Hur blir av man av med oönskade snyltgäster..

F

FjantaZ

:confused:
Just vad rubriken säger... Mina föräldrar bor i radhusområde och där har X antal hus utekatter och det har aldrig tidigare varit ngt problem tills grannen tog sig an en av katterna... Denna långhårsvariant har, när den är ute, bosatt sig i mina föräldrars utemöbler där dynorna alltid är mkt håriga om man inte alltid tar med sig dynan in. Nu vintertid bor katten oxå i utemöblerna under presenningen, samt att denna katt använder sedan ca 1 års tid tillbaka föräldrarnas tomt som toalett. I våras när snön smälte låg det en jättehög med skit mitt på gräsmattan på framsidan. Trots påpekanden till grannen så har inget hänt...

Hur kan man lösa problemet utan att orsaka grannosämja? :confused:

Sv: Hur blir av man av med oönskade snyltgäster..

Det ända sättet att "lära" katten att inte komma till er ngt mer är att hälla vatten på den när du ser den ALLTID så kommer den inte komma tillbaks(alltså häll bara vatten när den är på eran tomt)
Känns grymt men det är det ända som jag vet iallafall

Problemet är att vi har jagat bort katten i 1 års tid så, så fort katten ser oss flyr den... men vi kan ju inte sitta och vakta våra gräsmattor dygnet runt... vi måste ju få leva oxå...

Vad är det för boende, hyres eller bostadsrätt? Finns några regler för området när det gäller att hålla katt/hund?

Bjud in grannen på en kopp kaffe och prata vänligt igenom saken. Ta det lugnt, skäll inte utan bara förklara hur läget är. Av det du skriver kan man misstänka grannkatten får vara ute för mycket. Kanske grannen kan fixa kattlucka, ordna ett katthus eller annat krypin till kissen på sin egen tomt?

Spruta vatten på katten kan du ju inte göra när det är vinter... Det funkar, men vänta till sommaren.

Kattägare är ett stort problem i bostadsområde. Dessverre får katterna skulden med att det slängs vatten på dem vid -20 grader, häftstift utlagda på verandor, hundar som bussats på katter, gift i mat osv osv.

Som hus/lägenhets ägare har vi som människor, enligt lage, rätten att bestämma vad och hur vi vill ha det på våra utrymmen. Om grannen inte vill att katten skall besöka verandans dynor, får den heller inte göra det. Vi kan diskutera med våra grannar och komma fram till en deal. Men, om grannen är trött på katten, måste kattägaren acceptera detta.

Allt för många skaffar sig katter i tättbebyggt område utan att tänka på konsekvenserna. Är själv uppväxt på landet och saknar katt. Skulle aldrig skaffa mig katt nu i lägenhet då det dels finns en del drös av dem redan samt att jag inte skulle våga släppa katten lös bland alla dessa människor ....

fortfarande inget bra råd :confused:

Idag fann min bror i snön att katten gått in på tomten, skitit en hög och sedan gått ut igen...

Kedjehusområde med friköpta hus, grannen har de känt i 25 år o grannen har fått katten av en annan familj som flyttat från området då de innan delat på den några år...

ingen annan som har samma problem???

Nu kanske du inte gillar mitt svar, men jag tycker inte ert "problem" är så mycket att bry sig om...

Lite hår på dynorna och bajs på gården.
Ta in dynorna efter er och ta en liten spade och peta in bajset i grannens buskar eller nåt då.

Bli inte arga på katten, skönt att han inte är hemlös iaf, förhoppningsvis har han en bra husse som, ifall problemet eskalerar kan bygga en rastgård åt honom istället..

Kom just på att om ni tar bort dynerna ett tag kanske han ger upp när dt inte finns något att ligga på?

mina föräldrar får väl överleva med att deras tomt och altan räkas som 5-stjärnigt katthotell...Nu är fler av grannskapets katter som hittat dit och skiter på tomten samt bosätter sig på altanen o tar för sig... Det finns och har aldrig funnits ngt ätbart för katter som lockat dit dem o min familj är numer inga kattvänner utan jagar iväg katterna så fort de ser dem men ändå kommer de tbx...

Ser inte fram emot i sommar när de ska klippa gräset o få kattskit på byxbenen varje gång....

jag har hört att citronskal hjälper. Alltså att strö citronskal i rabatterna och på altanen eftersom katter tydligen inte gillar lukten. Vet inte om det hjälper men det kan ju vara värt ett försök.

Kasta vatten efter katten eller prata med grannarna.

Vänd utemöblerna upp o ner? Ingen vill väl ändå sitta i de på vintern?
Annars skulle jag smyga på katten med en slang o tokspruta om den försöker gå in, alltså tokspruta FRAMför katten så den inte ska vilja ens gå in.

Liknande trådar

Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 491
Senast: Breaktown
·
Övr. Katt Tills för några år sedan så trodde jag katter alltid grävde ner sin skit och att de aldrig "använde" sin skit eller sitt pink till ngt...
Svar
6
· Visningar
1 223
Senast: Prosit
·
E
Övr. Katt Hej! Jag behöver verkligen råd av någon som har vana med katter och att flytt av katt. ALLA råd är guld värda! Jag skall försöka att...
Svar
6
· Visningar
1 212
Senast: gentleknight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama