Hur blir det då? hjälp. (långt och förvirrat)...

B

Baraundrar

Skriver under anonymt nick nu då jag inte vill lämna ut vår familjesituation för mycket.

Sambon har en dotter på 2 år som bor hos hans ex. De har delad vårdnad. Han har först inte fått träffa dottern mer än hemma hos exet, knappt alls alltså. Han har gått till soc för att få hjälp och har träffat dottern i ett halvår ute vatannan helg från 12-18.00, efter ett par månader gick exet med på att dottern fick vara inne hos oss 1 timme. Nu har han fått nog och vill ta dottern hem till oss, till att börja med om dagarna. Soc stöttar och säger att han har all rätt till det.

Mamman har ett antal gånger bokat om socmöten och t.om försökt boka tid flera månader efter när mötet egentligen skulle vara, allt för att försöka skjuta på det. Hennes anledningar har varit allt från att dottern kommit hem med blöt blöja - (vi byter alltid på henne en kvart innan vi går till mamman med henne, det är en kvarts promenad från där vi brukar vara ute med henne.) - till att dottern inte tycker om mig och skriker när hon ser mig. Vilket också är total osanning.

Soc har nu ordnat kontaktperson nära där vi bor, och har sagt att sambon har rätt att hämta dottern och ha henne hemma varannan helg på dagarna under en period tills hon vant sig och kan börja sova här. Vi hoppas att det kommer att utvecklas till att hon kan börja vara här varannan vecka.

Men nu till saken. När exet fick reda på att dottern ska vara här har hon gjort allt för att förhindra det, trots att hon inte har rätt till att göra så. Nu har hon sagt att hon ska flytta utomlands, som det ser ut nu så till finland. Eftersom hon har tänkt flytta ganska långt bort kommer sambon att kräva att få ha dottern varannan vecka, det blir för långt att åka bara för en helg. Men nu undrar jag, är det andra lagar i finland om hurvida sambon har rätt att ha dottern, eller kommer de fortfarande att ha kontakt med soc här i sverige och gå efter svenska lagar?

Hoppas det finns någon som orkar läsa.. Det är en ganska tung och jobbig situation för alla oss inblandade. Det enda jag och sambon vill är dotterns bästa, och att hon ska få ha två föräldrar. Självklart är det också av egoistiska skäl, hon är en del av min sambo och vi älskar henne jättemycket så vi vill ju inte förlora henne.

tack.
 
Sv: Hur blir det då? hjälp. (långt och förvirrat)...

De har delad vårdnad.

Det finns inget som heter delad vårdnad.
Antingen så är det gemensam vårdnad eller så är det enskild vårdnad.

Jag antar att du menar gemensam vårdnad.

Om de har gemensam vårdnad så får hon inte ta med sig barnet när hon flyttar.
Utan det måste i sådana fall fader skriva på folkbokföringen för.
Och om hon ändå flyttar så blir det egenmäktighet med barn, och det kan hon förlora vårdnaden på om hon gör.
Det kan hon även göra om hon som nu saboterar umgänget.

Fadern bör nog gå till tingsrätten och begära växelvis boende.
Barnet är definitivt stort nog för det.
Då så kommer tingsrätten att ge en dom där detta bestäms samt även en dom om hur övergången från en boförälder skall ske.

Det som mamman gör är grovt samt olagligt.
 
Sv: Hur blir det då? hjälp. (långt och förvirrat)...

Ursäkta mig, gemensam menade jag såklart. Är lite snurrig i huvudet just nu, så mycket att tänka på.. Svenska är dessutom inte mitt starkaste språk, så det blir lite som det blir.

Måste få det lite klarare så jag förstått.
Så om hon flyttar, stannar dottern hos oss? Eller menar du att han ska skriva på papper om att hon får flytta om de skulle vara överens?
Vad kostar det att gå upp i rätten? Sambon har varit på väg ett antal gånger, men det blir aldrig riktigt av, han är för "dumsnäll" egentligen.
 
Sv: Hur blir det då? hjälp. (långt och förvirrat)...

Ursäkta mig, gemensam menade jag såklart. Är lite snurrig i huvudet just nu, så mycket att tänka på.. Svenska är dessutom inte mitt starkaste språk, så det blir lite som det blir.

Måste få det lite klarare så jag förstått.
Så om hon flyttar, stannar dottern hos oss? Eller menar du att han ska skriva på papper om att hon får flytta om de skulle vara överens?
Vad kostar det att gå upp i rätten? Sambon har varit på väg ett antal gånger, men det blir aldrig riktigt av, han är för "dumsnäll" egentligen.

Spelar väll igentligen ingen roll om man skriver delad eller gemensam. man förstår väll ändå vad som menas.

För att Exet ska få ta med sig dottern måste din sambo godkänna det genom att skriva under papper.

Har ni hemförsäkring & haft det under (tror) 2 år, så har man rätt till ekonomisk hjälp där.
Kolla up det.
Annars ta kontakt med familjerätten & fråga.
Att bara rådfråga en advokat, som i sin tur kan skriva ett brev till Exet, kan få henne att ta sitt förnuft till fånga.
Nehöver inte kosta något alls, beroende på vilken advokat man pratar med.

Har läst en studie att män ofta drar sig för att ta konflikter, med sina kvinnliga ex.
Så din sambo är nog inget undantag.

Lycka till :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur blir det då? hjälp. (långt och förvirrat)...

Tack för svaret :) Det värmer att man kan få lite stöd.

Det är också skönt att höra att det inte bara är som exet säger att hon har rätt att göra som hon vill eftersom hon är boendeförälder.
 
Sv: Hur blir det då? hjälp. (långt och förvirrat)...

Tack för svaret :) Det värmer att man kan få lite stöd.

Det är också skönt att höra att det inte bara är som exet säger att hon har rätt att göra som hon vill eftersom hon är boendeförälder.


Hon kan intet ens åka på semester med flickan utan underskrift från din sambo.
Har man gemensam vårdnad, måste många saker bestämas gemenstamt för barnets bästa.
Är just det som är gemensam vårdnad :D

Sen vet jag hur jobbigt det kan vara i sådana här situationer, så jag har lärt mig en hel del, hoppas det blir bättre snart.
Men det kommer nog vara en lång kamp, om exet inte av någon anledning börjar förstå vad hon igenligen gör.
Men ge inte up, för barnets skull.
Hon behöver båda föräldrarna & det exet gör är fruktansvärt egoistiskt & elakt mot dottern.
 
Sv: Hur blir det då? hjälp. (långt och förvirrat)...

Spelar väll igentligen ingen roll om man skriver delad eller gemensam. man förstår väll ändå vad som menas.

Jo det spelar roll om man skall använda rättsväsendet.
Rätt vokabulär ger rätt information som ger rätt resultat.
 
Sv: Hur blir det då? hjälp. (långt och förvirrat)...

Jo det spelar roll om man skall använda rättsväsendet.
Rätt vokabulär ger rätt information som ger rätt resultat.

Eftersom man vänder sig till en advokat eller familjerätten, så blir det nog rätt resultat om det kommer dit.

Här på buke, eller när dom tar kontakt med någon av parterna.
Så tror jag nog att det kommer att förstås rätt.

Specielt om delad vårdnad inte ens "finns"
 
Sv: Hur blir det då? hjälp. (långt och förvirrat)...

Oj, det hade vi inte heller någon aning om. Hon brukar "semestra" 2 eller 3 veckor i finland, gärna så hon far på fredagen innan sambons helg och kommer tillbaka på söndagkvällen efter hans andra helg.

Men vad gör man om exet vägrar? Som om hon reser bort eller vägrar låta sambon vara med dottern för att dottern är lite förkyld?

Soc har inte påpekat något av det ni skrivit nu. Måste berätta saker åt sambon så han kan ta upp det med dom.
 
Sv: Hur blir det då? hjälp. (långt och förvirrat)...

Har någon av er en länk att ge mig där det står sak för sak vad som gäller?
 
Sv: Hur blir det då? hjälp. (långt och förvirrat)...

Hon kan intet ens åka på semester med flickan utan underskrift från din sambo.
Har man gemensam vårdnad, måste många saker bestämas gemenstamt för barnets bästa.
Är just det som är gemensam vårdnad :D



Tyvärr bestäms det inte alltid saker för barnets bästa,föräldrarna kan bråka med varandra genom barnet & vägra skriva papper, hota med soc/familjerätt, vägra ha barnen efter överenskommelse osv osv:smirk:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 669
Senast: MML
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 441
Senast: sjoberga
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 830
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 409
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp