Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Det är ju naturligtvis lättare om man är två, men det går ju att börja själv också.Om man är själv är det lämpligast att vara inom ett inhägnat område i början. Sen spelar det ju stor roll om hästen är rädd för tömmarna eller inte.
Har man longerat tidigare så att hästen lyssnar på rösten så är det ju en stor fördel. Jag är av den åsikten att allt går bara man vill! Om du dessutom är van att tömköra så löser det sig nog.
Jag skulle sätta tömmarna i grimman de första gångerna för OM det skulle trassla så skulle inte munnen komma till skada i alla fall.
Bra tips, tack. Idag hade hon gjorden på sig- jisses, vilka bocksprång! Men efter en stund accepterade on den. Tänkte gå vidare med att vänja henne vid tömmarna.
gör det till en vana det här med gjorden, för även om hon skulle vara snäll efter hon skuttat omkring kan det vara samma sak igen nästa gång. Först när hon fixar selen/gjorden helt utan bekymmer, kan du gå vidare.
Bara ett tips av egen erfarehet av många fölisar/åringar.
Låt hästen gärna gå med selen i hagen, några timmar, ha vid senare tillfälle gärna remmar som han/hon inte kan fastna i, hängandes i selen.
Hästhantering
Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva.
Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Hästhantering
Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
Foder & Strö Ja, alla de gräs jag skrev i första inlägget stod som en grupp. Trodde det var en "testgrupp", men kan ha missförstått. Får höra med vet...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.