Sv: Hur behandla 50-talsbord?
Jag tror att detta kan stämma.
Jag slipade vårt teaksoffbord och oljade in det och det blev inte helt lyckat, lade man en tidning på blev den flottig trots att bordet var till synes torrt och datorns gummitasar sög också åt sig så det blev torra fläckar på bordet.
Nu är jag på gång att ta ner d från vinden igen då vi bytt soffa och det låga bordet vi haft nu helt enkelt är för lågt.Tycker det är snyggt med dessa massiva teakbord så jag vill gärna använda det och känner mig alltså också lite rådvill....
Det var det vita som fick mig att slänga in lackvarningen. Jag har inte gjort det själv, men jag har själv blivit varnad för att olja på tidigare lackad yta eftersom det tydligen finns en risk att det finns lack kvar i träet och att oljan på något vis trycker ut den och/eller blandar sig med den så att man blir stående med en hopplös kladdig yta som aldrig torkar. (Det här är som sagt andrahandsinfo, jag brukar köra på att fråga i en bra färghandel om jag är osäker)
Jag tror att detta kan stämma.
Jag slipade vårt teaksoffbord och oljade in det och det blev inte helt lyckat, lade man en tidning på blev den flottig trots att bordet var till synes torrt och datorns gummitasar sög också åt sig så det blev torra fläckar på bordet.
Nu är jag på gång att ta ner d från vinden igen då vi bytt soffa och det låga bordet vi haft nu helt enkelt är för lågt.Tycker det är snyggt med dessa massiva teakbord så jag vill gärna använda det och känner mig alltså också lite rådvill....