Hur börja igen?

vicky417

Trådstartare
För snart två år sedan (då 16 år gammal) var jag med om en ridolycka på en hopptävling. Jag fördes från platsen med ambulans och det konstaterades en rad olika skador. Jag har fortfarande kvar min hopphäst, men idag tävlar vi dressyr. Det bästa för kroppen skulle vara att helt avstå hoppning men på grund av hästens otroliga glädje för detta skräckmoment som det idag blivit skulle jag vilja hoppa småhinder emellan åt, bara för att glädja henne.

Tidigare tävlade jag tom 1m.110 och samma höjd på ponny så har ganska mycket rutin. Red in en del unghästar och hoppade 150 på en häst jag red. Men idag kommer jag knappt över 60. Hur tar jag mig tillbaka? Skall inte bli tävlingsryttare i hoppning igen men vill gärna kunna göra det.

Sv: Hur börja igen?

Ta hjälp av någon duktig tränare som hjälper dig att bygga upp självförtroendet igen. Hoppa inte högre än vad du känner är ok för dig.

känner lite att betala 300kr för att hoppa 50 inte känns jätte akutellt. Specielt då träningen sker i grupp och de är mycket teknik

Kan du inte börja med att trava bommar? Sedan galoppera över bommar. Sen kanske du kan lägga upp ett litet hinder på kanske 20 cm, och ev ha travbommar framför det, så hästen får ha uppmärksamhet på hela serien.

När det känns helt stabilt så kanske du kan höja till 30 cm och så vidare. Blir du rädd igen så backa och trava eller galoppera bommar. Jag tror inte det blir bra om du pressar dig till att tvunget hoppa det ena eller andra.

Jag tycker också du skall börja trava över bommar, sedan kanske upphöjda bommar, och så småning om börja hoppa lite småhinder.
Ett annat tips som kanske är lite töntigt är att titta på ponnyakuten som ligger ute på svt:s hemsida. Där finns det en tjej som inte ens vågade hoppa 20 cm, och efter 2 veckor hoppade hon 80! Det finns massa andra tips att ta efter där ifrån.

Lycka till!

Jag är ingen hoppexpert, men jag är expert på rädsla, har social fobi och det gör att många saker får mig att bli angstig.

Så hur känns det att hoppa 60 cm, är det helt ok eller känner du att det är precis vad du klarar av?

Känns det inte helt bra, så skulle jag fortsätta att hoppa 60cm tills det känns att det fungerar.

Om det känns lugnt för dig att hoppa 60cm, så skulle jag fundera lite på vad det är med nästa höjd som skrämmer mig, är rädslan realistisk?
Är det värt att låta det hindra mig ifrån att testa och få känna lyckan när det gick bra?

När jag tycker något jobbigt och läskigt försöker jag tänka på det som ett äventyr, något som är båda spännande och läskigt på samma gång och att det är okej att det är skrämmande, för känslan när jag lyckats trots jag är rädd gör att jag växer som människa.

Lycka till, jag tycker du en sån modig person som kämpar med din rädsla, och vill låta ditt förflutna hindra dig. :bow:

Tusen varma pep- och styrkekramar, Maya

ha alltid en annan med dig som kan tjuv höja hindret, t ex du ber den höja 45 hindret till 50 men h*n höjer till 55 istället. det är nästan ingen skillnad hopp mässigt och då du en dag märker att du hoppat 70 istället för 60 så blir det en skjuts för själv förtroendet.

när jag var liten och var små rädd för att hoppa högre så kollade jag aldrig på ridläraren då hon höjde utan koncentrerade mig på annat. och nu förtiden så frågar jag aldrig min tränare hur höga hinderna är förens efter träningen då det bara gör mig nervös.

sen så kan du kanske hoppa lite i skogen, dvs små grenar och mindre diken. roligt för hästen och bra för självförtroendet då du aldrig vet exakt hur högt det är du hoppar och då hästen förmodligen bjuder på hindret så får du mindre tid att tänka på hur du ska hoppa.
och om du känner en med en van skogs mulle så kan ni ju rida ut och hoppa i skogen och då få drag hjälp av skogs mullen över hindrena och du får tid att njuta av hindret istället för att oroa dig.

hästen går inte att rida ut på. 1m från stallet ställer hon sig upp och går över så därför måste det ske på bana

jag har själv varit hopprädd, och är det fortfarande, men det börjar bli bättre :) Men jag hoppar heller inte högre än 60 cm för jag tycker det är läskigt.
Jag tror det handlar om att man ska känna att man kan lita på hästen, jag kan hoppa vissa hästar som jag litar på annars, fast de är svåra i hoppningen, men inte vissa andra som är snälla att hoppa :cool:
När jag börjar lita på en häst så känns det kul att hoppa och när det är kul så känns det inte lika läskigt, utan mer spännande :)
Men jag vet inte riktigt hur och om det kan hjälpa dig men..

Men 60 tycker jag är en bra höjd :D man behöver inte hoppa högre tycker jag, jag gör inte det i alla fall.
Så jag tycker du ska vara nöjd med 60 (eller ännu lägre) till den dag du känner dig redo och tycker det är kul att hoppa högre, om det så är i morgon eller om 20 år :)

har funderat på att ta de så med men har tävlat hoppning i 8 år och helt plötsligt så fanns inte den världen

Kan du inte låna en supertrygg häst som tar dig runt banan och över hindren?

Det brukar finnas en sån klippa på de flesta ridskolor.

Hoppa serier där du successivt kan höja ett (sista) hindret över 60 ?
För mig som också är hopprädd efter olycka så funkar det ganksa bra, dels för att min pålle är väldigt duktig på serier och gillar dom, dels för att jag känner mig tryggare när jag känner att vi kommer rätt in på det lite högre.

Mitt andra tips är att inte ha för bråttom, sikta på att kunna hoppa 70 i höst tex och låt det ta tid. Fortsätt med 60 ett tag om det känns bra. Det i kombination med att kanske höja något enstaka hinder (börja med 65 cm) så att du mentalt hinner med är nog bästa tipsen.

att hoppa serier är nog en väldigt bra lösning på det hela! (:

låna en hopp van stabil häst och låt dig longeras över en studs på 20-30cm, håll ut händerna och bara åk med. tänk hela tiden att det är roligt och strunta i rädslan.

tvinga dig annars att hoppa ett 60 hinder tills det känns bra att hoppa och höj sedan upp till 70. och hoppa det tills det inte känns läskigt.
det är nog effektivast att tvinga sig själv till att hoppa högre. barn som ramlar av brukar man ju alltid övertala att hoppa upp igen efter att de ramlat av och sen berömma och ge dem ngt att vara stolta över istället. t ex när jag ramlade in i ett hinder på 90 en gång och skadade ryggen så att jag hade ont i ett halvår efter, efter att hästen blivit infångad och hindret uppbyggt så tvingade jag mig själv att hoppa upp på hästen och hoppa klart hindret och rida klart lektionen. jag kände då att om jag inte gjorde det så hade jag inte hoppat idag. hade tunnelseende hela lektionen och höll på att spy av smärtan i ryggen men nu så hoppar jag 1.10 utan att blinka på en helgalen häst :p var såklart lite osäker på hinder efter detta men tvingade mig igenom det, jag vill uppfylla min dröm om att kunna tävla på 1.20m och om jag tvekat då så hade jag inte haft en chans att komma tillbaka till hoppningen lika snabbt.

Lägg ut galoppbommar före så du är säker på din distans. Är det oxrar så gör stigsprång. Höga kryss kanske känns mindre läskiga?

Ja saken är ju den att jag fick ganska många skador och de på akuten sa ramlar du av i ett hinder igen kanske du får spendera ditt liv i rullstol och detta har snurrat i min skalle sedan dess. Då jag fick diskbråck, whiplash, pajad ländrygg, fel på kotorna i nacken och en ordentlig hjärnskakning så var de inte aktuellt och sitta upp direkt efteråt. Ett halvår senare hopptränade jag igen och allt gick bra men sedan han liksom rädslan ifatt mig...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 433
Senast: Fiorano
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 400
Senast: Ullmerkott
·
Träning Jag har en 19-årig hopphäst som inte har hoppat på ca 1½ år men nu skulle jag vilja komma igång med lite hinder igen. Jag har ridit en...
Svar
3
· Visningar
989
Hundträning Har en söt liten chihuahua som tidigare bajsade inomhus ofta men efter mycket ansträngningar blev hon bättre och började visa tydligt...
2
Svar
35
· Visningar
6 228
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025