Hur bra stämmer det egentligen..?

A

adnamA

Det här med att 20-30% är normal ridning, 30+ är hårdare o.s.v, hur bra stämmer det i egentligen? Jag tycker att det är många hästar som ligger på en mkt högre procent än vad de egentligen "borde".
Vad ligger era hästar på och hur hårt rider ni? Hur mkt ska man egentligen gå efter vad man har räknat ut?

Kom på nu att det kanske redan fanns en liknande tråd för ett tag sen.. :o Jaja.. :crazy:
 
Sv: Hur bra stämmer det egentligen..?

Tvärtom med vad menar du..?
 
Sv: Hur bra stämmer det egentligen..?

Jag tror hon menar att: de flesta lägger sina hästar för lågt...Fast jag tycker snarare många tror deras hästar gör värsta eliträningen trots dom knappt gör nåt ;-)..Så jag är böjd att hålla med dig...Jag vet inte riktigt vart gränsen går mellan de olika träningarna. Jag lade gammelhästen på 15-20% och kallade det promenadridning. Och det kanske det gör också...Jag kallar nästan allting för promenadridning ;-) har hört nåt om 25% ska kallas lätt träning...Nån annan kanske kan detta bättre än mig.
 
Sv: Hur bra stämmer det egentligen..?

Jag var på en föreläsning med K Morgan om sånt här och nästan ingen av oss där lade oss på rätt nivå! Alla trodde att dom tränade sååå hårt. Pyttsan. Sen att olika hästar äter och behöver olika är en annan sak.
 
Sv: Hur bra stämmer det egentligen..?

Jamen skrev jag inte så då...du skrev bra konstigt själv. Ursprungsinlägget tyckte många lade sina hästar för högt, sedan skrev du: Jag tycker tvärtom vilket jag tolkade det som att du anser de flesta lägger sina hästar för lågt....Själv anser jag de flesta lägger sina hästar bra mycket högre än vad dom egentligen arbetar....
 
Sv: Hur bra stämmer det egentligen..?

I min "bibel" i fodervärlden: Hästen, Näringsbehov och fodermedel av Christina Planck m.fl. definieras hästens arbete så här:
"Lätt arbete: lätta arbetspass, longering, nybörjarlektioner, "promenadridning", lätta körturer < 3 timmar, långsamträning. Tävlingar på lätt nivå. Tillägg i % av underhållsbehovet: 25%
Medelhårt arbete: Längre intensivare träningspass, lektioner på högre nivå, rid/körträning i terräng eller längre arbetspass. Tävlingar på lätt till medelsvår nivå. Tillägg i % av underhållsbehovet: 50%
Hårt arbete: Hårda krävande träningspass, mer än tre lektionstimmar, intervallträning, terrängträning, jordbruks/skogsarbete. Tävlingar på medelsvår till svår nivå. Tillägg i % av underhållsbehovet: 75%
Mycket hårt arbete: Intensiva träningspass, intensiv terrängträning, krävande jordbruks/skogsarbete. Tävlingar på elitnivå. Tillägg i % av underhållsbehovet: 100%

Behovet räknas på en veckas genomsnittligt arbete där en till två vilodagar ingår."

Sen får ju var och en bedöma vad de tycker hästen utför för arbete. De som har svårast att bedöma är enligt min erfarenhet de som har promenadhästar...
//marti
 
Sv: Hur bra stämmer det egentligen..?

Ah, okej. Bra svar. :) Vad ligger din häst på då? Om du har nån såklart.
 
Sv: Hur bra stämmer det egentligen..?

adnamA skrev:
Ah, okej. Bra svar. :) Vad ligger din häst på då? Om du har nån såklart.
Ja, jag har två ponnyer, en för ridning och en för körning och de presterar just nu inte lätt arbete ens en gång...
//marti
 
Sv: Hur bra stämmer det egentligen..?

Ni har rätt, jag läste för fort ...som vanligt. Jag lägger min på lätt arbete, men får alltid fodra upp ändå. Till medel ,fast jag tycker det är lätt arbete. ....
 
Sv: Hur bra stämmer det egentligen..?

Jag la nog ribban lite för högt förut, då jag ansåg att min häst tränades medelhårt.
Men nu har jag väl insett att han tränas i lätt arbete, eftersom han går endast ca ½ timme varje dag, och då tömkörs han.
 
Sv: Hur bra stämmer det egentligen..?

Men vad lägger ni era hästar på för procent då? :)
Själv så la jag nog faktiskt min på lite väl låg, fast jag hade hört att "marginalerna var lite mindre" eller vad man ska säja. Men det har jag fixat till nu! :D
 
Sv: Hur bra stämmer det egentligen..?

Men en halvtimmas tömkörning/dag måste väl ändå räknas till promenad va ?
 
Sv: Hur bra stämmer det egentligen..?

Fd gamelhästen låg på 15%...då red jag varje dag, mest i skogen i alla gångarter, 40 min-1 timma beroende på hur slö jag var, ..Något dressyrpass i veckan kunde vi göra, men det var inte frågan om träning i den bemärkelsen *dressyrpass*..mest för att kolla formen.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 889
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 595
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
960
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp