Hur delar man upp foderkostnader rättvist vid fri tillgång?

Lillstrumpa

Trådstartare
Hej!

Har ett "problem". Jag har min c-ponny inhyrd på lösdrift, vi kommer i höst/vinter ha begränsad fri tillgång på hösilage och hyresvärden har köpt in 20 balar. Hon har två stora nordsvenskar och vi hade då sagt att jag skulle betala en fjärdedel av hösilaget. Och det tyckte jag lät bra och så rättvist som det kan bli.
Men nu till problemet: hon har skaffat en fjording på foder. Så nu har hon två nordsvenskar och en fjording, och jag en c-ponny. Vilket innebär att en 1/4 inte längre funkar.
Hur har ni gjort?
Alla tips och funderingar uppskattas :).

/Amanda
 
Sv: Hur delar man upp foderkostnader rättvist vid fri tillgång?

Vi gjorde så i mitt stall att vi delade upp det per häst sen fick b-ponny eller mindre gå som en halv häst. Det är svårt att veta hur mycket varje häst äter. Min nordsvensk åt ungefär 16 kg på fri tillgång men jag vet nordisar som kan äta 30 kg på fri tillgång.
 
Sv: Hur delar man upp foderkostnader rättvist vid fri tillgång?

En fjording kan ju iofs äta lika mycket/lite som en C-ponny... eller mer eller mindre. Jag hade nog bara för en enkelhetens skull delat det på 1/5 då.

Annars är det nog mest "rättvist" och definitivt mest omständigt att sära på hästarna under t.ex. natten och väga upp vad de får. Räkna ut hur mycket de äter i snitt på ett dygn och räkna ut...
 
Sv: Hur delar man upp foderkostnader rättvist vid fri tillgång?

Hej!

Ja, det var ju inte så enkelt.

Kan ni i stället göra så att du betalar "normal" foderåtgång för C-ponny - vad det nu är - och stallägaren betalar resten?

Håller med om att en fjording kan vara som C-ponny - många fjordingar är de facto C-ponnyer.
 
Sv: Hur delar man upp foderkostnader rättvist vid fri tillgång?

Tack för era svar! Ska prata lite mer m stallägaren så får vi se vad hon tycker.
Absolut skulle fjordingen och min c-ponny kunna äta lika mycket men fjordingen väger säkert 150 kg mer så jag hoppas inte min pillar i sig lika mycket mat!
 
Sv: Hur delar man upp foderkostnader rättvist vid fri tillgång?

Känner igen mig ;)

Mina hästar äter ca 7kg/häst på fri tillgång ibland lite mer och går med en fjording som utan problem äter 15-20kg på fri tillgång.
Fjordingens ägare vill dela antal kg på antalet hästar eftersom det är "omöjligt" att veta hur mkt varje häst äter.
Vilket förvisso är sant men det är ju konstigt om mina helt plötsligt börjar äta dubbelt så mkt trots att de är vana att gå på fri tillgång ;)
Därför tycker jag det är bättre om man i de fallen har stallhyra ink grovfoder så slipper man bry sig om din eller min häst vräker i sig mat.
 
Sv: Hur delar man upp foderkostnader rättvist vid fri tillgång?

7 kg per häst? :eek:

Jösses, mina stoppar i sig 25 - 30 kg/häst och dygn... :angel: (plus kraftfoder för två av dem)
 
Sv: Hur delar man upp foderkostnader rättvist vid fri tillgång?

Hej!

Har ett "problem". Jag har min c-ponny inhyrd på lösdrift, vi kommer i höst/vinter ha begränsad fri tillgång på hösilage och hyresvärden har köpt in 20 balar. Hon har två stora nordsvenskar och vi hade då sagt att jag skulle betala en fjärdedel av hösilaget. Och det tyckte jag lät bra och så rättvist som det kan bli.
Men nu till problemet: hon har skaffat en fjording på foder. Så nu har hon två nordsvenskar och en fjording, och jag en c-ponny. Vilket innebär att en 1/4 inte längre funkar.
Hur har ni gjort?
Alla tips och funderingar uppskattas :).

/Amanda

Inte så självklart. Ha haft några nordsvenskar genom åren (ett 30-tal) och generellt är de mycket lättfodrade. Har också haft ett antal ponnyer, olika raser/individer, vissa lättfodrade men andra betydligt mer storätare. Samma med halvblod, så mkt som spelar in. Du får väl mäta hur mkt just din ponny äter på ett dygn?
 
Sv: Hur delar man upp foderkostnader rättvist vid fri tillgång?

7 kg per häst? :eek:

Jösses, mina stoppar i sig 25 - 30 kg/häst och dygn... :angel: (plus kraftfoder för två av dem)

Å herregud vad har du för monster hästar som äter dig ur huset? :eek:

Jag har en islänning och ett fullblod men dels så äter de väldigt långsamt och sen är de inte så intresserade av att äta..
De ska liksom busa, leka, snacka med grannarna, filosofera, gå på stövartåg osv
Dock skulle jag vilja att mitt kära fullblod kunde koncentrera sig på att äta mer istället..
Har hon en bra dag får hon väl i sig max 10kg.
 
Sv: Hur delar man upp foderkostnader rättvist vid fri tillgång?

Känner igen det där!
Har ett halvblod på ca 165cm och hon pillar i sig med måtta, medan hagkompisarna äter det dubbla om dom får...

Inne nu får dom alla 4kg hö på natten hon har kvar av sitt på morgonen och dom andra har ätigt upp på två timmar.

Samma med hösilaget. Men vi har delat det rakt av per häst ändå för enkelhetens skull. Som tur är har vi relativt billigt grovfoder, annars hade det inte varit så kul att betala hälften då ens häst äter 1/3 max.
 
Sv: Hur delar man upp foderkostnader rättvist vid fri tillgång?

Här betalar varje hästägare en stallhyra per häst - i hyran ingår då fri tillgång på hösilage.

Hyreskostnaden, och den inkluderade foderkostnaden, varierar inte beroende på hästens storlek.

TS: Det är väl lämplig att du betalar 1/5-del av kostnanden. Du har en häst, stallägaren har fyra.
 
Sv: Hur delar man upp foderkostnader rättvist vid fri tillgång?

Kl .
Om fri tillgång ingår i hyran så är det ju just detta ? Svs det är irrelevant om hästen äter x eller y kilo , priset är detsamma .
 
Sv: Hur delar man upp foderkostnader rättvist vid fri tillgång?

Så tänker jag också och så funkar det där jag har min häst. Samma hyra för alla oavsett hur mycket hästen äter och hur mycket strö som går åt.

Det verkar outhärdligt att gå och bevaka att de andra hästarna inte äter mer än min, och så försöka räkna på kostnaderna utifrån det.
 
Sv: Hur delar man upp foderkostnader rättvist vid fri tillgång?

be att få betala en fast hyra , med hösilaget inräknat .enklast , blir inget tjafs och ingen osämja från nåt håll.:)
 
Sv: Hur delar man upp foderkostnader rättvist vid fri tillgång?

Hej!

Där jag stog innan snittade hästarna på 20 kg/dag (silage med 55% ts). Det var 1 halvblod på kanske 165 cm, 1 travare på 160, en newforest-korsning(155) och en arab (155?). Efter ett tag byttes new forest-korsningen ut mot en travare till, men åt gjorde dom iaf!

Med småmaskigt nät fick vi ner "förbrukningen" med kanske 5 kg/dag.. Och ja, de var feta hela bunten..

/Lavinia

Å herregud vad har du för monster hästar som äter dig ur huset? :eek:
 
Sv: Hur delar man upp foderkostnader rättvist vid fri tillgång?

Svarar alla:

Vi kommer nog att göra som så att jag betalar 1/5 alltså 20%. Det är för mig ganska irrelevant om ni har fast pris för det har inte vi :). Jag och stallägaren har en bra dialog men var båda osäkra på vad som är rimligast så att det känns bra för båda.

Tack för svaren!
 
Sv: Hur delar man upp foderkostnader rättvist vid fri tillgång?

Vad är "begränsad fri tillgång"? Det säger ju emot sig själv.
 
Sv: Hur delar man upp foderkostnader rättvist vid fri tillgång?

Det är som sagt ett slowfeedingnät runt balen, som gör att de inte kan äta lika fort.
 
Sv: Hur delar man upp foderkostnader rättvist vid fri tillgång?

Enkelt, du får väl lägga fram att fjordingen inte ingick i foderpriset när det bestämdes. Jag tycker nog att 1/6-del kan vara nog att betala för en C-ponny i det här fallet men sedan kan det ju vara en kraftig C-ponny eller en ponny som kräver mkt grovfoder. Svårt att rek hur du skall göra, det är nästan bara du och stallägaren som vet hur mkt era hästar äter. Man får ju hoppas att ärlighet finns med i det hela.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 959
Senast: Twirro
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 152
Senast: Habina
·
Foder & Strö Vi har alla våra tre hästar i samma hage. En shettis, en maxad c-ponny och ett halvblod, alla är lättfödda. I höstas när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 564
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp