hur få hästen balanserad??

M

modesty

Jag har en häst sedan ett år tillbaka, vilken e något otroligt snubblig! snubblar till och med i skritten.. har provat allt.. Vad göra??

Sv: hur få hästen balanserad??

Jag rider en travare som också är väldigt snubblig, dels beror det nog på att han inte tittar vart han går (han har också förut gått på travbanan, så han är inte van vid ojämn mark), och dessutom har han nog inte muskler att bära upp mig ordentligt.

Jag försöker rida honom mkt i skogen på ojämn mark i skritt, så han får lära sig att lyfta på benen.

Du kan även prova på att göra övningar på ridbanan där du går väldigt långsmat med hästen, i trav och skritt, så haan lär sig att bära upp ordentligt :)

Vissa hästar är ju snubbligare än andra! :p

Kolla först och främst med t ex Equiterapueft om den har låsningar som orsakar det. Sen är det mest att rida ut mycket i skogen på långa tyglar som gäller, och att inte låsa hästen i handen när man rider.

Jag märker när hästen är obalanserad, t ex om jag rider ut och hästen är framåt, att jag knappt kan TA i tyglarna utan att han faller omkull! (i extremfall alltså) men får man hästen i bättre balans (korta upp steget men helst vara avslappnad, ge eftergift i hals och nacke dvs den har inte en massa spänningar osv och söka sej framåt/nedåt) då blir det mycket bättre. Men har hästen låsningar är det en stor bov i det hela, vilket också är mycket vanligt.

Vad menar du med *provat allt *? Vad är det ? snubbliga hästar brukar oftast ha problem i knäna...inte alla naturligtvis, men oftast är detta en sak som helt förbises. Det kan även drabba trötta hästar.

Om han är frisk för övrigt så finns det bara en väg att gå...
Långa skritt turer över kalhyggen,skogsvägar mm. Lägg volter runt träd, typ i 8:or. Forma din häst kring skänkeln, leda gärna med tygeln, men aldrig bakåt, bara utåt!!!

Detta är ingen särskilt"rolig" träning men det ger enormt resultat efter bara någon vecka...

Tänk på att inte ta för långa pass, de blir mkt trötta i skallen av denna övning...

Min kallblodstravare var otroligt snubblig när jag köpte henne för fyra år sedan. Hon snubblade i varannat steg och kunde i princip gå omkull på slät mark. :crazy:

Efterhand som hon blev starkare avtog snubblandet och numera händer det aldrig.

Vad jag gjorde var att arbeta henne långsamt. Hela första sommaren jobbade jag bara i skritt på ridbanan. Så småningom kunde jag börja så smått med trav, men bara korta bitar.

Ta hjälp av en instruktör om du är osäker!

Immer

ibland kan dte beror på hur de är skodda, vi hade två travare is tallet som var otroligt snubbliga nu när de har bytt hovslagare så är det mycket bättre och snubblar inte alls lika mycket som förut, deras ägare säger att de märker en markant skillnad.
så ibland kand et vara en sådan sak..

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Lejd
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
354
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama