Hur börja med intervallarbete? Veckoschema?

L

Lord Owen

Hur introducerar man på ett bra sätt intervallarbete i galopp?
Hur börjar man introducera intervallträningen i rätt tempo från grunden?
Kanske någon som kan det här kan ge exempel på veckoschema man kan ha där intervalen är invävd? :bow:

Själv har jag funderingar kring:
Må: Intervall, 5 minuter galopp 10 minuter skritt eller motsvarande avstånd i meter
Ti: Lugnare tur, typ skritta på lång tygel ("power" skritt) 1 h, med eller utan ryttare beror på hur lat jag är
On: Intervall, samma som må
To: Vilodag
Fr: Tömkörning alt. longering (terräng eller ridbana), lätt motion håller aldrig på mer än 30-45 min beroende på om det är töm. el. ej
Lö: Dressyrpass med ryttare
Sö: Uteritt, lättare klättring osv alt. tömkörning

Är detta för maxat, eller låter det bra? Tips? :bump:

Tacksam för svar!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur börja med intervallarbete? Veckoschema?

Din fråga är helt beroende av vilken nuvarande konditon din häst befinner sig i tycker jag, både kondtions och muskulatur mässigt.

Själv skulle jag inte träna intervall om inte hästen har en relativt god grund kontition/är relativt väl uppbyggd först, så återigen: frågan måste relateras till vart din häst befinner sig i dagsläget.

vad är det du vill uppnå med intervall träningen?

mackan skrev:
Din fråga är helt beroende av vilken nuvarande konditon din häst befinner sig i tycker jag, både kondtions och muskulatur mässigt.

Själv skulle jag inte träna intervall om inte hästen har en relativt god grund kontition/är relativt väl uppbyggd först, så återigen: frågan måste relateras till vart din häst befinner sig i dagsläget.

vad är det du vill uppnå med intervall träningen?

Detta är inget jag kommer börja med i nuläget, det är mer en lite koll om jag är på rätt spår eller är helt ute och cyklar.
Hästen har god grundkondition, har "power" skrittats mkt flera timmar om dagen. Påbörjat galopparbete med fattningar för att styrka galoppen . När han klarar av att bära sig i galoppen längre sträckor utan att bara rulla iväg tänkte jag börja med intervallen. Han har varit under igångsättning sedan januari efter skada i okt-dec förra året. Skulle säga att han har en bra grundkondis och muskulatur som för tillfället är under uppbyggnad. Känns inte som om det är någon idé med intervall före han orkar med galoppen. Men det går bättre och bättre. Han har styrka nog att galoppera på volt och fyrkantspår med en rytatre som hjälper honom men än så länge inte styrkan att galopperna på volt uner longering eller tömkörning så där håller jag mig till trav och skritt som funkar bra! Han är 10 år. Det jag vill uppnå med intervallen är att stärka hans galopp ännu mer, jobba upp kondisen samt få honom att jobba mer med bakdelen (hela kroppen) vilket jag själv känner att han gör bäst i galopp och skritt (traven bli mest kort bak).

Här är en bild på hästen så man ser lite muskulärt:

DSCN0715.jpg

DSCN0659.jpg

Vad tycker du nu då? :crazy:

PUTT PUTT putt :crazy:

han behöver muskler framför allt i bogpartiet. även baken en del.

mackan skrev:
han behöver muskler framför allt i bogpartiet. även baken en del.

Var (mer specifikt) på/i bogpartiet och baken? Exempel på övningar som bygger upp de delar du säger att han behöver mer muskler på?

Om du tittar på lår partiet på honom, dvs skinkan (bak låret) och även främre låret, så finns dåligt med muskler där, han är väldigt rak och omusklad.
I bogen tycker jag framför allt man ser att bogblads partiet inte är musklat, han är smal och ganska insjuken bakom bogbladet vid manken.

när det gäller träning/muskelbyggnad så är ju bägge områden allmänna primära områden. Precis som hos människor "punkt" bygger man ju sällan bas muskulatur. det är allsidig, omväxlande och grundläggande träning/ridning som gäller om du frågar mig. Terräng ridning på lång tygel i kuperad terräng, klättring, markarbete, bommar. Tömkörning tex. kombinations möjligheterna är oändliga det finns inte ett "mirakel" schema som är det enda rätta, du kan bygga på många sätt.

du får väl dock vara försiktig beroende på vilka problem du har med din hästs rygg och bakben osv pga bl.a artrosen(spatten/pålagringarna du nämnt. En del hästar med artros har ont när de tex går i nedförs backar. behöver ju inte gälla din häst men har stämt på de hästar med atros jag känner, dem har vet avrådit från back klättring tex.) Du måste bedöma själv utifrån den kunskap du själv besitter om din hästs hälso tillstånd. Men det är nog tyvärr svårt att planera ett tränings schema av den kaliber du är inne på om du har problem i dagsläget med ryggen och benen på hästen? :(

När jag red fälttävlan försökte jag hålla ett rullande schema med konditionsträning var 4:e dag under uppbyggnadsperioden. Mellan konditionsträningsdagarna red jag dressyr, hoppade eller vilade (skrittade). När konditionsträningen började körde jag ungefär 2 min galopp varvat med 2 min skritt i 3 omgångar. Sedan trappades det successivt upp.
Även om syftet med din träning kanske inte är samma så tror jag att ett liknande upplägg skulle fungera. Man ska inte intervallträna för ofta, musklerna måste få tid att bygga upp sig mellan gångerna.

Jo, som sagt, jag är inte ute efter något att börja med NU utan mer liksom lite lösa spekuleringar och funderingar kring detta som man i framtiden kan ha nytta av. :D

Konstigt, för mig rekommenderade vet. att klättra så länge jag kände att hästen klarade det.. :crazy:

Ja, han är mkt insjunken vid manken, men det är MYCKET bättre än för några månader sedan. Det är hans gamla sadel som spökar, den låg verkligen och tryckte på manken och länden. :( Hoppas kunna få bort groparna helt med hjälp av bomlös sadel, rätt träning och lösning på mitt nuvarande problem.

Egentligen tycker jag han har rätt bra med muskler för att ha stått i sjukhage i två månader och sedan trappats upp låååååångsamt sedan 28 dec. med ett antal avbrott för byte av sadel osv. Men än är det mkt kvar, men jag misströstar inte, det ska nog gå! :)

Tack för bra tips! :)

Ja det var därför jag reserverade mig runt beordrad icke klättring i samband med artros - som jag sa finns det ju massor med olika och jag vet inte vilken din häst har, givetvis är det vad vet säger som gäller.
de hästar med artros jag känner har/hade artroser i hovbenet, vilket ju är annorlunda än din häst.

På två månader tappar ju hästen inte så jättemycket muskler (man brukar säga 6 veckor sen börjar det gå nedåt), så du har nog klarat honom på det, om han var skapligt musklad innan konvalecensen.

Han e väldigt söt!

Tack, ja det är han! :)

Jag tror nog att hästar med artros i hasen kan ha det lite svårt nerför backar med, eftersom de då blir tvungna att bla. vinkla hasen och det är nog svårare för en häst med pålagringar i hasen, den är ju inte lika rörlig. Men på samma gång är det nog bra att försöka hålla den så rörlig som möjligt, med stretching och klättring. Men som sagt, inte överdriva, det är ju ändå en skadad del.

Han stod ju fullständigt i 2 månader.. Men han är rätt kraftig normalt, lite tinkertyp så han blir ju inte benig så lätt. Har tänkt börja träna för en tränare så fort det här med ryggen/benen är uppklarat och tror att det är bästa sättet för oss att komma igång, med väl avvägd dressyrträning. :D Vad tror du?

Kolla förresten gärna min hovbildstråd på Hästvård!

Lord Owen skrev:
Hur introducerar man på ett bra sätt intervallarbete i galopp?
Hur börjar man introducera intervallträningen i rätt tempo från grunden?
Kanske någon som kan det här kan ge exempel på veckoschema man kan ha där intervalen är invävd? :bow:

Själv har jag funderingar kring:
Må: Intervall, 5 minuter galopp 10 minuter skritt eller motsvarande avstånd i meter
Ti: Lugnare tur, typ skritta på lång tygel ("power" skritt) 1 h, med eller utan ryttare beror på hur lat jag är
On: Intervall, samma som må
To: Vilodag
Fr: Tömkörning alt. longering (terräng eller ridbana), lätt motion håller aldrig på mer än 30-45 min beroende på om det är töm. el. ej
Lö: Dressyrpass med ryttare
Sö: Uteritt, lättare klättring osv alt. tömkörning

Är detta för maxat, eller låter det bra? Tips? :bump:

Tacksam för svar!

Nu tolkar jag det som att du tänkt rida mer än en omgång av 5 min galopp och 10 min skritt. Det tycker jag låter väl tufft då jag ser väldigt lite trav i ditt veckoschema.

När jag använder mig av intervallträning (långsamma tempon i trav och galopp, intervall med maxgalopp är en helt annan sak och ligger långt fram i en hästs träning, då det är riskfyllt och bara behövs om man vill tävla fort). Som sagt när jag använder mig av intervaller så startar jag upp med kanske 5 min skritt, 5 trav kanske ggr 3. Sedan ökar jag på för att kanske hamna på 5 min skritt, 10 min trav och 2 min galopp ggr 2-5 eller hur långt jag vill gå. Som mest rider jag intervaller på 5 min skritt, 15 min trav och 5 min galopp ggr. en 6, 7. Jag rider oftast inte mer än 5 min skritt mellan intervallerna, dock är det viktigt att hästens puls kommit ner mellan. Gärna till 60.

Så hade jag varit som du hade jag startat upp med att rida intervaller med trav. Mest för att mäta och testa hästens ork för att få bra koll. Sedan kan man planera sina galoppintervaller bättre.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Ridning Jag håller på att sätta igång ett 9-årigt friesersto som inte ridits regelbundet på några år. Förra året reds hon ca 1-3 dagar i veckan...
Svar
10
· Visningar
2 320
Senast: Ottilia
·
Islandshäst Lägger tråden här eftersom min tjej är Island(skorsning) vet inte vad det är i henne mer men hon ser ut som en Islänning i kroppen...
Svar
7
· Visningar
2 527
Senast: Kiickan
·
L
Hästvård Jag håller på att sätta igång min häst, nu har vi kommit till galoppen (han har galopperats ute i tre veckor nu) och känner att man...
Svar
12
· Visningar
1 892
Senast: Lord Owen
·
S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 903
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar