hur får jag bukt på hennes stegrande?

Zaida

Trådstartare
Vad är effektivast att göra när en häst går upp på bakbenen??
det är juh verkligen inte okej, men hur ska jag förklara det för henne på hästspråk så hon verkligen förstår vad jag menar? eller ska jag bara skrämma henne och dänga ett spö mellan öronen på henne??

Sv: hur får jag bukt på hennes stegrande?

tareda på varför hon stegrar!

är hon rädd, har hon ont, är hon stressad eller dummar hon sej bara?

tror det finns många trådar om just stegring att söka på.. där finns massor med bra (och dåliga) tips!

kolla upp varför hon stegrar och hantera det med envishet och lugn. blir du arg, stressad eller rädd ska du hoppa av och överlåta det åt någon med med mer erfarenhet.

hoppas det löser sej!

ta reda på varför hästen stegrar.
Visst finns de hästar som blir tjurig o protesterar men den erfarenhet jag har av stegrande hästar är att något är FEL.
De gör ont någonstans , den försöker säga något till dej förmodligen.

när stegrar hon sej ? är de samma sak varje gång eller går de ibland (om de är vid samma övning eller liknande)?

Har sett 3 hästar som gått på bakbenen sista året o ägarna har pratat om pissmärrar o tjuriga dumma kossor osv.. piskat o slagit, skrikigt o prova alla möjliga metoder. De sista dom har gjort är o kollat upp hästen o alla 3 har haft problem med ryggen/nacken , skelettskador.

hejsan!
hon är röntgad i bakbenen och ryggen av den förra ägaren. självklart hoppas jag att hon bara dummar sig och det känns som det är precis vad hon gör! när jag gör halter upprepade gånger kan hon få för sig att hon inte alls vill stå stilla och vänder lite i luften så hon stegrar sig sällan "mycket".....

jag har precis köpt henne och hon är 6 år och har inte blivit riden så mkt så det känns som hon inte riktigt fattat att det är människan som bestämmer för i övrigt när man rider henne måste man vara väldigt tydlig med "ramarna" här ska du gå tjejen typ =)

jag blir inte rädd när hon stegrar sig men känner att ett sådant beteende måste bort!

så jag är tacksam förr alla som har tips att ge oss.

Mvh, sofie

självklart, kolla upp ev skador.

i övrigt, hon vet att det är fel att stegra mot sin ledare, så svaret är enkelt, du är inte ledare, och det måste du ju bli! svårare än så är det ju inte
(i teorin:smirk:)

Hade en hingst som stegrade sig mycket och högt, det visade sig var rena dumheter och han slutade när jag lärde mig att rida honom mer frammåt när "uppåt" tendenserna kom. En häst som går fram går sällan upp....Prova att inte göra så mycket halter ett tag, rid din häst frammåt med mycket energi och få henne att jobba och tänka på annat! När hon väl tänker frammåt i alla lägen, får du börja träna halter. Hon ska ju tänka frammåt även i halten, skulle hon börja tänka upp måste du vara snabbare och rida fram! Vet inte om detta var något användbart tips men prova kan man ju alltid göra:)

Lycka till och hoppas du får ordning på det!!!

jag ska prova det! det låter juh vettigt =)

tack för tipset!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 451
Senast: Crossline
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama