Hur få bort röd fläck på träyta?

Snuffel

Trådstartare
Jag kan konsten med att lyckas få till det mest konstiga :o

Jag avfrostade frysen sent igår kväll och passade även på att rensa ut sådant som funnits där lite för länge. Däribland en påse med frysta bär (tror det var en kompott mellan björnbär och blåbär) som jag smart nog lade ut på den stora träskivan jag har i köket som arbetsbänk. Idag när jag röjde undan i köket (blev sent igår kväll) upptäckte jag att påsen läckt något så brutalt, och det såg väl ut som om att någon blivit mördad där :grin:
Jag snabbt med trasan och försökte få bort det, men nu har jag en stoooor fläck kvar som vägrar försvinna. Finns det något bra tips på hur jag får bort den? Jag i min panik sprayade på Cilit Bang (som åtminstone ska vara lite blekande), men blev ingen skillnad än att min gula trasa, som blivit röd av att först torka upp kletet, blev grön!

Någon som har ett bra husmorstips att dela med sig av?

Och ja, jag vet hur otroligt korkat det är att lägga något sådant på en träskiva över natten, men är inte huvudet med så...

Sv: Hur få bort röd fläck på träyta?

Du kan kanske slipa bort det med fint sandpapper.

Vi har nyligen fixat våra arbetsytor i trä. Först slipade vi med fint sandpapper, sedan oljade vi med linolja. Vi slipade igen och så fick vi fina skivor. Då försvann de flesta av fläckarna som fanns där, utom några som satt djupare. Men de hade förmodligen försvunnit om vi hade använt oss av en slipmaskin.

Ah, var som jag misstänkte. Jag anade att jag nog kommer vara tvungen att slipa bort det på något sätt. Då får jag helt enkelt åka iväg och köpa lite sånt där :) Tack för svaret!

Har det legat länge så finns risken att du får slipa rätt mycket för att komma ner till trärent. Och då kan man inte punktslipa utan måste slipa hela bänken för att inte få konstiga skuggor.

Gjorde vid våra träbänkar förra året, en del fläckar gick faktiskt inte bort trots att jag använde slipmaskinen. Jag ville inte ta av så mycket från bänken.

Har gjort precis likadant på min obehandlade ekskiva.. Tog svinto och massor med diskmedel! Det försvann, men skivan fick oljas efteråt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III
  • Letar hovkurs

Omröstningar

Tillbaka