Hur få hästen att inte gå inåt mot mig vid markarbete på volt?

S

staiini

Hej! Förra lördagen var jag i stallet och markarbetade min medryttare häst Brimi. Jag hade inte någon longerlina så jag tog i stället loss tygeln och fäste den i ena sidan av grimman (cirka 1,8 m lång). Jag har aldrig longerat förut eller så, men har läst att det är bra om man markarbetar ibland. så då tänkte jag att jag skulle få Brimi att gå på en liten volt runt mig i skritt. Men varje gång jag försökte så gick han bara rakt in mot mig utan att bry sig om min lilla "pekpinne" som petade till honom på bogen. Hur ska jag göra för att få honom att förstå att han måste hålla ett vist avstånd från mig om han ignorerar "pekpinnen" (spöet)? Att försöka göra sig stor och mäktig hade inte heller någon vidare inverkan. Har ni några förslag på några enkla markarbets övningar man kan göra för att öka ledarskapet över hästen? Och så en sista fråga: kan man börja löslongera istället och hur gör man då isånna fall?
Väldigt tacksam för svar!

P.s Hästen jag har att göra med är väldigt dominant och har förut varit väldigt under sysselsatt.

Sv: Hur få hästen att inte gå inåt mot mig vid markarbete på volt?

Titta på hur hästar gör när de flyttar varandra. De börjar med fina gester men om den andra hästen inte svarar så blir de hårdare i sina attacker. De funderar inte på hur de ska göra utan bara gör det. De har bara en avsikt och det är att flytta på den andra. Det är precis så du också ska tänka. Använd rösten, vifta med armarna eller vad som helst så kommer hästen att ta dig på allvar. Vik inte undan utan driv bara hästen från dig annars kan det sluta med att hästen longerar dig och det har plötsligt blivit en ny övning :D

Du behöver definitivt en längre lina, en volt på 4 meter i diameter är för liten, det är mest bara jobbigt för en otränad häst. När jag började träna min häst (ingen aning om hon kunde eller inte innan men inte verkade hon direkt van, så hade jag henne lös på en kvadrat med 12-15 meter sida. När jag drev frammåt så blev det naturligt att hon följde voltspåret. För att få henne att gå framåt drev jag med pisken och höll mig bakom hennes bog (drivande position) och när jag ville stanna så flyttade jag mig framför bogen. Jag struntade i gångarten och koncentrerade mig på framåt/stopp. Först när det funkade blandade jag in linor. Det var nog mest jag som behövde träna på att ge signaler. Kan du inte styra hästen utan linor lär det vara ännu svårare med. linan är mer till för att komunisera hur hästen ska jobba och och maximiavståndet mellan dig och hästen, den är tämligen hopplös för att få hästen att öka avståndet.

Jag tror du står på fel plats och hästen helt enkelt inte förstår dina hjälper. Lite fel mot hästen att börja hota den att flytta plats bara för att den inte förstår dej p.g.a. att du ger fel hjälper åt den. Om du inte longerat förut så skulle jag säga att du skulle fråga hjälp av nån som kan. Lättare så och så kanske ni kan undvika ett bråk ;P

Longering är ett bra sätt på varieras träning och även ett lätt sätt att motionera hästen om man har brått,
Lycka till :)

jag kan tänka mig att du får det lättare om du aldrig hamnar "före eller jämnsides" med hästen. Försök att vara vid flanken eller vi höften på hästen så är det naturligare för hästen att gå frammåt. Du får förmodligen följa efter ett tag innan det liknar longering.

Jag har haft samma problem med min häst. Jag började med att gå runt med honom på volten och tränade in halt och gå framåt. Sen började jag ge längre och längre lina (över flera gånger, inte under ett och samma tillfälle) och visade med spö mot skänkelläget/bogen och ibland halsen att jag ville att han skulle hålla avstånd. På min funkar det bäst att vifta med spöet ganska ilsket, som ett surrande bi :) för att han ska lyssna. Numera kan jag longera i skritt och trav utan problem, men ibland faller han in igen (särskilt om "hemåt" ligger bortom mig...)

Men det var faktiskt så att det lossnade på allvar när jag prövade att löslongera honom. Det var som att han då förstod att han kunde och fick röra sig även på avstånd från mig. Jag måste dock vara mycket noga med att hålla rätt position så som de andra har skrivit. Om du är osäker på drivande och bromsande postion, kolla upp dem i någon grundbok eller sök på nätet. Brukar finnas bra bilder.

Idag var jag i stallet igen!:)Det gick bättre idag. Jag var extra noggrann med att berömma så fort han gjorde rätt. Men att gå på volten är bara en liten grej jag gör för att se hur det funkar och för kommunikationens skull det är inget jag gör någon längre stund så att det blir jobbigt för honom. Dessutom så använder jag inte spöet till att hota hästen utan bara lugnt markera att han ska stanna kvar på volten. Jag känner till både drivande position och avsaktande positioner, (drivande vid sidan av hästen eller snett bakom och avsaktande rakt framifrån). Vid tillfället då jag jobbade honom förra lördagen stod jag stilla i mitten men i dag förde jag honom framåt genom att gå vid flanken och följa med . Det visade sig gå mycket bättre. Men han gick inte framåt utan stod bara still först och flyttade undan bakdelen. Jag försökte driva honom framåt genom smackningar och att stå vid sidan av honom men det förstod han inte så då övade vi på att flytta rumpan istället (genom att så vid rumpan med grimskaftet i ena sidan av grimman och göra en svag "våg" mot rumpan tills hans huvud kom till mig) för att han ska förstå att han kan, så att det inte bara blir fel hela tiden. Det var mycket lärorikt och det syntes att han var nöjd med sig själv när vi var klara!

P.s Tack för de många lärorika svaren jag ska genast pröva att kommunicera med honom när han är lös i paddocken!

Senast ändrad av en moderator:

vad roligt att du testar lite nya grejer, vill tipsa lite om tömkörning det är väldigt nyttigt och roligt och eftersom du då har två linor är det lättare att 'få ut' hästen på spåret, och i princip kan du göra allt som du gör i ridningen men från marken!:laugh:

Löslongering är också något jätteroligt, det är lättare om man har en corall eller vad dem kallas för i en paddock finns risken att du får springa som en tok om du inte kan gränsa av utrymmet.
I början kan man behöva vara ganska övertydlig med sitt språk, men varefter hästen lär sig att förstå signalerna blir man finare i sitt språk. När samarbetet sitter kan det räcka höja och sänka handen/fingret och hästen ökar eller saktar ner.

Vad roligt att det går framåt, ha roligt ihop!

Ja, jag har också tänkt på att börja tömköra verkar vara jätte kul!:) Jag vet inte om han blivit tömkörd förut men han är väldigt samarbetsvillig och nyfiken på nya saker, så jag får se om vi kan få någon hjälp om hur man gör. Men tills dess så ska jag vänja honom vid att jag går snett bakom och bakom honom så att han inte börjar vända sig om. Detta gjorde jag i lördags (har ingen tömkörningsgjord utan prövade att bara gå mer bakom honom med två lösa tyglar i varsin sida av grimman)det gick inte så bra när vi skulle gå från stallet för då förstod han inte att han skulle gå framåt när jag inte var bredvid honom. Men när vi gick hem igen gick det jätte bra! Gjorde inget mer än att skritta och göra halt. Han verkar tycka att det är kul!:)

Kl

Lånar den här tråden litegrann. Jag har ett liknande problem med min sexåring. Tidigare har longeringen gått hur bra som helst men jag antar han börjat testa nu, men grejen är att jag inte har någon aning om hur jag ska fixa till de här.
Saken är den att när han skrittar under longering så går han runt som han ska, men så fort jag kräver trav eller galopp så stannar han och vänder sig rakt emot mig och står sedan så. Om jag går till hans ena sida och viftar till med longeringspöet så börjar han skritta igen på volten men vid trav kan han ta några steg och sen ställa sig emot mig igen.
Hur tusan ska jag göra så han håller sig på volten och inte alltid stannar/vandrar fram till mig?

Jag tycker att du ska vara väldigt uppmärksam på hur han går, så fort det verkar som om han ska stanna eller vända in mot dig gör så som du hittills gjort (gå mot hans ena sida med bestämda steg och med blicken på rumpan) så att han flyttar ut igen . Gör du detta varje gång han gör de minsta tendens till att gå in mot dig så kommer han att lära sig att det inte lönar sig att "testa" dig. Tar du till en annan position då han ska trava än vid skritten? kan kanske vara därför han tror att han ska vända inåt för som många sagt till mig så får man inte gå förbi hästens bog för då kan det bli en signal till att stanna och vända fast jag vet inte om det är så i ditt fall. Var också noggrann med att alltid hålla din häst på en armlängs avstånd för att visa hästen var avstånden går. Det fungerade mycket bättre för oss när jag var så här påpasslig med avstånden och minsta lilla tendens. Hoppas det går bra för er i fortsättningen.:)

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 672
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 924
Senast: Badger
·
Träning Hej Jag sköter en liten shettis på åtta år och vi har ett litet problem. Hon är väldigt bestämd av sig, allt ska vara på hennes villkor...
Svar
14
· Visningar
1 703
Senast: ptr
·
Hästhantering Jag har efter mycket tänkande kommit fram till att min häst med all sannolikhet har brister i sin grundläggande hantering. Det visar sig...
Svar
3
· Visningar
1 224
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka