Sv: Hur är bäst att säga nej?
Mina katter är uppfostrade som hundar.
De vet vilka rum de får vara i, de vet vad nej betyder, de går ut ur rummet om jag knäpper med fingrarna och pekar på dörren. De vet mycket väl vilka bord man får gå på och vilka som är ajabaja.
Faktiskt, när jag ryter till åt den katt som gör nåt som den inte får, så är det bara den som reagerar. Den andra, som vet att den är inom tillåtna gränser rör inte ens på öronen.
Konsekvens är det som behövs när man uppfostrar katter. Hoppar den upp på bordet, vält ner den och säg NEJ. En del använder vattenspruta.
Vissa katter går inte att träna, de vet precis vad du menar, men tittar ändå oförstående på dig. Min syrras är sådan, den katten kan till och med få för sig att anfalla.
En katt som jamar är det inte så mycket att göra åt däremot. Antingen får du göra den till viljes, eller så får du stänga in den så du slipper höra. Eller avled uppmärksamheten så den får nåt annat att tänka på.
Men ok, jag har väst åt min honkatt många kvällar när hon tycker att min (och Speedys) sovtid är perfekt lektid. Men jag kan inte påstå att det har hjälpt. Hon kommer och lägger sig när hon har lekt färdigt.