S
staiini
Hej! Förra lördagen var jag i stallet och markarbetade min medryttare häst Brimi. Jag hade inte någon longerlina så jag tog i stället loss tygeln och fäste den i ena sidan av grimman (cirka 1,8 m lång). Jag har aldrig longerat förut eller så, men har läst att det är bra om man markarbetar ibland. så då tänkte jag att jag skulle få Brimi att gå på en liten volt runt mig i skritt. Men varje gång jag försökte så gick han bara rakt in mot mig utan att bry sig om min lilla "pekpinne" som petade till honom på bogen. Hur ska jag göra för att få honom att förstå att han måste hålla ett vist avstånd från mig om han ignorerar "pekpinnen" (spöet)? Att försöka göra sig stor och mäktig hade inte heller någon vidare inverkan. Har ni några förslag på några enkla markarbets övningar man kan göra för att öka ledarskapet över hästen? Och så en sista fråga: kan man börja löslongera istället och hur gör man då isånna fall?
Väldigt tacksam för svar!
P.s Hästen jag har att göra med är väldigt dominant och har förut varit väldigt under sysselsatt.
Väldigt tacksam för svar!
P.s Hästen jag har att göra med är väldigt dominant och har förut varit väldigt under sysselsatt.