Hur får man en häst sopm vägrar att gå, att gå??

E

Erriicca

Hej, jag har ett haflinger sto på 8 år på foder som tidigare gått med sin mamma i hela sitt liv. Nu har vi problemet att det går inte att rida ut på henne själv, men leder man henne en bit så man kommer bort från all bebyggelse och rörelse går hon. men när man är på väg tillbaka så är det samma problem hon vägrar att gå...

Finns det någon som har något bra tips som man kan träna på, eller göra för att det ska bli bättre ??

Tacksam för alla svar! :laugh:

Sv: Hur får man en häst sopm vägrar att gå, att gå??

Promenera den väg man tänker rida några gånger, med eller utan sällskap. Med hästen alltså.

Det har vi försökt oss på i en månads tid nu utan framgång :/

Vägrar hon åt båda håll?

Vad gör hon? Fryser fast, vänder om?
Vad gör du när hon inte vill gå?

japp båda håll!! Hon fryser fast, ibland kan de inte ens gå att vända och gå åt andra hållet. hoppar man av följer hon med direkt. tycker inte om att använda varken spö eller sporrar med har provat utan framgång då hon bara viker bak öronen och visar att hon inte tycker om de.

Det fungerar om man har med sig nån annan häst/människa som stöd men det är ju inte alltid man kan ha med de heller och jag skulle vilja att de går ändå!!

Min vill helst inte gå ensam heller.
Hon fryser fast eller vänder om. Eftersom jag är feg så har det tagit mej flera månader att få henne att gå. Hon backar gärna ner mot diken om det finns.

Jag vänder henne åt det håll vi ska och sen väntar jag ut. Då tröttnar hon.
Tar det för lång tid, så klatchar jag på lite med tyglarna.
I början hade jag korta mål där jag vände när det kändes bra. Sen ökade jag på. Till slut kunde jag rida en hel runda.

Jag har testat en del saker, spö, leda osv, men vill kunna få fram henne utan hjälpmedel som jag inte använder annars.

Tömkörning var det som hjälpte bäst i början. Att få henne förbi de ställen där hon vägrat gå.

min häst backar gärna ner i diket när det inte passar henne att gå, men hon byter håll åt det jag inte vill åt då får jag henne att backa dit jag ville och till slut så tröttnar hon och går fram några steg åt rätt håll :) hoppas du hittar etts sätt

Min häst har liknande tendenser ibland. Han stannar och vill inte röra sig. Driver man så börjar han backa. Jag gör helt enkelt så att jag sitter där och väntar ut honom. Första gången jag red honom efter jag fått hem honom stannade han sådär 3 ggr under ridturen. Jag stressar inte utan väntar ut honom. Efter ett tag blir han uttråkad och börjar gå igen. Om han börjar backa driver jag framåt, ordentligt, och slutar när han står stilla och inte backar. Det är bättre att han står till än att han backar ned i ett dike eller dyl.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 016
Senast: tessan.g
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: sorbifolia
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 833
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 806
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama