Hur få bort kalk från väggarna?

_Yggdrasil_

Trådstartare
I ett svagt ögonblick för ca. 4 år sen fick jag för mig att kalka alla putsade väggar inne i stallet. Efter några dagars arbete insåg jag att jag inte orkade kalka allt med den blandning som det ska vara utan blandade mycket "fetare" för att det skulle täcka fortare...
Hur som så blir allt som kommer emot väggarna vita av kalket både djur och kläder och nu är jag trött på skiten och har bestämt mig för att måla med putsfärg istället (med speciell grund färg först)
Så nu undrar jag just nu går jag och tar bort kalket med högtrycks tvätt och färgskrapa och tvättar sedan väggarna med såpa vatten. Finns det något annat sätt att få bort kalket? Målartvätt kanske? Eller kanske något färg borttagnings medel?
Tips och råd mottages tacksamt :laugh:

Sv: Hur få bort kalk från väggarna?

japp jobbar stenhårt med högtryckstvätten. Men det går segt. Fast har läst mig till nu att eftersom jag ändå ska grunda väggarna med grundfärg så behöver jag bara få bort kalket som sitter löst. Vilket underlättar mycket :)

Haha jag tycker det är så härligt med dig, Yggdrasil. Du fejar och grejar dagarna i ända! :D Är det inte fölis på g så är det kök eller så byts det rum, målas i sadelkammarn eller bygger egna lösningar till allt möjligt.

Och jag är faktiskt rätt så avis, vill också ha en gård att greja med. När jag har stall ska jag också måla med sånt du målat dina boxdörrar med, det är så fint! :o

Har du ingen terasstvätt du kan köra med på väggen? :) Det kanske slår för hårt iof så putsen följer med...

funderade på det igår men så läste jag lite på grundfärgen jag köpt och den ska tydligen inte vara så kräsen med underlaget :D Så jag spolar bara bort lös kalk.

*haha* ja mycket saker händer här. Drömmer om att få allt färdigt så jag kan slappa :D

Hyr in en sandblästrare som blästrar bort allt kalk. Sen tar du dammet och det lilla med högtryckstvätten. Sen är det bara att måla. :)

Frågan är om du ska ta bort kalken!

Finns silikattillsats som man har i kalken så att den inte kritar lika mycket. Fast det är kritningen som håller den någorlunda vit.

Då borstar man bara av det lösa och målar på det nya. Det blir inte heller tätt som färg som har en egenhet att ställa till beskymmer oavsätt vad färghandlaren säger.

Ptr

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka