Hur får jag min katt att sluta bitas?!

Gwaeron

Trådstartare
Min katt bits. Ganska hårt dessutom. Hon gör det på lek, det märker man, men det gör ju lika ont för det. Jag tycker jag har provat det mesta. Ignorera, ta i nackskinnet, fräsa, blåsa på henne... Att hålla sig undan när hon kanske ska bitas är omöjligt, för hon hugger oftast helt utan förvarning. Hon kan ligga i knäet och spinna så det ekar och sen helt plötsligt bita tag.

Hon vet också skillnaden mellan att ta snällt och att inte göra det. Mamma är hon för det mesta väldigt snäll med när man leker, inga klösmärken där inte. Mig leker hon hårdhänt med och det kan jag tåla. Men totalt oväntade anfall får vi lika stor del av hela familjen.

Vad tusan gör man åt saken :confused:

12297235.jpg

Sv: Hur får jag min katt att sluta bitas?!

Vissa katter är ju bara såna. De får plötsligt nog med gos och då hugger de till/river.

Ingen av mina katter skulle våga/få för sig att bitas, men min hankatt hade svårt att säga till att han ville bli nersatt på ett försiktigt sätt. Han älskar att bli buren på, men så plötsligt ville han ner och då sprätte han åt alla håll, jag gick jämt omkring med långa djupa klösmärken på bröstet när han tagit spjärn med baktassarna där. :crazy: Nästan alla mina tröjor hade hål/försvunna maskor framtill.
Honkatten kunde förmedla att hon ville bli nersatt helt utan skador på den som höll henne, så vi började träna hankatten på det också.

När han började sprätta höll vi fast, sa NEJ och fortsatte hålla fast tills han satt snällt igen, då satte vi ner honom. Senaste året har han slutat sprätta, inga rivsår och inte en enda förstörd tröja!

Nåt som går att använda på din katt?

Altså, jag har lärt mig sen jag var liten att katterna har verkligen en egen vilja. Vill inte katten bli klappad så låt bli. Samma sak, bits den vid lek, gör den det av naturliga skäl och inte för att skada människan.

Och katter är verkligen speciella, en del mer keliga än andra.

Hade en katt förut, som jag växt upp med. Han blev 16. Blev det för mycket så sa han ifrån. Inget att göra något åt..

Så mitt tips - Låt katten hållas. Att ta tag och sånt i katten förstår den inte på samma sätt som en hund. Den blir bara osäker då. Sluta isf lek med katten när den börjar bitas hårt. Då slipper du ju få ont.

Min stora kisse gjorde så förut. Han gosade och spann och bäst som det var så bet han också och höll fast min arm med alla fyra tassarna. Han liksom blundade och nästan njöt av att bita mig.

Jag fick tipset att hålla kvar armen eller handen eller vad han nu bet i. Så snart han märkte att jag inte drog undan handen utan höll kvar, så försökte han spotta ut den. Eftersom jag höll kvar handen fick han ha kvar den i munnen tills jag valde att ta bort den. Efter ett tag räckte det att jag spände armen när han var på väg att bita, så lät han bli. Nu har han slutat helt *peppar peppar*

Observera att det inte var med våld, jag gjorde inte illa katten utan lärde honom bara att det var en smula obehagligt att bita matte.

Klart man kan læra en katt att inte bitas/rivas. Eller att inte hoppa upp på spisen (iaf inte nær man ær dær sjælv) och køksbordet.

Det ær før att folk tror att katter inte kan uppfostras som det finns så mycket ouppfostrade katter.

Katten har såklart rætt att sæga ifrån nær den inte vill gosa længre. Men det finns andra sætt att førmedla det på æn att hugga tænder och klor i stackaren som gosar med den.

Till alla som svarat:

Tack för alla tips och råd!

Jag tänker absolut inte tvinga min katt att bli klappad eller leka om hon inte vill, självklart inte. Är det nåt hon inte vill säger hon ifrån direkt, men hon gör alltid det genom att morra/gnälla. Huggandet är en helt annan sak som kommer utan förvarning när hon gör det på riktigt. Hon får alltid vara ifred när hon morrar om det inte gäller nåt viktigt som att sätta på halsbandet eller dra en fästing.

Att bita ihop själv och bara hålla kvar armen har jag inte provat, det kan nog fungera. Min katt var också sprättkatt från början när man bar henne, hon skulle ner på millisekunden när hon ville. På henne funkade det också jättebra att hålla tills hon slutade och släppa ner direkt då.

Tack för hjälpen som sagt :)

Nu lär jag väl få spö, men en sån katt hade jag tagit i nackskinnet och hållt i rejält hårt tills katten är väldigt lugn, stilla och snäll. Finns inte en chans att jag tolererar sånt beteende. Dock leker jag inte hårdhänt med katter heller, det får de göra med varandra. Skulle aldrig provocera en katt med händerna (eller någon annan kroppsdel för den delen). Händer är inget man leker med, nånsin, utan det är något som är till för klappar, kel och gos. Så om du t.ex. gnuggar kattens mage tills den småbiter och sparkar med bakbenen och liknande saker så rekommenderar jag att du slutar med det.

Klargörande; Givetvis tar jag inte hårt i en katt som jag inte vet är frisk, kry och mår bra i huvudet. Man måste ju vara säker på att katten bara gör det för att den är "busig".

Jag ær helt på din linje.

Men så kallas jag the Pet-nazi av en amerikansk væn också... :o:D

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 361
Senast: Sel
·
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 850
Senast: Ponnyfoton
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 420
Senast: Mahonia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar