Hur bra är Corlensky G-egentligen?

Sv: Hur bra är Corlensky G-egentligen?

Jag menade inte använda i den bemärkelsen betäcka, utan använda i rida/träna/tävla. Tycker det är helt fel att unghingstar kan få ta emot så mkt ston som en del "poppishingstar" gjort.
Visst är det intressant att de är tvungna att ha egna meriter, på både gott och ont, men har helt klart flera viktiga fördelar!
 
Sv: Hur bra är Corlensky G-egentligen?

Precis så är det. Sen är det naturligtvis så att det är hur hingsten nedärver sig som är det intressanta, men det är omöjligt att veta på en unghingst. Då är det väl bra om det finns de som vågar testa att betäcka med hingsten ändå, så att man får snabbare generationsväxling och ser hingstens avelsresultat.

Tittar man på travet så kan hingstar inte alls godkännas utan egna meriter. Det är intressant tycker jag.


Men 'travarna går ju heller inga hingstprov och detta är ju också en merit ?
Sen finns det väll travarae som absolut inte skulle vara i aveln med sitt psyke som inte går att hantera ?
Men skitsamma bara dom springer fort .

Sen inom travet får man väll fortfarande betäcka sina egna ston med sin egen hingst och det är okey och de går att regga eller har det ändrat sig ?

Som stoägare får man nog själv väga för och nackdelar ,vad man anser är viktigast i sin avel om man vill ta en billig hingst som 3 åring eller ta en hingst som har ordentliga meriter ?

Samt räkna in vad man har för sto ?

Tror det finns läror att lära sig om inom alla våra olika hästsporter och sen plocka ur det bästa av det :)?

Mia
 
Sv: Hur bra är Corlensky G-egentligen?

Knapp!

Ni som har avkommor e. Corlensky, Hur är de i ridbarheten och tempramentet?
 
Sv: Hur bra är Corlensky G-egentligen?

Lite lättare? Det är väl ENDA sättet att veta om hästarna håller, både psykiskt o fysiskt, att använda dem?....Allt annat är en gissning..

Nej, det är det enda sättet, när det gäller vad en hingst nedärver (som väl är det relevanta när det gäller avel) kan man titta på avkommorna också. Det finns hingstar som aldrig tävlat efter någon ordning, men där vi genom många avkommor har en väldigt tydlig bild av vad de nedärver i termer av temperament, hållbarhet, förmåga, och så vidare.
 
Sv: Hur bra är Corlensky G-egentligen?

Gör ett nytt försök att skrämma liv i denna gamla tråd. Nu finns det ju ett helt gäng Corlensky-avkommor runt om i landet. Hur är dem? Hur är temperamentet och ridbarheten?
 
Sv: Hur bra är Corlensky G-egentligen?

Cg är väl kastrerad? Har tyvärr inte mött några avkommor men kommer betäcka med bravour i år en riktig "bamsebjörn" även han efter CO.
 
Sv: Hur bra är Corlensky G-egentligen?

Ja han är kastrerad och inte aktuell. Däremot är jag lite sugen på hans son Corriendo Tau, dock till ett sto där temperamentet är väldigt viktigt... Ska kolla in Bravour också!
 
Sv: Hur bra är Corlensky G-egentligen?

Har en sexårig valack efter Corlensky, mkt trygg och självsäker häst som alla kan rida. Han är pigg utan att vara het och väldigt positiv till arbete. Det har tagit lite tid för honom att bli fin på marken, finns fortfarande en del kvar att önska, men då han växte fem centimeter som femåring så har jag känt att det får ta den tid det tar. Han hoppar omväxlande mediokert och jättebra, men tror att det kommer bli jämnare när han vänjer sig vid sina långa ben... Är överlag väldigt nöjd med honom, och framförallt psyket, han har gnista och hårdhet som behövs för att vara bra, men är snäll och okomplicerad i alla fall.
 
Sv: Hur bra är Corlensky G-egentligen?

Har en sexårig valack efter Corlensky, mkt trygg och självsäker häst som alla kan rida. Han är pigg utan att vara het och väldigt positiv till arbete. Det har tagit lite tid för honom att bli fin på marken, finns fortfarande en del kvar att önska, men då han växte fem centimeter som femåring så har jag känt att det får ta den tid det tar. Han hoppar omväxlande mediokert och jättebra, men tror att det kommer bli jämnare när han vänjer sig vid sina långa ben... Är överlag väldigt nöjd med honom, och framförallt psyket, han har gnista och hårdhet som behövs för att vara bra, men är snäll och okomplicerad i alla fall.

Fem Cm som fem åring! Det trodde jag inte gick... Hoppas inte min häst gör så, då blir det ju en jätte :-)
 
Sv: Hur bra är Corlensky G-egentligen?

Gör ett nytt försök att skrämma liv i denna gamla tråd. Nu finns det ju ett helt gäng Corlensky-avkommor runt om i landet. Hur är dem? Hur är temperamentet och ridbarheten?

Jag har sett MÅNGA CG avkommor då jag flera år har funderat på att använda honom och därför spanat både på han, hans bror och avkommor, men har varje år skjutit upp stoets pension så det har ännu inte blivit något föl.

När jag såg CG själv tävla här nere i skåne så var han tjaffsig i munnen i princip vid varje tillfälle, precis som hans far.
Har även sett CGs helbror som även han har en orolig mun.
Och många av hans avkommar har oroliga munnar, det är inget skitsnack så är det. Självklart så finns det även individer som inte är det.

Nu är det inte aktuella för mig att seminera i år heller men trots att jag sett många tjaffsiga munnar i den släkten så skulle jag gärna använda honom på mitt sto för han har så många bra kvaliteer
 
Sv: Hur bra är Corlensky G-egentligen?

Tack. Jag håller med dig om att hans alla kvalitéer väger upp detta. Dock gör det att det är en blodslinje jag inte vågar avända på mitt eget sto, då hon inte är helt lättriden.
 
Sv: Hur bra är Corlensky G-egentligen?

jag har ett 6-årigt sto e Corlensky G - Magritte - Anart. Hon har i år debuterat i 1.30, felfritt. Fick hoppdiplom som 3-åring, klass I på gångarter. Har startat i 3-års, 4-års och 5-års championatet plus Falsterbo. Är mkt trevlig i temperamentet, hon älskar att hoppa och tävla, älskar att arbeta (stå i hage/box är inget för henne). Har mkt energi, men är ej het att rida. Har mkt stor ridbarhet.

film från första tävlingen i år: http://www.youtube.com/watch?v=uMELZ9rpHhU - hon var pigg och glad, har inte tävlat sen oktober förra året.

Jag är supernöjd med henne :love: har en till efter Corlensky G, sto f-12 ue Contender. Har stora förväntningar på henne, otroligt trevlig i temperamentet, mkt snygg modell, bra gångarter.
 
Sv: Hur bra är Corlensky G-egentligen?

*Knapplån*

Har också en -07:a efter Corlensky. Hon gick mkt bra på treårs, erhöll 54poäng som hopptalang och 51 poäng som gångartstalang. Som fyraåring kom hon femma i finalen på Flyinge. Som femåring har hon många felfria ritter i 120 och gick Falsterbo och Flyinge. Hon debuterade 130 på hösten som femåring och gjorde det felfritt :) Idag var första starten sedan i höstas och hon var felfri både 120 och 130 (dock red ryttaren på fel sistahinder i 120klassen) så hon sköter sig bra:)

Angående temperamentet så har hon varit rätt skarp som yngre men det börjar ta sig nu och hon har alltid varit genomgo att hålla på med emellan hon har testat gränserna. Hon har även varit spänd på tävlingsbanorna i början av sin "karriär" men skött jobbet ändå, och det har blivit så mkt bättre nu. Angående munnen som det frågas om så kan hon vara lite "på" mot hinder ibland och kunde ta förhållningarna bättre igenom kroppen, men det är inget som ryttaren har upplevt som något problem.

Jag vill också nämna att en del med hennes temperament säkerligen också kommer ifrån mödernet. Hon har en mamma som var rätt tuff som unghäst och med lite svår mun i hoppningen.

Angående min avkomma så är jag så himla nöjd att jag väntar helsyskon nu i vår :) Har försökt få fram helsyskon två år i rad men förlorat båda de fölen så hoppas verkligen att det går vägen denna gång!! Min avkomma har iallafall så mkt kvaliteter och så mkt som förbättrats (mamman har ex mediokra gångarter men denna rör sig mkt bra) så alla fördelar väger upp temperamentet, som jag för övrigt ser som rätt normalt för en tävlingshäst :)
 
Sv: Hur bra är Corlensky G-egentligen?

Åh vad fin!!! Underbar modell, fint huvud, färgen:love: åsså kan den hoppa dessutom...
 

Liknande trådar

Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 108
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 461
Senast: Unafraid
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 094
Senast: fridshem
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp