Hur får jag grabben att slappna av?

phie

Trådstartare
Jag har en anglokille på sju år som är lite nervöst lagd. Eller snarare, han brukar vara lite obekväm i nya situationer men finner sig ganska snabbt. Det finns däremot en daglig företeelse som jag skulle önska att han kunde acceptera.

Grabben blir nämligen ordentligt hispig när jag tar in honom i stallet. Han står i ett kollektivstall och det är inte så ofta som vi hästägare stöter på varandra under arbetsveckorna. Eftersom jag oftast jobbar kväll är jag ute på morgonen/förmiddagen och pysslar på medan de andra har mer "normala" arbetstider och arbetar när jag är i stallet. Det innebär ju att hästen och jag sällan har sällskap när jag tar in honom i stallet för att rykta och göra iordning honom för ridturer.

Varje gång vi är inne i stallet själva kommer hans mage igång och mullrar. Han bajsar och bajsar, och efter ett tag blir det ganska lös avföring han släpper ifrån sig. Han har lite svårt att slappna av och lyssnar och spanar efter allt och inget. Jag tolkar det att han är orolig och nervös, för klart förstår väl han att det är något på gång när han tas in från hagen själv och får stå i stallet.

Har provat olika metoder; in för att bara rykta sedan släppa ut, in för att sedan bedriva olika typer av motion sedan ut, in för visitering utan rykt sedan ut men han är lika hispig för det.

Kan jag få honom att känna sig bekväm i stallet när han är intagen själv? Är medveten om att flockinstinkten är stark, men att det är så läskigt att bara befinna sig i stallet typ tio meter bort från hagen önskar jag att pålle kunde ta och komma över...

Sv: Hur får jag grabben att slappna av?

hej, jag har ett lite liknande problem som du beskriver.
har en 6årig eng fullblod. som är hur go som helst när man är i stallet o det finns hästar inne. men när han ska in själv så går det att komma in i stallet, ställa upp osv. men han brukar oftast bajsa INTE alltid. Börja backa så långt det går, gå åt sidan, sparka med ena benet speciellt på hans högra sida (bakbenet så sparkar han utåt så man kan inte stå där. men sen om mamma är med i stallet o står o håller lite i grimman då kan det funka. men det är så jobbigt när man är själv i stallet o absolut ingen annan är där. behöver med tips.! :crazy: jag vill helst inte blanda in ngn mat i detta, då maten INTE ska leda till att han lysssnar, plus att han gärna nafsar osv.
försöker vara lugn, men ändå säga till han när han inte lyssnar.. men inget verkar funka .!?

min häst kan få för sej sånt..ganska så sällan nu men iallafall och ja tror de bästa är att bara ignorera de och göra de man ska i lugn o ro och tillslut så slappnar dom oftast av när man gör de varje dag..är en vanegrej tror ja, även om dom igentligen inte har nåt emot de så börjar dom av ren vana.

Tack för tipset, Uddatyp. Känns bara lite trist att han blir såpass nervös... att mocka stallgången efter honom blir som att mocka en skitig box :)

Du kanske kan göra som en rutin att han får gå in i boxen o få lite kraftfoder innan du börjar göra iordning? I längden kanske han börjar förknippa det med nåt positivt...

Hur länge har du försökt komma tillrätta med det här? Med tiden (och konsekvent handlande=alltid likadant) så brukar det ebba ut.

Kan han inte stå i boxen och käka hö medan du håller på och grejar? Min ena häst gillar inte alls att vara inne själv, men får hon något att tugga på så varvar hon snart ner.

Hr haft ett eng.fullblod som inte heller stod still i början, men jag var bara lugn och ignorerade beteèndet så blev det bättre med tiden!

:)

Om hästen är väldigt van vid att du tar in den osv så kan du börja säga ifrån och tala om att den ska skärpa till sej. Det där en delvis en fråga om "ledarskap", hästen räknar inte dej som en ok trygghet att vara inne ensam med, den vill ha en häst, du duger inte.

Så kan det kanske vara i början med en osäker häst men man ska inte acceptera att det fortsätter.

Men ställ den i boxen och bind upp som någon annan skrev, hö i början om den äter, men är den stressad kanske den itne har ro att äta heller.

När den står i boxen kan du säga till den att stå still, och vara konsekvent med att det är inte ok att steppa omkring och slå med ben eller så. Ny och otrygg i ett stall är en sak men sen är det mera att se som en olat. Men som sagt, ha den hellre i boxen en tid när du tar in den ensam.

Det är nog bara att träna. Det är ju bra att du tar tag i det nu och inte att det ska ske i en paniksituation- typ av vet. förordnad boxvila eller ngt.

Låt honom t ex gå in i sin box med hö och vara själv ett tag, du kan ju vara kvar utanför och sitta och läsa tidningen sedan tar du ut honom på stallgången för att göra iordning. Fördel är att den kanske gör av sig inne i boxen och du slipper stallgångsmockningen. Sedan efter ridning när hästen är nervarvad kan han ju få komma in i boxen och äta ngt gott. Därefter släpper du ut honom till kompisarna.

Var lugn själv och låt honom känna att inget är farligt och gör konsekvent samma sak så brukar det ge med sig.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 175
Senast: Messy
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
Hästvård Jag har en ganska nervöst lagd angloarab, och har noterat ett konstigt beteende hos honom. För två-tre veckor sedan skulle jag och en...
Svar
15
· Visningar
1 368
Senast: zeus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur