Hur bemöts de som söker arbete inom hästnäringen?

Bowman

Trådstartare
Efter att ha jobbat inom hästnäringen ett tag nu är jag förvånad över hur anställda och arbetssökande ofta bemöts.

Min erfarenhet är att när jag sökt arbete inom andra brancher/verksamheter så har man alltid hälsat välkommen, bjudit på en kopp kaffe och sedan satt sig ner på kontoret, konferensbordet eller köksbordet och gått igenom förutsätningarna.

Men inom hästnäringen verkar det som man oftast knappt bemöter den som söker en anställning, än mindre bjuder in någon för en kopp kaffe. Man möts i stallet eller på gårdsplan men släpps tydligen sällan in för en pratstund.

Jag ser inget fel i att komma och provjobba en dag för att se hur verksamheten fungerar. Som arbetssökande tar man åt sig mycket hur den "psyksociala arbetsmiljön" är på en verksamhet då. En arbetsgivare som inte bemödar sig att komma upp ur sängen och möta en arbessökande eller bjuda på en kopp kaffe säger mig mycket om vilket bemötande man lär får vid en eventuell anställning. Men det verkar vad jag förstått vara en vanlig företeelse inom hästnäringen...
 
Sv: Hur bemöts de som söker arbete inom hästnäringen?

Nu har jag visserligen bara sökt ett jobb inom hästnäringen (och fått det) men det gick inte alls till på det viset som du berättar om. Först fick jag en rundtur av arbetsgivaren samt hälsa på den personal som var på plats och sedan bjöd hen mig på kaffe samtidigt som vi diskuterade tjänsten. :) Nu kanske jag bara har haft tur, men min chef är verkligen toppen och har varit det sen dag ett.
 
Sv: Hur bemöts de som söker arbete inom hästnäringen?

Av det jag sett så är stallägarna väldigt noga med vilka de anställer så jag känner inte igen din bild av situationen. Nu har de jag känner ganska små anläggningar, men där behandlas snarare personalen som familjemedlemmar och äter/fikar ofta tillsammans med stallägarfamiljen.

Fast jag antar att det är skillnad på ifall t.ex. Stig H Johansson ska anställa en hästskötare till några av sina hundratals hästar så blir de kanske inbjudna på kaffe vid anställningintervjun.


Med tanke på vad det kostar att ha anställda så vore det konstigt ifall arbetsgivaren inte försöker lära känna den anställda så mycket som möjlligt innan beslutet om anställning fattas.
 
Sv: Hur bemöts de som söker arbete inom hästnäringen?

när jag sökt jobb i stall så har det varit direkt ut i stallet med stallskötaren och helt enkelt göra allt som ska göras när jag är där, till lunch så kom ägaren och vi gick igenom lön, arbetstid osv.
 
Sv: Hur bemöts de som söker arbete inom hästnäringen?

Jag har jobbat i ett par stall nu och har bemötts ungefär likadant. Ett stall besökte jag innan jag började arbeta, fick en rundvisning och beskrivning av arbetsuppgifter. De gårdar jag haft lång resväg till har vi i förväg talat i telefon om arbetsuppgifter, villkor, löner etc. och så har jag avtalat om en månadsprövotid innan jag börjat. Första dagen har det varit rundvisning och "gå bredvid" första veckan. Aldrig blivit dåligt bemött. Kaffe och framförallt fika samt prat om min bakgrund och gårdens verksamhet har varit en självklarhet. :D
 
Sv: Hur bemöts de som söker arbete inom hästnäringen?

Hur många av arbetsgivarna har visat att de bedriver ett Systematiskt arbetsmiljöarbete?

Min erfarenhet är annars att de största och minsta ställena är bäst. Där bryr man sig mest om vilka man anställer.
 
Sv: Hur bemöts de som söker arbete inom hästnäringen?

Ställen jag provjobbat på:

* Svensk ryttare: rakt in i jobbet direkt jag anlände på gården men bemötandet var väldigt bra. Fick göra allt möjligt för de ville verkligen se allt, provred osv.

* Svensk ryttare: rakt in i jobbet, trevlig människa som var med hela tiden. Borstade hästar och provred under överinseende av ryttaren -lite lustig detalj var att jag fick hoppa på testridningen trots att det handlade om en dressyrryttare :p

* "provvecka" i Tyskland hos känd ryttare och togs emot väldigt bra. Fick först ett möte där vi pratade igenom jobbet och hur de ville ha det, sedan var det rundvandring och presentation av alla anställda. På eftermiddagen åkte jag och en av "huvudhästskötarna" in till den närliggande stora staden och gick på bio :p Sedan jobbade jag med de andra en vecka under överinseende av "bossen" som brukade dyka upp lite oväntat bakom ryggen bara för att kolla läget. Sista kvällen satt vi ner och jag fick omdöme på hur veckan gått + erbjöds jobbet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp