Hur bra är viktmåttband?

D

dolphinsmile

Hur mycket stämmer sådana där viktmåttband egentligen? Nån som har någon erfarenhet? Jag har en varmblodtravare som enligt bandet vägen 450 kilo. Tycker det verkar lite.. Han är ungefär 160 cm i mankhöjd och smidigt byggd. Vad tror ni?

Sv: Hur bra är viktmåttband?

Stämmer inte alls.
Alla ser olika ut.. bättre att uppskatta. (om man är bra på det)

/ Lisa

Stämmer ganska bra ibland, medan det ibland är lite missvisande. Om hästen har lång-hög manke tex blir ju omkretsen större trots att de inte behöver vara så mkt tyngre. Om man skulle kunna väga sin häst och då se hur mkt måttbande visar kan man ju efter det veta hur man ska tänka. Då kan man åtminstone avgöra om den går upp eller ner hyffsat, i kombination med att man tar hänsyn till hur pass muskulös den ser ut.

Men till tex maskmedel kan viktmåttbandet visa tillräckligt nära tycker jag, typ antal hundra kilo ca. Har iaf gått efter bandet ibland när jag behövt maska.

Jag håller på och försöker räkna ut hur tung jag är i relation till hur tung min häst är.. vet redan att jag är på gränsen.. det har jag uppskattat mig till. Men vore ju bra om man kunde veta vad han vägde så man vet vilken diet man ska sätta sig på :D (har en sån där tabell på hur mkt man får väga i relation till vad hästen väger)

Finns formler som jag tycker är perhört myckte mer pålitliga. Hästarna är ju som sagt olika byggda och ett måttband som bara mäter runt magen skulle jag inte lite särskilt mycket på. Jag kan återkomma mer formlerna om jag hittar dem :o

Jag hoppas att det är sant :D

Jag tror att travare är normalt mera smala än många andra hästraser.. men det betyder ändå inte att de väger mindre.. eller nått..

Tack! Det vore jätte snällt!

Hej! På min häst så stämmer mått bandet ganska bra. Har lite otur och vi far in och ut på klinik lite titt som tätt så jag passar på att väga honom på vågen. Just nu väger ett stycke vällfött(sommarmage) varmblod 514kg och han är 1.57cm hög. Han har mycket franskt i sig så han är lite stabbigare i sig själv. Min förra travare som oxså var runt 1.57cm hade hel amerikans stam och var lite smalare i sig själv han vägde runt 450kg. Men oftast så kan man gissa sig till ganska bra beroende på hur dom ser ut. Men exakta kg så är det nog bäst att väga.

Mvh Martina

Enl. måttbandet jag har skulle min häst väga 750 kilo. :eek:

Snarare omkr. 600 kilo. Om man lägger på nått kilo :D

Ja det är väldigt svårt.. som tabellen jag har t.ex. så står det

450 kg - 75 kg
500 kg - 83 kg

enligt bandet så vägde han väl lite över 450 kilo.. och jag tror nog det stämmer på ett ungefär.. fast jag tror han väger mera.. men 50 kilo är ju rätt lite på en häst så det är svårt att se.. tycker det är konstigt att det skiljer så mkt på vad ryttaren får väga då.. men men..

väntar med spänning på det där formlerna som vindelkusken pratade om

men se dig inte blind på exakta formler för hur tung du får vara. En vältränad häst på 450 kg klarar ju betydligt mer en än en tjockis på 450 kg,:p så det går ju inte att se så heller

Nej iof.. har ju ridit honom lite då och då i snart ett år och han har inte visat någon ryggsmärta eller något.. kanske haft lite dåligt trav i volter men det har nog mera med att göra att min och hans balans inte har varit den bästa. Men det blir bättre och bättre..

Anledningen till att jag börjar ta upp det här nu är att jag vill börja hoppa lite med honom. Och det borde ju vara mkt mera belastning än dressyr.. vill ju inte förstöra honom..

Hej!

Om du tar omfång x omfång (i cm)
och gångrar det med länden på hästen (från bogspetsen till rumpan)
och delar det med 11900 så får du en hyfsad riktlinje.

:o mankens lägsta punkt och runt om..

Funkar inte! Kan skilja många kilon mellan mätmetoder och våg!

Btw jag skrev hyfsad riktlinje.. det är väl ingen mätmetod som stämmer riktigt bra. Ska man ha på kilot får man pallra sig iväg och väga pållen.

Mitt måttband har stämt bra överrens med det vågen visat. mätte med bandet dan innan jag åkt till klinik med min häst för att se om det stämmer på nått så när o det skiljde typ nått kilo bara, likadant var det med shettisarna, dock visade det helt galet på travaren

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
696
Senast: Hermelin
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
642
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka