hur få katt att sluta kissa därhon inte ska?

Lena

Trådstartare
min katthona på dryga 1år är hopplös på att kissa i min säng under nattetid, någon som varit med om detta problemet och kanske har nåt tips hur man ska få henne att sluta?
Trodde tidigare att det hade med löpen att göra men hon är nu kastrerad för ca 2 veckor sedan. har inte skett några missöden i sängen efter kastrationen förrän natten till idag så jag trodde problemet var löst.
Det är endast i sängen och enbart när ja sover så jag antar det är någon form av markering?

Om det har någon betydelse så är det en innekatt och hon har sällskap av en nästan jämnårig katthane (också han kastrerad)

finns det nåt avskräckande medel eller så man kan använda eller är enda möjligheten att förbjuda katterna i sovrummet :confused:
 
Sv: hur få katt att sluta kissa därhon inte ska?

Tja lite basic grejer är väl; vad har du för kattsand, finns det fler lådor, åk och kolla hos veterinären om det inte är något med kisseriet som är fel.

Min lillstumpa här hemma hade en period när hon kissade på mitt täcke. Jag löste det genom att hålla stenkoll på henne och lyfta och springa till lådan när hon började krafsa. Dock var hon något yngre än din. Täcket var från min mammas lägenhet med, så det kan ha luktat annan katt med.
 
Sv: hur få katt att sluta kissa därhon inte ska?

En kompis till mig hade detta problem med sin hankatt, men ställde då en bricka med kattmat på sängen. De gör inte gärna toalett där de äter... kanske lite opraktiskt när man sover :P Men de anser förhoppningsvis att det är matplats då också, även om det inte står mat just då...
 
Sv: hur få katt att sluta kissa därhon inte ska?

Du skulle kunna pröva att ställa en extra kattlåda i sovrummet. Kanske hankatten har bråkat med henne någon gång när hon gått på toa på natten eller så ids hon inte gå så långt.

Om du har duntäcke kan det stimulera till kissande, och i så fall kan du byta ut det ett tag och se hur det går.
 
Sv: hur få katt att sluta kissa därhon inte ska?

Kan vara så att första gången var en olycka och nu luktar täcket fortfarande lite kiss så då fortsätter hon att kissa där. Prova att hälla i en slurk ättika i tvättmaskinen och tvätta igen. Ska vara en effektiv luktdödare och funkade fint hos oss när en badrumsmatta råkade bli utsedd till nya toaletten.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 275
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 395
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 889
Katthälsa Jag varnar för ett långt inlägg, men skulle behöva lite tips och råd från er om vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det. Jag...
Svar
6
· Visningar
3 103
Senast: Beckie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp