Hur börja med tömkörning?

Amk

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder: Hur går ni tillväga när i lär in tömkörning? Måste man vara två?

Jag tömkör min äldre häst jättemycket, men han kan ju redan... Nu vill jag börja med -05:an, men hur?

Sv: Hur börja med tömkörning?

Det är ju naturligtvis lättare om man är två, men det går ju att börja själv också.Om man är själv är det lämpligast att vara inom ett inhägnat område i början. Sen spelar det ju stor roll om hästen är rädd för tömmarna eller inte.
Har man longerat tidigare så att hästen lyssnar på rösten så är det ju en stor fördel. Jag är av den åsikten att allt går bara man vill! Om du dessutom är van att tömköra så löser det sig nog.
Jag skulle sätta tömmarna i grimman de första gångerna för OM det skulle trassla så skulle inte munnen komma till skada i alla fall.

Bra tips, tack. Idag hade hon gjorden på sig- jisses, vilka bocksprång! Men efter en stund accepterade on den. Tänkte gå vidare med att vänja henne vid tömmarna.

gör det till en vana det här med gjorden, för även om hon skulle vara snäll efter hon skuttat omkring kan det vara samma sak igen nästa gång. Först när hon fixar selen/gjorden helt utan bekymmer, kan du gå vidare.

Bara ett tips av egen erfarehet av många fölisar/åringar.

Låt hästen gärna gå med selen i hagen, några timmar, ha vid senare tillfälle gärna remmar som han/hon inte kan fastna i, hängandes i selen.

Lycka till, och skam den som ger sig.

:banana:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 152
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar