Hur är bäst att säga nej?

W

wannehavefun

Tex när min katt jamar hela tiden, vill jag kunna säga nej, så att hon förstår att det är nej..

Hur är bäst, för de funkar ju inte som en hund liksom...

Sv: Hur är bäst att säga nej?

Det är nog så att det går inte. En katt är en katt är en katt.

Du får nog försöka att lyssna in vad katten vill. Och tillfredställa minsta vink :-)

Mina katter är uppfostrade som hundar.
De vet vilka rum de får vara i, de vet vad nej betyder, de går ut ur rummet om jag knäpper med fingrarna och pekar på dörren. De vet mycket väl vilka bord man får gå på och vilka som är ajabaja.

Faktiskt, när jag ryter till åt den katt som gör nåt som den inte får, så är det bara den som reagerar. Den andra, som vet att den är inom tillåtna gränser rör inte ens på öronen.

Konsekvens är det som behövs när man uppfostrar katter. Hoppar den upp på bordet, vält ner den och säg NEJ. En del använder vattenspruta.
Vissa katter går inte att träna, de vet precis vad du menar, men tittar ändå oförstående på dig. Min syrras är sådan, den katten kan till och med få för sig att anfalla.

En katt som jamar är det inte så mycket att göra åt däremot. Antingen får du göra den till viljes, eller så får du stänga in den så du slipper höra. Eller avled uppmärksamheten så den får nåt annat att tänka på.

Men ok, jag har väst åt min honkatt många kvällar när hon tycker att min (och Speedys) sovtid är perfekt lektid. Men jag kan inte påstå att det har hjälpt. Hon kommer och lägger sig när hon har lekt färdigt. :D

Vår katt är faktiskt också väldigt ordentligt uppfostrad och han vet precis vad han får och inte får göra. Här funkar det faktiskt att säga nej i ett bestämt tonfall. Vill jag inte att han ska gå ut och han jamar säger jag bara nej så inser han att det är inget att göra åt. Matte har sagt ifrån.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
648
Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 153
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
813
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat