Hur får man hästen att dricka ur vattenkoppen?

pinky

Trådstartare
Jag behöver tips på hur man lär hästen att använda den automatiska vattenkoppen.

Jag har testat följande:

*Ingen hink i boxen när hon kommer in. Tyvärr är hon inte alltid så törstig när hon kommer in, och till sist måste jag ju ändå hänga in hinken för natten och åka hem.
*Plask och lek. Vi blaskar i vattenkoppen tillsammans, och hon är absolut inte rädd för ljudet utan är väldigt nyfiken. Tyvärr kopplar hon inte ljudet med att vatten rinner fram...
*Flytande och sjunkande godis. Äppelbitar som flyter på olika mängder vatten eller morotsbitar som sjunker på olika djup. Allt slabbar hon glatt i sig, och ibland kommer hon åt ventilen utan att bry sig det minsta. Har provat detta dagligen i flera veckor nu, men har gett upp...

Vi har ganska stora, runda vattenkoppar, så hon får lätt ner hela näsan utan att behöva vidröra ventilen.

Nån som har ett klurigt tips?
 
Sv: Hur får man hästen att dricka ur vattenkoppen?

Hästen är 3 år gammal och jag har haft henne sedan i somras. Uppfödd i ett stall utan automatiskt vatten.
 
Sv: Hur får man hästen att dricka ur vattenkoppen?

Jag var tvungen att sluta ge vatten inne, men min går på lösdrift
 
Sv: Hur får man hästen att dricka ur vattenkoppen?

Jag har ingen direkt nån tips men min spontana kommentar tycker jag ge inget vatten utan bara vattenkoppen. Och varje gång du är i stallet så "trycker" du fram nytt vatten varje gång. Så hästen fattar att vattnet är där.

Men sen kommer frågan vågar man? T ex låta hästen stå utan vatten under en hel natt, om inte hästen dricker nåt ifrån vattenkoppen?
Och det är bara du själv som kan avgöra det :) En del vågar andra inte. Själv gör jag det inte kan tilläggas p g a att som kan uppstå vid brist på vatten.
Dock vet jag inte personligen om det händer över en natt och det kanske det inte gör.


Annars går det att kanske bytta vattenkopp. ^^ (nu tro jag inte att det är vattenkoppens "fel" utan detta ligger nog hos hästen, att den inte förstår. Och det är inte ovanligt att en del hästar inte kan just vattenkoppen funktion)

Själv har jag övergått till en vattenkopp som fyller upp själv. Tycker det var en fin lösning istället för att sätta in hinkar i boxen dock kan tilläggas att man får rengöras som ofta ...ofta..om man har söliga hästar, men hästarna gillar det och jag vet att mina hästar får i sig så mycket vatten dom behöver. ^^
 
Sv: Hur får man hästen att dricka ur vattenkoppen?

Många hästar föredrar absolut att dricka ur stora vattenspeglar. Faran med vattenkoppar är att hästen inte får i sig tillräckligt med vatten. Och det ger en ökad risk för förstoppningskolik. Jag hade tidigare en valack som absolut inte drack ur vattenkopp och jag vågade inte chansa med att låta honom törsta då de inte hade vatten i hagen i det stallet.

Mina hästar har hink inne men dricker ändå hellre ur baljan i hagen, helst samtidigt som jag fyller på vatten. När jag släpper ut dom går de nästan alltid direkt till vattenbaljan samtidigt som spannen i boxarna oftast är orörda.

Så nej jag har inget tips tyvärr utom att hästar helt klart föredrar att dricka ur stora vattenkar. Men har de vatten i hagen så anser ju många att hästen klarar sig genom att dricka sig otörstig två gånger om dagen men nu inför vintern ökar risken för kolik om de inte dricker tillräckligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får man hästen att dricka ur vattenkoppen?

Jo, jag har tänkt tanken att vara så brutal att jag lämnar henne utan vatten, men att jag i så fall gör det när jag själv släpper ut morgonen efter så att jag vet om hon druckit eller inte.

Tror inte heller att det är någon fara att vara utan vatten EN natt, men tänk om det krävs fler innan hon fattar? :o Det känns lite läskigt...
 
Sv: Hur får man hästen att dricka ur vattenkoppen?

Jag vet att det är så, men samtidigt dricker ju de allra flesta hästar ur koppen bara de lär sig.

Vi har bekvämligheten installerad, och är fler om att fodra och släppa ut dem, så jag vill inte krångla med hink i onödan. Risken med hink är ju att dessutom tar slut eller att de välter ut den. Hon har lyckats vända den och tömma den en gång, trots att den sitter upphängd med kätting i höjd med krubban.
 
Sv: Hur får man hästen att dricka ur vattenkoppen?

Min fundering på att försöka "tvinga" hästen att använda koppen genom att inte ge annat vatten i boxen, är: hur vet du om hästen har eller inte har druckit ur koppen när morgonen kommer? Det går ju att trycka fram en viss mängd vatten innan insläpp och sedan se om hästen tömt själva koppen, men i övrigt?
 
Sv: Hur får man hästen att dricka ur vattenkoppen?

Den natten hon tömt både hink och vattenkopp var hon jättetörstig på morgonen, så då drog jag slutsatsen att hon inte tryckt fram vatten själv öht. :)

Om hon inte får vatten i hink till natten och sedan inte visar intresse för vattnet på morgonen så får jag ju anta att hon druckit ur koppen?

Men helt säker kan jag ju naturligtvis aldrig vara.
Brukar låta nya hästar ha hink tills jag sett dem dricka ur koppen, men den här hästen gör det bara inte. :meh:
 
Sv: Hur får man hästen att dricka ur vattenkoppen?

Min häst har aldrig tyckt om vattenkopp och därför lät jag honom slippa genom att jag satte in 2 st vattenhinkar i stället.

Vill dem inte är det ju ingen mening utan risken för kolik är bara större iom att de inte dricker ordentligt. Så jag hade satt in vattenhink i stället och sett koppen som komplement i stället för tvärtom.

De flesta vattenkoppar släpper ju ut alldeles för lite vatten att de dricker för lite då dem tröttnar allt för fort.
 
Sv: Hur får man hästen att dricka ur vattenkoppen?

Våra koppar ger närmare 9 liter just nu, så det är inget problem.

Jag vill ha så smidig stallskötsel som möjligt, därför vill jag verkligen lära henne.

Vill hon inte så vill hon inte, men då ska jag vara väldigt säker på att hon aldrig kommer att använda vattenkoppen.

Vi har t.ex. en häst i stallet som blir rädd för ljudet så fort han kommer åt ventilen, där är det ju ingen idé att traggla, det är ju bara elakt.
 
Sv: Hur får man hästen att dricka ur vattenkoppen?

Tja, de kan säkert dricka ännu mer, men vad jag vet rekommenderas absolut minst 6 liter, gärna 8?
 
Sv: Hur får man hästen att dricka ur vattenkoppen?

minimi kraven för vattengiva för hästen är ju ett par gånger/dygn så jag hade vågat, om jag var du och som jag läser dig, verkligen vill lära henne använda koppen (som dessutom verkar vara bra och med bra vattentillförsel osv) att vattna henne ur hink vid kvällsfodringen, och sen lämna henne med bara koppen (uppfylld), och sen ge henne hink igen vid morgonfodringen några dagar. se givetvis till att hon har vatten i hagen också hela dagen.

fyller du upp koppen med vatten på kvällen innan du går, ser du ju iallafall om hon ö.ht druckit det lilla vatten som var i koppen. har hon det så är det ju ett tecken på att hon faktiskt börjat koppla att vattnet finns den vägen.
 
Sv: Hur får man hästen att dricka ur vattenkoppen?

Tror att jag ska våga testa "den hårda vägen" ikväll, då jag nattar både dem och släpper ut i morgon bitti.

Hon får vatten när hon kommer ut, så hon klarar sig säkert isf. :)
 
Sv: Hur får man hästen att dricka ur vattenkoppen?

Hej!

Det tog nästan 1 år för min tjej att haja vattenkoppen. För att hon skulle slippa törsta ställde i in ett vattenkar också (surt när vattenkopp med flottör som klarar kyla finns och man helst inte vill släpa vatten).

Jag hade ren tur som kom på henne när hon drack, hörde ett surplande ljud utifrån och gick ut och kollade. Har varit med om fler hästar som visst kan vattenkoppen, de är "bara lata" och dricker hellre ur hink. När hinken är slut och de är törstiga kan de plötsligt dricka ut vattenkoppen med.

Även de hästar vi inte tränat på vattenkoppen har hajat den på några månader (huruvida min drack ur den när jag inte såg är ju omöjligt att veta...)

/Lavinia
 
Sv: Hur får man hästen att dricka ur vattenkoppen?

Tror att jag ska våga testa "den hårda vägen" ikväll, då jag nattar både dem och släpper ut i morgon bitti.

Hon får vatten när hon kommer ut, så hon klarar sig säkert isf. :)

Tycker jag att du gör rätt i ^^
 
Sv: Hur får man hästen att dricka ur vattenkoppen?

Personligen gillar jag inte vattenkopp alls då jag vill veta att hästen dricker.

Men vill du absolut lära så kan du nog lugnt låta henne va utan på natten så hon lär sig så länge hästen har fri tillgång dagtid :)
 

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 017
Hästvård Hejsan! I lördags eftermiddag fick min ena häst gaskolik. Antagligen beroende på att hon äter metacam för knä- och kotledsinflammation...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: svea
·
N
Foder & Strö Min häst är 7 år och har alltid haft vattenhink. Han har stått på ställen som har vattenkopp, men ändå haft vattenhinken och druckit ur...
Svar
7
· Visningar
2 716
Senast: Naggur
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp