Hur är det egentligen med UL och känslig period?

dee79

Trådstartare
Har betäckt mitt sto (ponny på naturlig betäckning). Förra brunsten varade 7 dar och hon brunstade om på dag 19 efter sista betäckning. Nu brunstade hon 4 dagar och är på dag 24 efter sista betäckning. Imorrn kanske jag vågar hoppas på att hon inte kommer att brunsta om.

Jag har alltid hört att det är dag 20-40 som är känsligast för stoet. Sen har jag hört att man inte kan klämma tvillingar efter dag 35, så hingstägaren ringde seminstation som berättade att stona är känsligast dag 16-30 och att det därför är ok att transportera till UL runt dag 35. Stämmer det eller?

Dum fråga - hur vet man vid naturlig betäckning vad som är dag 35? Vi räknar ju från sista betäckningsdagen, men rent krasst brukar stona kunna stå ett par-tre dagar efter att ägget släppt. Tänk om hon tog sig på första språnget, det gör ju en skillnad på tre dagar i hennes fall och om hon då körs in på dag 34 så kanske hon egentligen är på dag 37. För sent att klämma då?

Hoppas någon hänger med i mitt mkt virriga resonemang :angel:

Sv: Hur är det egentligen med UL och känslig period?

Det är väldigt sällsynt att ston står för hingsten mer än ca 12 timmar efter de släppt ägget (och även under de timmarna brukar de vara mer svårbetäckta än vanligt man ser liksom att de inte är hundra tillfreds). Det finns undantag men hör som sagt inte till det vanliga så du kan lugnt utgå från sista språnget.

Normalt kollar man med ul på dygn 16, 30 och 45-50. Den känsligaste perioden är ca dygn 28-45 för det är då infästningen i livmodern sker. Så det låter minst sagt knepigt med de dagangivelserna du fått ang känsligaste perioden.
Har man en häst som åker transport bra så är det inga problem att köra iväg med dem för dessa kollar. Vi kör iväg alla ston på dessa kollar, tar hellre risken med ett tappat embryo än missade tvillingar. Ju tidigare man klämmer tvillingar ju större chans att lyckas behålla den ena därav att man kollar redan på 16 dygn och hellst klämmer innan 20 dygn.
Kollar man inte förrän 30 dygn så finns inte mkt möjligheter att klämma en utan man får spruta bort båda och börja om.

Sv: Hur är det egentligen med UL och känslig period?

Så då bör vi åka in på UL runt dag 30 (vi får väl passa de dagar stationen har öppet, vilket är tis, tors och söndag).

Har velat en massa eftersom hon gick 19 dagar mellan brunsterna sist, så vi borde egentligen åkt in på 16 trots att vi visste att hon lika gärna kunde brunsta om 3 dagar senare eller?

Hur vanligt är det med tvillingar på ponny egentligen? Jag tänker på alla småponnysar som man faktiskt inte UL:ar just för att skaderisken är så stor när de är så små. Jag hör i princip aldrig om tvillingar på dessa och inte på lite större ponnyer heller. På storhästsidan verkar det ju som att det är många som släpper två ägg, jag hörde nånstans att det var närmare 20% - kan det verkligen stämma? :confused: Skillnad om det sker naturligt eller om man sprutar igång?

Liknande trådar

Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 674
Senast: CK
·
K
Avel Jag har ett 18 årigt sto som jag ska betäka i år. Hon har haft tre föl tidigare och allt har gått bra.( första gången för mig nu) Nu...
Svar
14
· Visningar
1 509
Senast: kristalia
·
K
Avel Efter att vi hade studerat och diskuterat olika hingstar, bestämde vi oss äntligen för en hingst till vårat sto. Vi bestämde oss vidare...
Svar
12
· Visningar
2 177
Senast: orpaskorpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka