Hur är eran raskatt i temperamentet?

P

Puma

Någon som har följande raser som skulle kunna berätta lite om era katters temperament och personlighet?

*Europée
*Ocikatt
*Maine Coon
*Bengal
*Ragdoll
*Brittsk Korthår

Tack på förhand :)

Sv: Hur är eran raskatt i temperamentet?

Jättesvårt att svara på utan ledande frågor.
Jag har/har haft 3 britter, alla är lika på vissa saker men olika på andra.

Julia, min första britt var nog den mest korkade katt jag någonsin kommer träffa. Fick hon syn på nått utanför fönstret så tog hon sikte på det och gick däråt. Att det var ett mellanrum på 50 cm mellan bordet och fönsterbrädan märkte hon när hon trillade ner. Detta upprepades dagligen. Klåfingrig till max, skulle pilla på allt!! Öppnade alla byrålådor och skåp som fanns i hela bostaden, det gällde att hålla ordning även inne i garderoberna :grin: Vissa byråer fick jag tejpa fast lådorna på, hon drog ut alla lådor och sen hoppade huskatten ner i den översta lådan varav hela byrån välte framåt. Nu klickade nog inte hon och jag helt, hon placerades om efter 2,5 år hos mig och trivdes nog ännu bättre i sitt nya hem där hon fick en egen gubbe att uppfostra.

Yoga, ett dam med en enorm portion humör och åsikter. Jättetrevlig här hemma, jag kan göra vad som helst med henne. Men otroligt känslig för förändringar. Detta började dock på et utställning, så jag tror inte det direkt har med hennes personlighet eller ras att göra utan en traumatiskt upplevelse vid fel tillfälle. Yoga är tvärtemot Julia ruskigt smart. Har Yoga kommit på nått hon ska göra så gör hon det även om hon får jobba för det. En riktig liten gosgris är hon, nattar mig genom att ligga bredvid min kudde tills jag somnat, sen går hon därifrån och sover nån annanstans. Hon är gärna vid mig, ganska mammig mot mig men tydlig i vad hon vill och ska.

Abbie är dottern till Yoga och inte lik sin mamma någonstans. Genomsnäll, lite tillbakadragen och ganska osocial mot andra. Tycker mycket är läskigt och vill därifrån, men har aldrig medvetet bitit eller rivit mig under sina 5 levnadsår.

Både Yoga och Abbie är nog annars rätt typiska britter. Lite enmanskatter, hälsa på andra kan man göra, men bara matte duger helt. Lagom mycket bus, lagom mycket ivägen, lagom mycket gos, lagom mycket allt egentligen. Många av oss brukar säga att britten är lagom i allt utom fällandet, jisses vad dom fäller! Pratar endel, men med en rätt normal samtalston. Det som utmärker britterna enligt mig är att det är kvadratmeterkatter. Annars brukar man säga att katter lever på kubik, dvs man kan ha en ganska liten bostad men med många hyllor uppåt. Jag anser inte att britten passar så, det är en stor och tung ras som generellt är ganska markbunden och hellre rusar fram och tillbaka på golvet och upp i låga möbler än upp och ner i ett klätterträd. Julia hoppade nästan inte alls, åt henne fick jag bygga mellanlägen till allt högt. Yoga hoppar om hon vill och måste. Abbie hoppar också bara om det krisar, men hon har fel på sina knän så det kan tänkas att det påverkar. Jag möblerar så att dom har mellanlägen att hoppa på när dom ska upp i fönster osv. Då menar jag lite högre möbler, soffa, säng (normalhöjd) och stolar hoppar dom upp på.

Man kan nog dock säga att det enda britten och bengalen har gemensamt är att dom är korthåriga katter samt tunga. I sättet ska dom vara helt olika, britten är nog en ren soffpotatis jämfört med en Bengal.

Oj, tack för ett väldigt långt och utförligt svar :bow:

Sitter och funderar lite på vad jag ska ha för katt. Raserna ovan är raser jag har fastnat för i utseendet, men eftersom jag vet så pass lite om olika raser så försöker jag forska lite i vad som skulle passa mig och min livssituation.

Britter låter som en trevlig ras, men det du säger om fällningen får mig nog att tveka lite. Jag föredrar nog kanske en ras som bara fäller "normalmycket" då jag inte direkt är pedant och damsuger allt för ofta. :p
Jag får helt enkelt kolla vidare :)

Ja, tyvärr fäller den en hel del. Dock mest tussvis, så mycket går att plocka upp. Jag kan bli galen på att det är katthår överallt, jämt. Nu är jag inte heller nån som städar ofta :angel: brukar säga att när jag inte vet om det är Abbie eller en dammråtta jag hälsar på så är det dags :D
Men ändå, jag skulle som sagt aldrig klara mig utan britter. Lätt att säga när man levt ihop med dom i många år förvisso, men ändå.

Min ena :love: :love: och jag på en utställning. Abbie.
21873585.jpg

Yoga
24781922.jpg

Jag har en britt som inte fäller mycket alls, han är kanske udda på det sättet ... eller så är det våra andra två (hus)katter som fäller mycket så man tror att det är normalt.
Han är busig och vill leka ganska mycket, han kan även hoppa till ganska höga möbler utan att ta sats. Han är nog ganska otypisk egentligen så vet inte om han är ett så bra exempel. :D
Hur som helst är han en överkelig (och just nu överkåt :angel:) nallebjörn som spinner ofta och högt. Ligger inte gärna i knäet men väl bredvid och gosar.

Någon som har följande raser som skulle kunna berätta lite om era katters temperament och personlighet?

*Europée
*Ocikatt
*Maine Coon
*Bengal
*Ragdoll
*Brittsk Korthår

Jaha då berättar väl jag lite om ragdoll då. Vi har en kastrerad hona, 4½ år som tidigare ställts ut med bra poäng och har haft kullar. Hon fick flytta till oss eftersom hennes gener är för utspridda just nu i Sverige och uppfödaren ville ta in nytt blod. Dock börjar vi ana onåd och se de verkliga anledningarna till varför hon omplacerades :p. Nej skämtåsido, våran tjej är en ganska typisk ragdoll i temperamentet.

Hon är väldigt snäll, med lite egna idéer. Nyfiken på det mesta, och vill alltid vara i våran närhet utan att hon blir för påträngande (med undantag :angel:). Går jag på toa får jag inte vara ifred, hon står prompt och krafsar på dörren (inte så det blir märken, dock!) och jamar, likadant när vi duschar. Husse däremot verkar få sitta på toa hur länga han vill utan att hon trakasserar honom... Hon sitter gärna och tittar medan man utför sina måsten :o, jamar lite och småbusar runt duschdraperiet.

Hon busar gärna, med oss eller själv, kan få typiska tokryck och dra flera varv runt lägenhet och gärna i soffan :devil: men hon är ändå försiktig, vi har inte fått något förstört. Än. Hon gosar hellre bredvid än i famnen vilket passar oss utmärkt, men har ändå inget emot att ligga i knäet om vi vill det. Typiskt för ragdollen är ju att de blir lealösa när man tar upp dem och det stämmer med henne! Hon ligger på rygg, över axlarna eller lite hur som när man tar upp henne. Supermysigt!

Hon har en väldigt lätt päls, inga tovor och sammetssmjuk, borstar man regelbundet fäller hon knappt alls men visst kan man hitta lite hårtussar här och var och det syns om hon legat och gosat på nått särskilt ställe. Dock är vi dåliga på det där med att borsta :D så det har ju sina anledningar. Pratar gärna, och pratar ordentligt! Inga småmjau här inte, utan riktiga skränanden så fort det är något som inte passar henne eller om hon letar efter en eller vill kela. Det är ganska jobbigt faktiskt, kanske den dolda anledningen till omplacering :devil:?Men jag skulle inte tro att det är rastypiskt. Är det något hon inte tycker om så går hon därifrån istället för att klösa ögonen ur en.

Hm, tror jag fick med allt nu! Kan posta lite bilder och en video sen, nu ska jag käka!

Min britt är en lite halvkorkad och totalt genomsnäll kisse. Hon är otroligt medgörlig i situationer som kloklippning, veterinärbesök osv, samtidigt som hon har ganska mycket egen vilja. Hon finner sig i situationen men visar tydligt sitt missnöje genom att pipa ynkligt. Hon är väldigt social mot oss när vi har uppmärksamheten på något annat, t.ex sitter vid datorn. Då kommer hon alltid och gosar och stryker sig. Annars är hon definitivt ingen knäkatt. Det har aldrig ens hänt att hon suttit frivilligt i nånsin knä. Men hon håller sig alltid i närheten och pratar gärna.

Hon är lugn och sansad även om hon kan bli helt rabiat när husse busar med henne. Men när leken är slut så är kissen lugn igen. Hon är också en liten fegis som helst inte går ut och som inte gillar främmande människor. Lugna personer kan hon hälsa på efter att hon kollat in dom ett tag. Kommer det mer högljudda personer är risken stor att hon gömmer sig och inte kommer fram förrän de gått hem.

Hon har varit extremt lättuppfostrad och det har aldrig nånsin varit något som helst problem med någonting. Förutom att hon biter på sladdar förstås.:crazy: Men det ligger tydligen i generna och verkar vara omöjligt att få bukt med.

Sammanfattningsvis alltså, en genommysig misse som hårar fruktansvärt mycket.

*Europée
*Ocikatt
*Maine Coon
*Bengal
*Ragdoll
*Brittsk Korthår

Mycket lika i sättet, enda skillnaden jag har kommit på hitintills är att Bänglarna löper betydligt hårdare och att harnarna är mer pissbenägna.
(dvs, kastrera tidigt så slipper man det problemet. )

Jag som har ett gäng av vardera, får stå ut med sängsovande, toa tittande(varför inte bada lite i toan med när man ändå är i krokarna? och smula sönder toapappsrullen till oigenkännlighet, låna lite tops och annat smått och gott från badrumsskåpet(jo skåpet VAR stängt, alla gångerna hehe) eller strimla tidningarna i tidningskorgen.. ) och ha katter som sitter och skriker utanför duschen för dom inte också får vara med och leka med vattnet...

Diska kan ibland vara ett äventyr då man först får leta rätt på disksvampen och då hoppas på att den är hel, börja diska, lyfta ner bengal ett, vända sig om och kika vem som rev ner något bakom en, titta i diskohon, lyfta ner två bengaler som lekte med diskvattnet... och börja leta efter disksvampen som någon filuring stulit igen.. :D
Så fort man öppnar något, ska man noggrant hålla koll på att ingen smiter in, båda raserna är mycket nyfikna och tvekar inte en sekund att hoppa in i frysen och hjälpa till att peta ut några frysfoder plattor..
Eller bädda ner sig i en kastrull i köksskåpen, eller allra längst upp i taklampan.. :o
Min äldsta Ocihona Aira som har kattungar nu, har noggrand lärt ut konsten både till familjens hundar och katter, hur man öppnar dörrar, skåp, lådor och akvarielock. :cool:

Dom har numer lyckats uppfostra mig så pass, att
*Kika alltid i skåppsöppningen, även om det tar bara två sek
*Stäng in till toaletten, blir så mycket att städa efter annars..
*kolla NOGA att ingen går in i frysen medans du rotar runt efter mat
*räkna inte med att din macka är kvar efter du gått på toa
*ställ inte en chipspåse på bordet och räkna med att det inte hoppar in en fullvuxen Ocihane på sex kilo IN i påsen.. (aja, han kom inte in, men drog med sig påsen runt halva huset, helt överlycklig)
*Båda raserna har stort föremåls intresse, kan apportera och är duktiga tjyvar, sugrör försvinner i en rasande takt, hinner bara koppla av i nån sekund, så vips, är sugröret inte kvar i glaset..
*båda raserna fäller hyffsat lite, bengalern mindre än Oci.
*Otroligt vackra att titta på. :love:

Mycket sociala katter som du förstår, men ack så underbara!
Har halva gänget iaf sovandes i min säng, några över täcket och några under, varje natt. Helt underbart.
Man känner sig alrig ensam med Dito och får sig minst ett gott skratt per dag. :D

Min lilla keeper från senaste kullen, hon har redan badat i vattenskålen, lyckats ta sig upp i sängen:eek: och charmat mig totalt. :angel:
Blott endast fyra veckor gammal.. :P

Mamma har en maine coon. Han är social, stöddig, påhittig,modig, älskar vatten, pratar en del. En rätt kul typ kort och gott :)

Vi hade en europe förut, han var högljudd, social, matglad och mycket personlig.

