Hur få hund att sluta äta ur kattlådan.

YaHilweh

Trådstartare
Vi har sedan 3v haft kattungar hemma hos oss. De går på kattlåda då de får stanna inne tills de är kastrerade. Katterna är otroligt rumsrena och äter på fönsterbrädan för att tanken var att hunden inte skulle nå upp.

Nu är vår BC korsning lite för smart för sitt eget bästa. Så hon vet när vi inte är i närheten och kan länsa katternas mat, så nu får de endast mat morgon och kväll medan vi sitter i köket bredvid. Då är ett kompostgaller för dörröppningen, medan katterna äter så de får äta i lugn och ro utan att hunden knuffar ned dom.

Men problemet är kattlådan, kattlåda med lock = meningslöst, det löste hunden fort. Vanlig kattlåda funkar så länge vi är i rummet bredvid, men går vi så är det kört. Att flytta kattlådan har vi funderat på, men vi har inget bra ställe att ställa den på som hunden inte kommer åt. Hund/kattlucka kommer installeras så fort katterna är kastrerade, så det är lite för tidigt.

Hunden är väl aktiverad dagligen, både fysiskt och psykiskt men det kvittar. Ett kompostgaller studsar hon över när vi inte ser.

Vi får lixom ingen möjlighet till att säga ifrån då hon gör det när vi inte ser.

HJÄLP!
 
Bygg in kattlådan i något, många gör det i Ikeas Hol (finns några på Buke som gjort det. Katterna kommer att behöva en låda inne även om de är utekatter.

Googla Hol plus kattlåda så får du upp hur det ser ut.
 
Bygg in kattlådan i något, många gör det i Ikeas Hol (finns några på Buke som gjort det. Katterna kommer att behöva en låda inne även om de är utekatter.

Googla Hol plus kattlåda så får du upp hur det ser ut.

Våra katter har inte låda inne, de klarar gott att gå ut och pinka!

Vad gäller att lära hunden att strunta i kattskiten så skulle jag använda det som störning vid doftdiskriminering. Förvånansvärt effektivt sätt att släcka intresse.
 
Kan du lyckas få kattungarna att äta ananas? Om de gör det så smakar deras bajs illa. Åtminstone kan man göra så när hunden äter hundbajs. Är de små kanske det går att vänja dem vid ananassmaken.
 
Jag har kompostgaller för kattlådan. Hunden tycker kompostgaller är lite äckliga och jag lämnar en glipa som katterna kommer igenom. Kanske ställa kompostgaller runt och klippa en liten öppning längst ner som katterna kommer in igenom, men inte hunden (utan att riva hela konstruktionen)
 
Har vår kattlåda i källaren. Hasp på källardörren så katterna kan gå dit ner som de vill. De har även sin mat där.
 
Våra katter har inte låda inne, de klarar gott att gå ut och pinka!

Vad gäller att lära hunden att strunta i kattskiten så skulle jag använda det som störning vid doftdiskriminering. Förvånansvärt effektivt sätt att släcka intresse.
Vad menar du med "använda det som störning vid doftdiskriminering"? :o
 
Misstänker att detta kommer att bli ett problem med vår hund och kattlådan. Vi ska hämta vår tingade kattunge snart så jag har köpt en kattlåda och ställt den i ett hörn i badrummet. Igår hörde jag att luckan slog igen och förstod direkt att det var Vincent som kollade om restaurangen var öppen. :idea::cool: Han har tidigare bott med katt så det var väl halvt väntat. :angel:

Funderar nu om det skulle fungera att ställa kattlådan i bastun (som står tom och används 2 ggr om året på sin höjd) och ha en hasp med lagom smal öppning. Tror ni att lukten skulle sätta sig i väggarna?`Skulle vi stinka kattskit de få gångerna vi väl tar ut lådan och ska basta? :wtf: Vi har köpt ett PeeWee EcoHûs med träpellets och jag är pedant, men det kanske inte hjälper hur ofta man än tömmer. :confused:
 

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 190
Senast: Marvin
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 783
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Vår lhasa apso matvägrar i perioder och då vägrar hon verkligen. Såvida man inte lägger i tex korv, då äter hon korven men inget annat...
Svar
14
· Visningar
2 884
Senast: Mirre
·
Katthälsa Jag har två Ragdolls, en hona på 5 år och en hane som är 7 år, båda kastrerade. För drygt ett och ett halvt år sedan började hanen gå...
Svar
0
· Visningar
961
Senast: Novienna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp