Hur avancerar man?

M

Mtv

Vad gör man när det känns som att man har stått stilla som ryttare lite för länge, och alla har gått en förbi? Hur blir man bättre på att rida egentligen? Jag har haft min häst i ca 2.5 år, och har inte precis kommit dit jag önskat.. han är duktig, det är snarare jag som har hindrat utvecklingen. Jag har tränat under hela tiden, och det kan gå framåt under den timmen, men när jag nästa dag rider så går det likadant som innan. Har jag hjälp så går det jättebra, man är jag är själv så går det betydligt sämre. Alla omkring mig verkar avancera i en väldig takt, hur går det till? Hur blir man helt enkelt bättre?

Sv: Hur avancerar man?

Det bästa tipset jag kan ge är att ta hjälp av tränare. Och inte då bara vid några enstaka tillfällen utan lägg upp flera tider med samma tränare under en tid framåt. Givetvis någon du tror på och som kan hjälpa just dig framåt. Ett annat tips är att försöka rida andra hästar än bara din egen, det brukar också kunna "vidga vyerna" lite och hjälpa till i utvecklingen.

Hej! Bra fråga! Kan bara bygga på det tips du redan fått. Med att säga: Rid för tränare regelbundet. Men ifrågasätt(!) vilken tränare du verkligen rider för. Bara för att någon kallar sig för tränare innebär det inte att den kan lära dig att RIDA! Det tar inte två år för att "lära en häst att gå på tygeln", "göra halt utan att dra upp huvudet" etc, inte om du har en RIKTIGT bra tränare! Så våga ifrågasätt och ställ krav och tänk efter vad du verkligen vill. För även fast en tränare är väldigt duktig själv på att rida så kan den sakna pedagogiken för att lära vidare det och hitta lösningar för just den ryttaren. Sen en annan sak, även fast en tränare är billigare än en annan så är det troligtvis inte billigare i längden då KANSKE den dyrare tränaren kan lära dig en en viss sak på EN lektion medan för den billigare tränaren tar det 1 år! Även fast du bara kanske vill rida på "hobbynivå" så vill väl alla ryttare att det ska kännas bra? Att hästen är mjuk och följsam... och att du som ryttare känner dig lycklig när du rider!

Lycka till!
Mvh Michaela

Kanske läge att byta tränare? Det behöver inte alls vara något fel på den du har, bara att ni inte riktigt talar "samma språk".

För det första, jämför dig inte med andra (lättare sagt än gjort, jag vet) men ibland kan man stå stilla länge på en nivå innan det lossnar.

Håller med om att det nog vore bra att hitta en tränare som du "funkar" med, och sedan är det bara att träna träna träna under "kontrollerade former" tills du hittar rätt.

Lyssna på din dagsform, känns det någon gång som om ingenting stämmer när du tränar på egen hand så ta det lite lugnare den dagen.
Det blir sällan bättre när man är frustrerad, tålamod o träning brukar ge resultat i slutändan :)

Har du funderat på att prova att rida för någon annan tränare?

Jag har varit med om tränare som är/verkar kanon den timmen man rider för dem, men som kanske nästan tjatar hål i huvudet på en - så när man ska rida hemma sen minns man ingenting av man gjort på träningen :confused: :cool:

Den tränaren jag rider för nu har en väldigt klar plan, varje träning hänger ihop med den före - så så fort jag känner mig lite vilsen tänker jag bara några steg tillbaka och tränar på de saker vi gjort på träningarna.

Det är också en fråga om vilja och att kunna fokusera. Tänk till före - vad ska jag träna på idag och hur ska jag göra det? Så att du har en plan för ditt ridpass. Be en kompis att titta och ge dig lite tips om du inte har möjlighet att rida för tränare så ofta som du vill.
Lycka till :)

Kan det bero på att du just nu inte vet riktigt vad du vill med din ridning? Det är jättevanligt att man då "fastnar" på en platå och inte rikigt har känslan för vad man bör/ska/vill utveckla. Du skriver iofs "dit du vill" - men har du formulerat det tydligt för dig själv och din tränare och är du själv motiverad av det?

I "klassiska forumet" finns några trådar som handlar om "mina mål för.../år". Jag tycker att de är jättebra som inspiration! Man kan överföra många klokheter på sig själv - även om man håller på med andra dicipliner.

Jag tror också att "din svansföring är lite låg" för tillfället om du tror att alla går förbi dig. Det är en jättevanlig känsla och är nog inte helt med sanningen överensstämmande - om du tänker efter. Fundera över vad du lärt / hur du utvecklats sedan 0,5 år, 1 år, 2 år......, då ser du bättre att du gått framåt - säkert en hel del!

Rid mkt och mkt för tränare.. om man haft möjlighet att träna för tränare 3 ggr i veckan kanske plus att rida sin vanliga häst så lovar jag då går man framåt i ridningen. också bra att få träna olika hästar för att få känna hur dte känns du kanske kan byta någon dag med någon i stallet..

Sätt upp mål både med dagens pass och mål på längre sikt men viktigt med små mål också för om man bara har ett mål på att kanske kunna rida os så kan det bli svårt att uppnå för man känner inte att man kommer framåt för att det målet ligger för långt bort.. sen är det ju jätte bra om man kan ha ett sådant mål men det krävs massa träning och mindre mål :)

För att få ut så mycket så möjligt av träningarna tycker jag att du ska filma träningarna (med ljud så att du även hör vad tränaren säger).

Titta sedan på filmen tex dagen efter, då ser du jättebra vad du gör för fel och vad du gör bra, kommer ihåg tränarens tips så du kan fortsätta träna på det tills nästa träning.

Jag känner igen dedär att det kan gå så bra på träning och nästa dag känns det som att man har "glömt" men att se på filmen hjälper faktiskt.

Sedan brukar jag "låtsas" att tränaren sitter på läktaren ibland när jag rider själv, så "skärper" man till sig, hehe :angel:

Du kanske ska börja med tt fundera över vilken utveckling du vill göra? Vilken gren handlar det om för det första, och vad är det du inte kan som du vill lära dig? Hur har du gjort hittills för att uppnå dessa? Är det möjlit att sätta upp tydliga mål för din utveckling.

När du har en tydlig bild av vad du är ute efter tycker jag att du ska ta ett samtal med din nuvarande tränare, eller en ny (ibland kan man behöva byta tränare för att komma framåt även om den man har fungerat bra), och tala om vad det är du vill uppnå och vad tränaren tror behövs för att göra det. När h*n tror att du kan uppnå målen och om h*n kan hjälpa dig med det. Om ja, så se till att hon har en plan för er som du kan ta del av. Jobba tillsammans och håll en öppen konversation kring det hela under träningens gång.

Hur ska man egentligen difiniera en bra ryttare?

Kanske du ska sätta något konkret mål du kan sträva efter, när du har nått dit har du ju avancerat, inte sant?
Sen är det bara att sikta mot nästa mål.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 218
Senast: Grazing
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 681
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama