer. Jag tar ett grepp om tyglarna när jag ska sitta upp och börjar han att gå så tar jag tag i honom och tillrättavisar honom och sen försöker jag igen ända tills han står stilla. När jag väl har kommit upp i sadeln så skall han också stå stilla ända tills jag ger besked om någonting annat.

Det kräver lite tid och tålamod, men det har fungerat för mig.

Lycka till!

Det absolut viktigaste när man håller på med hästar är att ha ett större tålamod än hästen.
Hästar har ingen brådska . De har all tid i världen.. :smirk:
Man måste lägga en massa tid vid hantering av hästar för att den ska fungera som man vill.
Det låter som att hästen kanske behöver en ganska fast och konsekvent hand som inte tillåter att den trajar fram och tillbaka.
För alla hästar kan stå stilla. Om de vill.
Så jag tror att om du är lite bestämdare emot hästen och visar för den att han FÅR inte hålla på att trampa omkring, så kommer han lära sig det.
Lycka till och jag hoppas att det löser sig.

Varför inte lära honom vad det är du vill han ska göra? Om han går runt medan du borstar, håll borsten fast vid honom tills han stannar. Så snart han stannar tar du bort borsten o låter honom vara helt ifred en halv minut eller så. Borsta - börjar han gå, så forsätter du, står han stilla så slutar du genast. Försök komma åt att sluta borsta innan han sätter igång att gå så lär han inte sej en serie (gå-sluta gå- får vara ifred). Hästar lär sej väldigt fort, lyckas du sluta borsta exakt när han stannar så tar det inte många minuter innan han fattar. Förläng sedan successivt tiden han ska stå stilla innan du slutar borsta.

Har du haft hästen länge? Är det så att han precis kommit till stallet så är han kanske bara nervös?
Tog mig nästan ett halvår innan min häst kunde stå still i gången, pga av att hon var jättenervös av sig. Nu står hon dock helt själv i gången!

Kanske skulle be någonm stå framför honom i gången, så han inte kan gå framåt? Flyttar han sig åt sida, "kläm" honom mot väggen. Bättre han står snett än att att han går runt hela tiden.

När du sitter upp, ställ honom (nosen) mot en vägg, så kan han inte gå framåt. Har du så du kan ställa honom mot två väggar är det ännu bättre. Eller så håller någon i honom bara.
Ge dig inte, går han iväg när du hopper upp, rygga, hoppa av. Gör om. Efter ett tag lär han tröttna på det och stå still.

Senast ändrad:

vilse skrev:
När du sitter upp, ställ honom (nosen) mot en vägg, så kan han inte gå framåt. Har du så du kan ställa honom mot två väggar är det ännu bättre. Eller så håller någon i honom bara.

Jag tror inte att det är nån vidare bra lösning. Det pressar hästen och stressar upp honom mera.
Dessutom är det bara en kortsiktig lösning för det är ju inte alltid man har en vägg eller annat att tillgå när man ska sitta upp..

Ge dig inte, går han iväg när du hopper upp, rygga, hoppa av. Gör om. Efter ett tag lär han tröttna på det och stå still.

Det kan jag köpa lite mer. Men istället för att rygga när man har kommit upp så är det bättre att hoppa av när han går framåt och SEN be honom rygga från backen.
Han kommer inte framåt och iväg på ridturen förräns han står stilla.
Han kommer tycka det är väldigt jobbigt att du hoppar upp och ner och dessutom backa oxå.
Så fort han fattar att det hjälper att stå stilla så kommer han föredra det istället för den där jobbiga och trista proceduren.

Anledningen till att du inte ska hoppa upp, backa och sen hoppa av igen är att då fattar inte hästen varför du hoppar av. Om det är för att han ryggade.
Han glömmer helt enkelt bort vad han gjorde för 5 sekunder sen..
Det gäller att bestraffa genast..
Men hoppar man av i SAMMA ögonblick som han går framåt och snabbt begär "ryggning" så kommer han fatta att ryttaren hoppar av just p.g.a att han går framåt.
Och det viktigaste av allt är eftergiften och berömmet i exakt rätt stund när han har fattat och gör rätt..

Lycka till!

Senast ändrad:

Det pressar hästen och stressar upp honom mera. Dessutom är det bara en kortsiktig lösning för det är ju inte alltid man har en vägg eller annat att tillgå när man ska sitta upp..
Så lärde jag min häst att stå still vid uppsittning. Hon blev betydligt lugnare när hon inte hade det fritt framför sig. Men det är säkert olika från häst till häst.

bättre att hoppa av när han går framåt och SEN be honom rygga från backen.
:o Oj, det var så jag menade, skrev lite för fort bara.

Ja jag tror att det är så .
Ett knep kan funka bra på en häst medan det kan sluta i general-knas på en annan häst.
Oftast är det bättre att hitta en bra och mer " korrekt" inlärningsmetod.
Och det är ju det som kan variera från häst till häst..

Misstänkte nästan att det var så du menade..
Tanken slog mig att det kanske bara hade blivit fel när du skrev.. :)

ika77 skrev:
Men istället för att rygga när man har kommit upp så är det bättre att hoppa av när han går framåt och SEN be honom rygga från backen.
Han kommer inte framåt och iväg på ridturen förräns han står stilla.

Men då får han ju belöningen för att han går iväg = du hoppar av honom... Det är knappast så att han verkligen vill iväg så mycket att han går, utan att han tycker det är obehagligt att du klättrar upp? Då borde du hellre hoppa med och låta honom gå en liten cirkel om han går, och hoppa ned när han stannar som belöning! Du får precis vad du belönar, slutar du uppsittningen när han går så går han alltid. Att han sen måste backa kan ju i o för sej lära honom att stå stilla, men det tar länge för han ska ju lära sej en hel serie först (jag går-hon hoppar ned-jag måste backa) i stället för en enda sak (jag står still-hon slutar kravla på mej). Sen kan du successivt förlänga hur länge han ska stå, tills du kommer upp helt. Står han stilla hela tiden, så kom ner ibland. Eller ge en morotsbit från ryggen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 025
Senast: tessan.g
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 115
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025