Åh vad svårt ni gör det! :p

De raser jag är mest sugen på är bengal och ragdoll.. Men eftersom de är två helt olika raser så vet jag varken ut eller in..

Frågan är om en bengal är för mycket eller alldeles lagom. Rasen tilltalar mig väldigt mycket utseendemässigt och med att det verkar vara riktiga personligheter som hittar på massa egna hyss :D

Har ju redan en liten galning hemma (huskatt), och frågan är hur mycket mer krävande än honom en bengal skulle vara, jag vill ju få sova ibland också :p

Ragdoll tilltalar mig helt enkelt för att det verkar vara en trevlig ras, möjligtvis lite för lugn för mig, men jag gillar ändå rasen.. Dock är det egentligen "fel" färg...

Får väl skafaf en skogis istället helt enkelt :p
Jag gillar maine coon också, men inte riktigt deras ansiktsform (kinkig :p)
Nej men jag får väl fundera vidare, tillslut hittar jag väl rätt förhoppningsvis :)

Vad är det för "färg" du vill ha då? Ja, ragdoll och bengal är ganska olika aktivitetsmässigt, men nog är det fart i min stumpa oavsett om hon busar själv eller med oss. :)

Något åt tabbyhållet, eller möjligtvis tigre. Gärna med lite vitt i också. :)
Men jag vet inte, det är väl inte det viktigaste kanske, men jag har vart sugen på någon färg åt det hållet rätt länge.
Men det är ju självklart personligeten som ska klicka, det är viktigast :)

Jag kan väl berätta lite kort om min kille :)

Charlie är en 9 månaders ragdoll hane, väldigt tuff och framåt av sig och är snabb med att utforska nya miljöer. Han följer efter mig vart jag än går och vill hela tiden ha koll på vad man gör. Han leker gärna med ex. laserpekare, vanliga kattleksaker eller bara en vanlig smörpappersboll. Charlie är även en riktig liten retsticka och retar gärna mina föräldrars terrier (som är en av de ettrigaste som finns). Han älskar att kela och man kan klia honom läääänge utan att han ledsnar, han är dock ingen knäkatt direkt. Han är helt underbar helt enkelt och jag har verkligen hittat MIN ras :love:

http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_29/25100000-25109999/640x480/25105011.jpg?0
http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_29/25360000-25369999/640x480/25363163.jpg?0
http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_29/26530000-26539999/640x480/26532179.jpg?0
http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_29/25920000-25929999/640x480/25926730.jpg?0

*Maine Coon

Har en Maine Coon. Han är otroligt social och personlig, pratar mycket och älskar vatten. Gillar inte att ligga i knä så mycket, men är oerhört kelig, älskar att bli buren och "knöcklad" med, favoriten är att man tar tag i låren/bakre delen på honom och drar honom lite fram och åter på golvet medans han ligger på rygg och spinner.

Maximilian:

IMG_5618.jpg

*maine coon*

den första vi hade va över social, lämnade aldrig gården(inte oss heller för den delen) rätt pratig, ville alltid vara i knä el i sängen (på kudden), hur lätt skött päls som hellst-fällde lite

Nr två är bara 10 månader, är nyfiken på folk och vill vara med, men ingen knä katt, älskar vatten,vatten skålen blir urgrävd direkt,får han inte bli med in på toa så blir han hysterisk-han ska vara i handfatet o plaska/dricka, sover i egen säng,lättskött päls,pratig,älskar att peta ur jorden ur blommkrukorna:mad:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 604
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag och min sambo längtar efter att bli med katt men vi har kört fast lite när det gäller vilken ras som kan passa oss. Vi bor i...
Svar
19
· Visningar
2 032
Senast: MissFideli
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 146
Senast: Fetaost
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
5 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka