Hur få bort renfana?

Whoever

Trådstartare
Min häst går i en medelstor hage där det växer fläckvis med renfana. Jag har i tre års tid hållit efter med lie och försökt hålla dom ifrån att blomma. Hästen ger fan i dom. Men jag skulle gärna vilja veta hur jag faktiskt går till väga för att utrota dom? Stallet hästen står i är ett kollektiv där vi gör allt själva, men större ingrepp brukar inte vara populärt. Men att ogräsbekämpa och så om borde jag kunna göra. Men vilket är det bästa sättet att gå till väga med renfanan?

Sv: Hur få bort renfana?

Attans bananer! Jag som hade hoppats på något fiffigt bonnknep.. Bara att bita ihop och börja gräva, då!

Det var det som VAR Det fiffiga bonnknepet ju. :DOch dessutom innebär det ett gratis motionspass!

Menar du att vi hästfolk inte får motion av det dagliga stallgörat som mocka, släpa foder, strö och vatten, rida mm?

Så vi behöver ännu mera motion? :devil:

Är renfana giftigt för hästar?
De visste i så fall inte min häst som åt ren en hel slänt en gång...

* Jenny *

Läste på lite...

Hela örten har besk smak och stark kryddlukt. Man kan använda både blommor och blad som krydda i brännvin. Förr användes den som nerv- och magstärkande, lösande, svettdrivande och maskdödande medel.

De är nog därför min häst överlevde utan problem.
Mask har han aldrig haft!
Låt du blommorna stå kvar, Äter inte hästen av dom är det ju ett ännu mindre problem.

* Jenny *

Hittade ett annat ställe där det berättades om att bönder förr i tiden slog och gav djuren som avmaskning.
Och ett annat ställe beskrev hur man gjorde thé till människor på renfana.

* Jenny *

Min häst går i en medelstor hage där det växer fläckvis med renfana. Jag har i tre års tid hållit efter med lie och försökt hålla dom ifrån att blomma. Hästen ger fan i dom. Men jag skulle gärna vilja veta hur jag faktiskt går till väga för att utrota dom? Stallet hästen står i är ett kollektiv där vi gör allt själva, men större ingrepp brukar inte vara populärt. Men att ogräsbekämpa och så om borde jag kunna göra. Men vilket är det bästa sättet att gå till väga med renfanan?

Jag skulle råda dig att prata med närmsta bonde och höra om inte han kan harva upp jorden åt dig. Då gör han det med traktor. Kanske kostar en slant, men med ett vackert leende och lite trevlighet så kanske ni göra tjänster och gentjänster, så det blir billigare.

Det är det bästa sättet att vara säker på att verkligen all renfana försvinner. Hagen kommer ju att vara lite jordig ett tag, men på den positiva sidan så kommer det bli bättre bete till nästa år :)

Menar du att vi hästfolk inte får motion av det dagliga stallgörat som mocka, släpa foder, strö och vatten, rida mm?

Så vi behöver ännu mera motion? :devil:

Ohja. Jag tycker hästfolk överlag är fruktansvärt lata. Sitta och låta hästen bära runt på en ;)

*kl*

Förr användes renfana som avmasknings medel och mot löss .Men numera anses den inte vara helt ofarlig.Man kan även låta torka en bukett och hänga i ex fönster för att hålla insekter borta.
För utvärtes bruk ska ett avkok av renfana hjälpa mot löss och ett varmt omslag av krossade blad kan läggas på värkande leder, stukningar, inflammationer och åderbråck.Hittade denna länken från England.Där 3 hästar hade dött.. http://translate.google.se/translate?hl=sv&langpair=en|sv&u=http://www.seattlepi.com/lifestyle/homegarden/article/Ann-s-Organic-Garden-Destroy-tansy-ragwort-1210645.php

Senast ändrad:

*kl*

Förr användes renfana som avmasknings medel och mot löss .Men numera anses den inte vara helt ofarlig.Man kan även låta torka en bukett och hänga i ex fönster för att hålla insekter borta.
För utvärtes bruk ska ett avkok av renfana hjälpa mot löss och ett varmt omslag av krossade blad kan läggas på värkande leder, stukningar, inflammationer och åderbråck.Hittade denna länken från England.Där 3 hästar hade dött.. http://translate.google.se/translate?hl=sv&langpair=en|sv&u=http://www.seattlepi.com/lifestyle/homegarden/article/Ann-s-Organic-Garden-Destroy-tansy-ragwort-1210645.php

Jag har för mig att renfana användes för fosterfördrivning förr, dvs att dricka avkok framkallar abort.

Förresten RENFANA är INTE RAGWORT Ragwort är "stånds" Senecio jacobaea. Stånds är mycket farligt för hästar.

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurh...iga-vaxter/Synnerligen-giftiga-vaxter/Stands/

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/senec/senejac.html

Vissa förväxlar stånds med johannesört, men arterna har helt olika blad.

Johannesörten är också den giftig men inte lika farlig som stånds. (Dödlig dos för kor ca 5 kg gröna växtdelar per 100 kg kroppsvikt. Så en vuxen ko behöver sätta i sig ca 25 kilo för att dö). Däremot är det så att hästar normalt sett inte rör johannesörten. Den smakar väl illa. Så är det också med stånds- hästarna rör den sällan så länge den är grön och på rot.

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurh...iga-vaxter/mindre-giftiga-vaxter/Johannesort/

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/hyperica/hyper/hypeper.html

När det gäller renfana så har jag faktiskt aldrig sett något djur försöka äta den. Så den smakar väl illa den med. Faran med giftiga växter är väl den att ifall man betesputsar eller dylikt så faller växten ner på marken, torkar och blir därmed smaklig för hästen- även om då giftigheten i många fall blir kvar. Så det säkraste om man vill bli av med giftiga växter är att ha med en spade och en säck och så gräva upp med roten, lägga i säcken och så gå hem och elda upp växtdelarna på säker plats.

Senast ändrad:

Hästarna här på gården är inte heller speciellt förtjusta i renfanan. Därav så är det en ganska onödig växt att ha i hagen. Däremot mumsar dom glatt blommorna/fröna av dom när dom blommat klart. Så sprider sig väl Renfanan genom träcket, antar jag. Det är därför jag hålltt efter med lie. Men tydligen är dom rackarna fleråriga.

Jag skulle råda dig att prata med närmsta bonde och höra om inte han kan harva upp jorden åt dig. Då gör han det med traktor. Kanske kostar en slant, men med ett vackert leende och lite trevlighet så kanske ni göra tjänster och gentjänster, så det blir billigare.

Det är det bästa sättet att vara säker på att verkligen all renfana försvinner. Hagen kommer ju att vara lite jordig ett tag, men på den positiva sidan så kommer det bli bättre bete till nästa år :)

Du har helt rätt! Skulle det varit min mark skulle jag definitivt gjort som du tipsar om! Men hyresvärden här är inte någon hästmänniska som skulle förstå anledningen till ett sådant projekt. Även om tanken har slagit mig att jag skulle kunna koppla på en harv på Nivan och dragit några varv där. :angel:
Men jag tror att gräva/rycka är det som lämpar sig bäst för detta tillfälle.

*kl*

Jag har också läst att renfanan avskräcker fästingar från markerna. I en bok såg jag till och med ett tips på att plantera in renfana i trädgården, i syfte att motverka fästingarna. Så länge en växt inte är giftig, få de stå kvar i våra hagar iaf.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 213
Senast: EmmaW
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 318
Senast: Jealle
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
897
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023