Hur får man "fart" på lat häst?

M

Merrimon

Har nyss blivit medryttare på en gammal, klok häst. Så klok är han att han inte gör något i onödan liksom. Och man får ha duktiga skänklar för att få igång honom. Självklart val är sporrar och spö, men finns andra knep för att få fart på honom?
Hur tränar man bäst? Mycket uteritter kommer det att bli, vad ska jag göra?

Sv: Hur får man "fart" på lat häst?

Hästen har ju det temperament den har, en del är helt enkelt lite sävligare än andra. Det kan man inte ändra på.

Det du kan göra är att dressera den så att den blir uppmärksam och lydig på dina hjälper. Ökad kondition ger också ofta mer energi. Att hästen är frisk och får en schysst foderstat är förstås också viktigt.

Lycka till!

havre hjälper på min medryttarhäst.. bara med två nävar innan man sticker ut!

de ska inte ha havre innan ridning
och absolut inte osväld då den sväller i magen å kan orsaka otrevliga saker.

jag har oxå haft en medryttarhäst som är sån. men vartefter jag lärde känna honom bättre så blev det mer och mer fart på honom. det verkade som om han började tycka om mig och då alltid vilja vara mig till lags ;)
men annars så brukar det gå bra om man tränar sånt som hästen tycker är roligt. uteritterna var alltid mer fartfyllda än dressyrpassen på banan ;) :angel:

havre påverkar INTE en häst så snabbt, det tar ca 6 timmar innan den är smält och att energin kommer ut!

Då måste det bero på sporrarna som jag började använda samtidigt.

Personligen tror jag inte att det är någon fara om de får lite ett tag innan.. men eftersom farten troligen beror på sporrarna (kom jag på) så kan jag ju sluta med det.

Jag vet fler som har gett lite havre innan som "godis" och har inte märkt några problem.. men du kan säkert mer än jag om det!

Vad menar du med osvälld havre? Även vid mkt små mängder?

Min "gamla kloka pålle" är superlugn när man sätter upp en ny ryttare på ryggen, men när jag och hans medryttare rider så kan det bli fart under skorna ;) . Vet inte om det är bara min pålle som testar hur mycket ryttaren kan innan han börjar busa.

har samma sorts häst som sabolina..han är övergo mot nya ryttare, men med mej brallar han o busar när vi är ute :rofl: ..men han kan oxå tappa suget ibland på ridbanan, men ibland verka han tycka det är kanon kul. Han var oxå lat förr, men jag har "busridit" (dock kontrollerat)en del, haft skojj på uteritterna, haft små tävlingar i stallet o överraskat honom me plötsliga galoppfattningar ute. det har gjort honom alert på mej o mer framåt, men det har atgit ett tag. men nyckeln till en häst framåtbjudning är i många fall förväntan o vetskapen att det snart kan hända nåt skojj..så tillåt er att busa, det bygger både band mellan dej o hästen men oxå en förväntan..;)lycka till!

En uppfriskande galopp på en äng eller liknande som du har tillgång till brukar få den lataste hästen att piggna till. själv har jag gjort en galopp banna runt hagarna oftast tycker hästarna att det är bus kul att ta en galopp innan dressyren.

Havre kan pigga upp men det får du fodra som vanligt med, inte ge lite som godis innan för det ger ingen effekt.

Sen är det bra att galoppera (gärna tillsammans med andra hästar), hoppa små hinder och variera ridningen så mycket som möjligt. Ha lite mer tempo på ridningen så du inte bara skrittar i sömngångartempo. Rid olika vägar när du rider ut så det blir lite nytt för honom varje gång. Det ska vara roligt och fartfyllt så kommer han nog att piggna till!

Beröm hästen mycket (för minsta lilla som han gör rätt) och gör era turer roliga och positiva!
Av erfarenhet vet jag att det är mycket bättre än att använda spö o sporrar.

Du har redan fått flera bra tips, men en sak som är mycket viktigt på lite "latare" hästar över lag, som jag vet själv är svårt att låta bli med...Nu vet jag ju inte om just du har detta problemet, men det blir lätt så om man känner att hästen inte riktigt går fram som man vill att den ska göra. Sitt inte och driv hela tiden i onödan. Försök att nollställa hästen och dig själv, så du inte sitter upp med målet att driva fram honom till max det första du gör. Låt hästen tänka lite själv, han vet precis vad du vill egentligen (med förutsättning att du ger hjälpen någolunda rätt och att du inte sitter med "handbromsen" i). Försök att inte klämma hela tiden utan låt honom gå själv utan drivning, och driv inte förrän han stannar/nästan har stannat, då driver du till ordentligt, sen fortsätter du, driver till ordentligt kanske lägger till spöt när han stannat. Det finns ingen mening i att sitta och driva för att man tror/vet att hästen kommer stanna, vänta tills han har stannat istället. Så, försök nollställa dig själv och hästen, och sortera ut hjälperna var för sig. Framåtdrivande för sig, förhållning för sig osv. Och tänk på att få honom framåt för skänkeln, och framför allt; egen bjudning! innan du försöker plocka ihop honom, eftersom det blir just handbromsen i om man försöker rida ihop en häst som inte har egen bjudning bakifrån. Jag själv har verkligen svurit över hur seg och lat "min" ponny är. Sen jag (med hjälp av min underbara tränare) började rida såhär, så har det blivit en MARKANT skillnad. Senast idag red jag utan både sporrar och spö och får sitta och "proa" hela tiden! Jag trodde aldrig jag skulle kunna rida utan sporrar och spö på henne! Men jag hade ju lixom "trubbat av" henne.

Lycka till!

jag rider på exakt samma sätt på min sega d-ponny och det hjälper verkligen!
att sitta och driva konstant gör ju inget bättre, hästen blir bara avtrubbad för hjälperna och omotiverad.
använd skänklarna och spöt rätt, och gör ritterna roliga!
jag har redan accepterat att min lilla häst aldrig nånsin kommer tycka det är roligt att gå omkring och skrota inne i ridhuset- hästar är ju också olika.
men med hjälp av våra uteritter har jag fått honom mkt mer framåt när vi väl kommit in på ridbanan och allting verkar stämma mycket bättre.
bättre kondition, rätt träning och livade uteritter :) bästa botet!

Tack för alla tips!

Han är mycket mera framåt nu - han kan tillomed skutta till för något "farligt" bara för att han är glad ;)

Vi har kul i skogen och har hittat en del stigar med lite "överraskningar" på - små hinder/pinnar att kliva över. Och massa klapp och "rätt så" får han. Känner att vi blir mer och mer kompisar, och det verkar göra att han blir mer villig att röra på sig:)

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet