Hur blir jag av med bromsar?

360

Trådstartare
Jag är nyinflyttad till hus nära sjö och mycket skog runtomkring. Jag har fullkomligt förälskat mig i allt som har med trädgård att göra. Det finns inget mer rogivande än att sysselsätta sig med diverse projekt utomhus. Hur ansträngande det än är så älskar jag att förverkliga mina sprudlande idéer.

Nu till problemet:
När jag klipper gräset, gräver i rabatterna, går ut i skogen eller vistas ute i naturen, ja, praktiskt taget så fort jag går utanför dörren, så blir jag attackerad av bromsar. Deras bett gör så otroligt ont och jag blir lika överraskad varje gång. De är fruktansvärt aggressiva. Har ni några tips på vad jag kan göra för att undvika att bli attackerad av dessa kamikazepiloter? Något medel jag kan smörja in mig med eller någon doft de inte tycker om? Eller en doft jag ska undvika som de dras till? Eller är det bara att acceptera denna pest?

Jag behöver hjälp! Innan de dödat all lust för min nyfunna passion 😔
 
Vet du vad man ska tänka på vid placering av fällan?
Jag har ingen - det blåser alltid hos oss så vi har inte så stort behov. Men jag har förstått att de täcker ganska stor yta, så jag hade placerat den där det funkar bäst praktiskt och estetiskt.
 
Jag har ingen - det blåser alltid hos oss så vi har inte så stort behov. Men jag har förstått att de täcker ganska stor yta, så jag hade placerat den där det funkar bäst praktiskt och estetiskt.

Tack! Nästa projekt får helt enkelt bli en bromsfälla 😎
 
Tror sådana fällor ska stå där det är mycket sol. (De behöver värmas upp för att locka dit bromsarna.) Har ingen erfarenhet annars av dem dock... :)
 
  • Gilla
Reactions: 360
Jag har märkt att det flyger i bromsar även i mina flugfångare också.
De tar ju mindre mängd och yta än riktiga bromsfällan så man får ha några stycken.
Och efter ett tag luktar de riktigt illa så man ska nog ha de i utkanterna av trädgården..

8874608263198_1063326_a_23811_jpg.jpg
 
  • Gilla
Reactions: 360
Jag har bromsfälla och är jättenöjd!
Jag har den vid hästarnas vindskjul och där är nästan inga bromsar alls. I förrgår såg jag första bromsen för i år, innan vi hade fällan var det mängder av dem.
Har haft den ett antal år nu och upplever det som att det blir färre och färre bromsar för vart år.

På framsidan av gården ( med loge, gårdsplan, hus och gräsmatta emellan ) är det fler bromsar än hos djuren.

Det jag upptäckt är att för bästa resultat ska man hänga upp den så tidigt som möjligt. Jag hänger upp min i april, så fort jag bara vågar för frostnätterna.
 
Jag har bromsfälla och är jättenöjd!
Jag har den vid hästarnas vindskjul och där är nästan inga bromsar alls. I förrgår såg jag första bromsen för i år, innan vi hade fällan var det mängder av dem.
Har haft den ett antal år nu och upplever det som att det blir färre och färre bromsar för vart år.

På framsidan av gården ( med loge, gårdsplan, hus och gräsmatta emellan ) är det fler bromsar än hos djuren.

Det jag upptäckt är att för bästa resultat ska man hänga upp den så tidigt som möjligt. Jag hänger upp min i april, så fort jag bara vågar för frostnätterna.
Intressant info. Jag har köpt min iför bar anågra veckor sedan så då kan jag alltså hoppas på bättre effekt nästa år, även om den är okej (men inte toppen) nu :)
 
  • Gilla
Reactions: 360
Intressant info. Jag har köpt min iför bar anågra veckor sedan så då kan jag alltså hoppas på bättre effekt nästa år, även om den är okej (men inte toppen) nu :)

Ja, det tror jag absolut.
Och var som sagt noga med att ta fram den tidigt på året för bästa resultat.
Vi är inne lite på att de kanske inte hinner föröka sig när vi sätter upp den så tidigt.
Men jag kan inte bromsars cykler så jag kan vara helt fel på det :D det är bara en ren fundering.
Bättre blir det iaf.
 
  • Gilla
Reactions: 360
Ja, det tror jag absolut.
Och var som sagt noga med att ta fram den tidigt på året för bästa resultat.
Vi är inne lite på att de kanske inte hinner föröka sig när vi sätter upp den så tidigt.
Men jag kan inte bromsars cykler så jag kan vara helt fel på det :D det är bara en ren fundering.
Bättre blir det iaf.
Tänkte precis samma sak, låter ju rimligt. Men jag kan inte heller deras cykler :D
 
Jag har märkt att det flyger i bromsar även i mina flugfångare också.
De tar ju mindre mängd och yta än riktiga bromsfällan så man får ha några stycken.
Och efter ett tag luktar de riktigt illa så man ska nog ha de i utkanterna av trädgården..

8874608263198_1063326_a_23811_jpg.jpg

Vart hittar man dessa?
 
Åh vilken tur att jag hittade denna tråden! Blir att införskaffa bromsfällor inför nästa år och sätta upp dem tidigt som taktiken i denna tråd och hoppas att det hjälper för oss också.
:bow:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp