Hur få bort halskrull och aktivera ryggen?

moli

Trådstartare
En av de Islandshästar jag rider har mycket lätt att krulla ihop sig när man rider henne, och detta trots att jag inte rider med någonsomhelst tygelkontakt förutom när jag vill något, dvs, halvhalt, svänga, halt osv. Och inte ens då krävs någon viadre kontakt, bara kramningar. Tar jag mer i tygeln så biter hon sig nästan i bringan. Då brukar jag driva fram henne i trav och försöka få henne att sträcka ut innan jag skrittar igen.

Hon ser urtjusig ut för ett otränat öga, men jag känner ju att hon inte jobbar med ryggen och inte tar i med baken alls. Samma problem kommer vid tömkörning. Jag har ett vanligt tredelat globus bett på henne.

Hon är inte så duktig på sidförande så jag jobbar med det. jag provar just nu tempoväxlingar för att få henne att ta i mer. Jag växlar mellan trav-skritt-trav korta sträckor och hoppas få henne att starta mer kraftfullt för varje växling, men det blir bara yttepytte skillnader. Växlingar trav-galopp-trav brukar jag också göra, och det har iallafall gett positiv verkan på tölten, men hon behöver mer power, det käns ju som om hon kan, men hon liksom bara mesar sig fram nu och försöker jag driva fram kraften så rullar hon ihop hela sig och känns snarare som om hon tänker bakåt!

Hon har varit ganska lat och träningen har mest gått ut på att hon skall gå fram fram fram under sommaren utan att sakta ned innan jag ber om det.

Jag har inte tränat speciellt mycket samling, men jag vill att hon skall få en bättre överlinje och tror att det är dags nu. Hon är riden i ungefär 1,5år och är 6år. Ibland har jag i skritten fått henne att sänka huvudet framåt mot marken och höja ryggen, vet inte om det är en jättebra form att jobba i, man blir ju så förvirrad av allt man läser och hör, men på så vis känns det iallafall som om hon använder sina mag& ryggmuskler på ett annat sätt än hon normalt gör.

Sv: Hur få bort halskrull och aktivera ryggen?

Jag skulle rida mera framåt, för det låter som att hon inte bjuder tillräckligt. En tränare jag ridit för tyckte att man kunde vänta rätt länge med samlingen; först skulle man ha gångarter och tempot, ridvägen (här kommer sidförande osv) och sen, sen när allt detta finns på plats kunde man börja tänka på en högre samlingsgrad. H*n uttryckte åsikten att om man inte hade detta vilket ju sammantaget blir viljan, lydigheten och utbildningen, så var det liksom svårt att börja peta i "detaljer" och finlir.

Givetvis kräver t ex tölten en viss samling från början, men mera än så behövdes den inte där och då enligt denne. Lite kruxigt att förklara kort, men ju mera jag funderat på det desto vettigare kändes det.

Att veta vart man börjar och liksom komma åt problemet, kan det dock ibland vara en fördel att ha nån på backen som kan kommentera. Instruktör eller duktig kompis.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att det låter som att problemet är att hästen inte litar på bettet. Att få en häst att lita på bettet är en inlärningsfas. Det är inget som kommer naturligt. Så om man rider med glappande tyglar alt. ingen kontakt alls så lär sig aldrig hästen att acceptera bettet. Ungefär som att en häst som aldrig får sadel på sig aldrig blir sadelvan. Så jag skulle försöka att rida framåt men alltid ha en (mjuk och fjädrande) kontakt med hästens mun, även om den rullar ihop sig. Och inte glappa med tygeln bara för att hästen inte går fram, då uppmuntrar man bara felaktigt beteende. Det kommer antagligen ta ett tag innan hästen accepterar detta nya, men som sagt, det är en inlärningsprocess.

"Rida mer fram" låter ju bra, men det fungerar bäst när andra hästar är med. Ensam är hon oftast inte lika framåt, och jag rider henne mest ensam. Jag jobbar på det genom att rida i friskt tempo och inte låta henne bli för trött.

Att ge henne mer stöd/ kontakt och strunta i att hon rullar ihop sig känns lite avigt. Men det är kanske rätt väg, jag har provat att ta mer kontakt och driva fram henne och hon länger mycket riktigt steget men känns ohälsosamt ihoprullad.

Jag vill ju inte att hon skall befästa beteendet ännu mer, men hur skall jag annars göra?

moli skrev:
Jag vill ju inte att hon skall befästa beteendet ännu mer, men hur skall jag annars göra?
Befästa beteendet är pricis vad du gör nu. Du släpperkontakten med bettet när nosen åker in = beröm för "rätt" handling. Du ger inte hästen nån anledning att ta fram nosen egentligen :)

ang har skrivit ett bra inlägg! :)

Dessvärre så tror jag fortfarande att detta är ett fall för "grundkoll": att gå FRAM när du ber ELLER beordrar (om inte hon svara för att du ber henne). Att STANNA när du ber. Det är lite orsak och verkan, och enligt min ringa erfarenhet så blir det fasen så mycket lättare när det sitter.

Det måste vara omedelbar effekt, även på en latare/ saktmodigare häst. För om halt eller halvhalt tar fem meter så kan man glömma samlingen, eller kvaliteten däri. Det blir för segt. Detta går minst lika bra att öva i löslongering t ex - och när hästen går fram så får det inte på några villkors vis bli stopp i bett eller så, den måste få vara fri framåt och trygg i den vetskapen. För detta är inget finlir.

Att hästen sen GÅR fram med hals och allt vid en drivning kommer på sikt att korrigera bakomställningen.

Håller med Tigertofflan tillbaka; eftergiften nu befäster beteendet. Fick frågan en gång om min häst inte kunde göra halt, han är ju tio år? Det tyckte ju jag att han kunde, men tränaren replikerade direkt: - varför ger du en eftergift INNAN hästen utfört övningen då???
Och timingen är som sagt allt, oavsett om det gäller att träna in ett korrekt beteende eller en felaktig handling ... :o

Hm, så har jag inte sett på det :o

Tack för alla kloka tips. Det är lätt att man fastnar i gamla hjulspår och inte fattar varför det inte blir bättre när man gör som man gör.

Jag tänkte som så att om jag driver fram henne när hon krullar ihop sig så blir det jobbigt för henne att göra fel (men med samma lösa/obefintliga tygelkontakt) hon tar fram huvudet då, och det är ju iallafall positivt.

Gångarter och tempot har vi, (om än ofta dålig bjudning) hon är lydig och går rent i alla gångarter, men mesigt om ni förstår hur jag menar. Allt annat än kraftfullt, och det känns som om hon kan mer.

Skall köra mer kontakt/ stöd varianten ett tag och se vad som händer.

Hej, såg inte att det kommit ett nytt medan jag filade på svar.

ang skrev:
Dessvärre så tror jag fortfarande att detta är ett fall för "grundkoll": att gå FRAM när du ber ELLER beordrar (om inte hon svara för att du ber henne). Att STANNA när du ber. Det är lite orsak och verkan, och enligt min ringa erfarenhet så blir det fasen så mycket lättare när det sitter.

Start& stopp fungerar ganska bra. Hon startar när jag ber om det och saktar ned när jag ber om det och stannar på mycket lätta hjälper. Även om hon kan kännas lat ibland som sagt så gör hon iallafall vad jag ber om. Jag kan jag få henne att stanna på en djup utandning och liten kramning av tygeln i skritt, lite mer till stilastående från tölt trav och galopp. MEN hon trampar inte under sig något vidare i halterna i allmänhet. det blir bättre om jag gör många start, stopp på rad, men normalt blir det bara stopp rätt upp och ned, inte med undertramp. OCH hon kan ibland kännas som om hon tänker bakåt och inte framåt även om hon är lydig och utför det jag ber om. Det är liksom det som är hela problemet i grunden. Hon gör som jag vill, men inte så entusiastiskt.

ang skrev:
Det måste vara omedelbar effekt, även på en latare/ saktmodigare häst. För om halt eller halvhalt tar fem meter så kan man glömma samlingen, eller kvaliteten däri. Det blir för segt. Detta går minst lika bra att öva i löslongering t ex - och när hästen går fram så får det inte på några villkors vis bli stopp i bett eller så, den måste få vara fri framåt och trygg i den vetskapen. För detta är inget finlir.

Det sista förstår jag inte; För detta är inget finlir. Hur menar du?

ang skrev:
Att hästen sen GÅR fram med hals och allt vid en drivning kommer på sikt att korrigera bakomställningen.

Hm, jag blir lite förvirrad, skall jag få bättre bjudning i henne genom att öva halt och start? Jag har som sagt under en längre period bara ridit friskt framåt utan att tänka på vare sig form eller samling, och hon har blivit piggare, min "Tempoväxlings-träning" som jag håller på med nu kanske är bra för henne? Det tränar ju också upp lydigheten på henne, och blir inte lika segt som starta& stanna.

Hon kan fatta galopp från skritt och har lätt att växla mellan gångarterna i allmänhet.

Tempoväxlingar kombinerat med att jag nu tar mer kontakt med hennes mun låter som en bra idé tycker jag. Eller?

Med start och stopp avser jag omedelbart svar. Inte ganska bra, och inte s a s fem meter senare, utan direkt. Att hästen går fram omedelbart för hjälperna, och att hästen stannar lika omedelbart för hjälperna = alltså grundsignaler som fungerar.

Om det är lite segt, så blir också svaret på en drivning lite segt och det kommer att göra gångarter och framtida samling svårare. Detsamma gäller för halt eller halvhalt. Om det är ok att stanna av lite saktare, så kommer alltså halvhalten att ta några steg. Inte så lämpligt när du vill justera samlingsgrad eller takt. Att detta inte är nåt finlir i början menar jag att de gärna får starta "för fort" eller tvärnita, det är reaktionen och därmed svaret på din fråga som är det viktiga - inte hur det ser ut.

Oavsett om det är fram, halt eller rygga så måste hästen "tänka framåt" och för mig betyder det att hästen vill vara med. För mig skulle då halt och start vara grunden, att hästen faktiskt reagerar snabbt och rätt. Det är skitsvårt, och har för oss betytt många kurser och träning däremellan.

Som LM skrivit tidigare och du konstaterar nu så skulle jag ändå ha en viss kontakt på bettet för det är en viktigt del i kommunikationen. Jag skulle nog ha en tanke i att "vänta ut" min häst också, för att den skall lära sig att vänta på mig. Nu vet jag inte hur din häst är, men ofta så kan de styra en i vissa lägen de också ;)
Jag tror alltså inte att krullet är orsaken, utan bara en sämre möjlighet för hästen i det läge den befinner sig. Går hästen fram och är med, så minskar risken för att ryggen "rasar" och huvudet trillar in.

Ber om ursäkt, jag är verkligen inte bra på att beskriva mina tankar.

Senast ändrad av en moderator:

ang skrev:
Med start och stopp avser jag omedelbart svar. Inte ganska bra, och inte s a s fem meter senare, utan direkt. Att hästen går fram omedelbart för hjälperna, och att hästen stannar lika omedelbart för hjälperna = alltså grundsignaler som fungerar.

Om det är lite segt, så blir också svaret på en drivning lite segt och det kommer att göra gångarter och framtida samling svårare. Detsamma gäller för halt eller halvhalt. Om det är ok att stanna av lite saktare, så kommer alltså halvhalten att ta några steg. Inte så lämpligt när du vill justera samlingsgrad eller takt. Att detta inte är nåt finlir i början menar jag att de gärna får starta "för fort" eller tvärnita, det är reaktionen och därmed svaret på din fråga som är det viktiga - inte hur det ser ut.

Oavsett om det är fram, halt eller rygga så måste hästen "tänka framåt" och för mig betyder det att hästen vill vara med. För mig skulle då halt och start vara grunden, att hästen faktiskt reagerar snabbt och rätt. Det är skitsvårt, och har för oss betytt många kurser och träning däremellan.

Som LM skrivit tidigare och du konstaterar nu så skulle jag ändå ha en viss kontakt på bettet för det är en viktigt del i kommunikationen. Jag skulle nog ha en tanke i att "vänta ut" min häst också, för att den skall lära sig att vänta på mig. Nu vet jag inte hur din häst är, men ofta så kan de styra en i vissa lägen de också ;)
Jag tror alltså inte att krullet är orsaken, utan bara en sämre möjlighet för hästen i det läge den befinner sig. Går hästen fram och är med, så minskar risken för att ryggen "rasar" och huvudet trillar in.

Ber om ursäkt, jag är verkligen inte bra på att beskriva mina tankar.

Äh! Be inte om ursäkt. :) det är svårt att uttrycka sig i skrift så att andra förstår exakt hur man menar.

Var ute och red för en stund sedan och höll kontakt med munnen nästan hela tiden. (Mycket lätt, men dock kontakt) I skritten kom nosen fram ändå efter en stund, men i traven tappar hon lätt takten och tar tölt istället om hon inte får gå fritt. Tölten blir mycket bättre med lätt stöd, och i synnerhet efer tio- femton halvhalter. Hon bjuder fram jättebra när man har ridsällskap, är inte alltid så superlydig som jag inbillat mig nu när jag analyserar henne. :smirk:

Lyssnar oftast mycket bra är en rättvisare beskrivning. Men i största allmänhet brukar hon vara lite fräck i hanteringen, så det måste också jobbas bort. Har bara inte haft tid med det. Och det smittar naturligtvis av sig även på ridningen. Hon är inte direkt på nivån tvärnita och rivstarta för att hon brinner av att vara till lags, men jag skall jobba på det.

Nu struntar jag i nack-krullet ett tag och låtsas som om det regnar när hon drar ihop sig och tränar på attt hon skall bli alertare och tycka att det är KUL att bli riden.

Skall tävla en klubbtvling i helgen, Lätt tölt& lätt fyrgång. Hennes första tävling. Skall bli intressant.

Tack för tipsen!

Så kul att spånandet varit till nån hjälp eller så i allafall :) Det ÄR svårt, och man behöver massor med synpunker och tankar utifrån! Har själv turen att ha folk som tittar mellan kurserna och det jag ibland tycker är ok visar sig ibland vara helt åt väggarna ... :o

Hoppas ni får en rolig tävling i helgen, och tala gärna om hur allt går efter ett tag!!

Hej!

Nu har vi tävlat och det gick minst sagt bra! Utan era tips tror jag faktiskt inte att jag vågat ta i henne så mycket som jag gjort av rädsa för att sabba den mjuka kontakt jag normalt har med henne, men det har verkligen inte blivit dåligt, bara bättre. Nu kan jag rida henne med lätt kontakt och få henne att ta i mer i stegen. Så lätt det kan vara bara man ver hur man skall göra!

I lätt tölt fick vi 4.5p och en femteplats och Lätt Fyrgång vann vi med 5.0p! Fick flera 5.5: or i både uttagning& final. Jättekul! Hon var mycket jämn och stabil i de flesta gångarterna. Gjorde vad hon skulle efter regelboken, men jag vet att hon kan mer. I skogen går hon ännu bättre!! så det blir spännade att se hur det går i framtiden. Skall ha henne helt för mig själv i vinter och träna henne, hon skall eventuellt visas så småningom. (Under sommaren har hon ibland fått vara turhäst)

Det tog ett par dagar med kontakt innan hon accepterade det och lät mig hållas utan att krulla ihop sig. Hon har förstått över förväntan bra och går bättre än någonsin. STOLT! :banana:

(ta bort http:// om det inte visas några bilder i länken)

http://www.geocities.com/repgrimma/km10.jpg

http://www.geocities.com/repgrimma/km6.jpg

http://www.geocities.com/repgrimma/km7.jpg

Senast ändrad:

Så kul, och så fina ni är :)
Och det är allt jag kommer att kommentera om ögonblicksbilderna, det är så himla svårt att påstå nåt konstruktivt om en bråkdel av en sekund ...

Jag tror att "TA I" och verkligen använda lite kraftigare hjälper är nödvändigt, tills hästen förstår. Om man ger för fina hjälper finns risken för otydlighet, och innan lärdomen är befäst så ökar svårighetsgraden i inlärningen. SEN när man kan utföra kommandot/ övningen önskar man givetvis så små och fina hjälper som möjligt, men det måste läras in med tydlighet först.

Er fina, mjuka kontakt kommer förmodligen att utvecklas och bli ännu bättre när signalerna sitter på plats. Är det för fint och mjukt från start kan det resultera i en överkänsligt och "oförlåtande" reaktion, dvs att minsta misstag tas för en inverkan när du inte menade att påverka hästen. Då blir det svårt att trava och byta väg eller gå in i en öppna: hästen kanske stannar av då du vill ändra riktning osv. Får man tillsammans som ekipage sortera ut betydelsen av hjälpen så blir det lättare.

Håll ett jämnt stöd i båda tyglarna och driv fram till bettet, det finns inga genvägar till att få bort halskrull man måste få hästen att acceptera att den ska ta stöd på bettet.
När hästen sen insett vad du ber den om kommer den bli lite tung i fram, då får man lätta lite på stödet så hästen inte kan hänga sig i axlarna på dig och fortfarande driva på framåt.

låter precis som min lilla isis, hon krullar också ihop sig och "ser så fin ut" men hon jobbar nada med ryggen..

Skall ta med mig alla tipsen härifrån till nästa gång jag rider henne. MEN

så finns det en nackdel, går jag på henne mer än vad jag redan gör så tvärstannar hon och reser sig upp. Detta gör hon mer än gärna. Vi får se vart det leder.. ;)

Låter som ni har en pågående diskussion om ledarskap?

I och med att hon är så ung, och har gått en intensiv träningsperiod ett tag, kan också hästen få träningsvärk.
Det tar ju tid att bygga upp alla muskler, och det kan vara värt att ta det lugnt ett tag efter tävlingen, så hon får återhämta sig.
"Ihoprullandet" kan ju vara ett sätt att komma undan obehag, av lite olika orsaker. Ont i muskler/rygg, mentalt behöver ta lite paus för att "hinna med" sig själv o allt lärande och även värt att kolla tänderna, så man kan slappna av från att det är något med den biten.
Lycka till fortsättningsvis! :)

ang skrev:
Låter som ni har en pågående diskussion om ledarskap?

Eventuellt kan det vara något sådant, men ändå inte. på marken har jag ledarskapet. Hon viker aldrig från min sida oavsett om det är i hagen eller på en väg. Är jag i hagen är hon efter..

Det är inte heller alltid vi har dessa problem när vi rider, bara de dagar då hon gett sig f-n på att bråka, man märker det ganska väl på henne redan när man tar in henne..

min f.d. travare (varmblod) viker också in nosen, vilket för mig blivit ett stort problem. Han är dock så att han skrittar direkt då man vber honom, gör halt direkt och så, men känner ibland i traven och galoppen mot tex hinder i diverse kombinationer då avståndet blir lite längre för honom (han är kortgalopperad, har mycket lättare att samla sig än att länga) att det är lite falsk bjudning över det hela. Han har hela tiden jag haft honom varit ganska stressig och nervig och därför har jag funnit det svårt att rida honom framåt i friskt tempo, då har det mest känts som om han sprungit. Jag har då arbetat med att få honom att dröja på steget lite, mkt övergångar, halvhalter, skolor, skänkelvikningar, bakdelsvändningar m.m för att aktivera bakbenen och undvika krullet. Dock så lyckas jag just nu bara till 75 % kanske, han krullar fortfarande lite, sätter inte under sig riktigt bra och får mig (jag blir lite lurad) att släppa ut tyglarna för mycket - får honom inte att ta stöd riktigt och kortar jag upp tyglarna känns det som att han biter sig i bringan. Dock kan jag ibland på slutet av passet få honom att bli lite lång-låg och"ta tag i bettet" s a s. Några tips för att stärka överlinjen och hindra krullet ?

Fast även om allt funkar från backen, så behöver det inte garantera fullt ledarskap i uppsuttet tillstånd. Och frågan är väl kanske också om hon förstår vad du menar?

Vi har en yngling hemma, men har *mycket god* back up av tränare som red in honom, och som vi får fortsatt hjälp och instruktioner av. Betyder hur mycket som helst. :bow:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
899
Senast: Buck
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 537
Ridning Min travare har i trav på ridbana en mer uttalad studsaktighet fram i trav, känns som det är någon form av inblandning av galoppfattning...
Svar
1
· Visningar
584
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV