Sv: Hur får man "fart" på lat häst?
Du har redan fått flera bra tips, men en sak som är mycket viktigt på lite "latare" hästar över lag, som jag vet själv är svårt att låta bli med...Nu vet jag ju inte om just du har detta problemet, men det blir lätt så om man känner att hästen inte riktigt går fram som man vill att den ska göra. Sitt inte och driv hela tiden i onödan. Försök att nollställa hästen och dig själv, så du inte sitter upp med målet att driva fram honom till max det första du gör. Låt hästen tänka lite själv, han vet precis vad du vill egentligen (med förutsättning att du ger hjälpen någolunda rätt och att du inte sitter med "handbromsen" i). Försök att inte klämma hela tiden utan låt honom gå själv utan drivning, och driv inte förrän han stannar/nästan har stannat, då driver du till ordentligt, sen fortsätter du, driver till ordentligt kanske lägger till spöt när han stannat. Det finns ingen mening i att sitta och driva för att man tror/vet att hästen kommer stanna, vänta tills han har stannat istället. Så, försök nollställa dig själv och hästen, och sortera ut hjälperna var för sig. Framåtdrivande för sig, förhållning för sig osv. Och tänk på att få honom framåt för skänkeln, och framför allt; egen bjudning! innan du försöker plocka ihop honom, eftersom det blir just handbromsen i om man försöker rida ihop en häst som inte har egen bjudning bakifrån. Jag själv har verkligen svurit över hur seg och lat "min" ponny är. Sen jag (med hjälp av min underbara tränare) började rida såhär, så har det blivit en MARKANT skillnad. Senast idag red jag utan både sporrar och spö och får sitta och "proa" hela tiden! Jag trodde aldrig jag skulle kunna rida utan sporrar och spö på henne! Men jag hade ju lixom "trubbat av" henne.
Lycka till!