hur byter man hästfoder

vinkelina

Trådstartare
Jag har egentligen aldrig bytt foder åt min häst, bara lagt till.

Men nu kommer jag att gå över till ett pelletsfoder för seniorhästar, som innehåller allt de behöver, vitaminer och mineraler osv. de innehåller dock inte havre, så de måste man kanske sätta till?

Idag äter hon mineraler, havre, vetekli osv.

vet att man skall byta lite åt gångnen, men hur, lägga till en dl av de nya i veckan, mer, mindre

Sv: hur byter man hästfoder

Det tar ungefär två veckor för ny tarmflora att bildas, så öka gradvis under så lång tid om det handlar om större givor. Handlar det om halva kg:n av vanliga kraftfoder behöver man kanske inte dra ut på det under så lång tid, men det kan vara bra att ändå vara vaksam på känsliga hästar.

Det här är ju samma process som hästarna går igenom varje gång de byter foder, t.ex. från bete till hö och mellan olika höpartier, så ni bör väl ha koll på ungefär hur känsliga de är?

Om ni behöver lägga till mer havre eller inte beror ju på hästarnas behov, så det ser ni ju också på uträkningen som jag antar att ni gjort för att veta att det nya fodret täcker hästarnas alla behov. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 046
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 575
Senast: niardasp
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 307
Senast: Lillebjörn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka