Hur är 3-4-åringen?

Sandra78

Trådstartare
Efter diverse pikar om att vår dotter är "efter" så... Hur är/var era barn vid 3-4 års ålder? Några av de saker som tydligen är anmärkningsvärda med vår dotter som är 3 år och 8 månader:
- hon kan inte cykla på en tvåhjuling
- hon har precis lärt sig att rita cirklar (gillar inte att rita alls)
- hon har blöja på natten
Dessutom är hon i mångt och mycket fortfarande i "trotsåldern" och har svårt att hantera motgångar.
Är detta ovanligt? Något att ta upp med bvc?

Däremot har hon ett större ordförråd och bättre uttal än många jämnåriga, hon kan ett tjugotal ord på engelska, hon kan sångtexter utantill och känner igen de flesta bokstäver (q är svår samt att skilja på å och ä). Så hon är väl inte genomgående sen, utan det är motoriken och tålamodet som sviktar... Vi går på gympa och jag tycker ändå motoriken blivit mycket bättre.

Dessutom är hon i mångt och mycket fortfarande i "trotsåldern" och har svårt att hantera motgångar.
Jag tycker att det låter alldeles normalt. Vissa barn är snabbare motoriskt. Andra inte. Jag har ett barn som inte är efter men bland de sista inom "normalspannet" motoriskt sett. Hittills har han inte klarat en enda kontroll hos BVC när han borde. Han har varit ett halvår senare ungefär. Nu är han 5 år och kommer inte klara denna kontrollen heller motoriskt sett. Ser man däremot till det språkliga ligger han före eller i täten.

Jag har kollat med BVC och eftersom de säger att det är ok så har jag valt att skita i det. Det finns inte så jättemånga 30 åringar som inte är torra på natten eller inte kan cykla. ;)

Sonen är 5 år och kan inte cykla, rita avancerat, har blöja på natten. Dock samtalar han som en 7åring, kan 100 ord på engelska och 3 sånger. Kan 40 ord på spanska och 2 sånger. Vi har valt att fokusera på det han tycker är kul.

Mvh Miks

:)Som förskollärare känner jag spontant, var inte orolig :) Det finns inga rätt eller fel på det sättet med barn, vissa lär sig cykla tidigt, vissa sent, vissa är snabbare i den motoriska utvecklingen och vissa utvecklas i tal fortare.
Att hon inte kan rita så mycket, nää inget alls att oroa sig för, alla kan inte gilla att rita och vara bra på det.

Ditt barn är knappt fyra år :) "Trots" förekommer i den åldern också, det är mycket som händer då, det är inte konstigt att man återigen behöver testa vilka gränser som finns.

Jag tycker inte ni ska vara oroliga.. Men om ni mot förmodan fortsätter vara det så mitt tips alltid att ta upp det med BVC.. Dom kan säkert hjälpa er..

Har en 3,5 åring som inte kan cykla tvåhjuling (hur många kan det då?!?) min äldsta son cyklade tvåhjuling just före sin fyraårsdag och då var han låååångt före sina kompisar som alla kunde cykla utan stödhjul först sommaren efter.

Rita cirklar, ha ha jag vet inte han ritar inte heller så mkt.

Torr på natten ja det är han men det är väl väldigt olika och pojkar är generellt senare.

Ditt barn låter som hon är tidig på vissa områden däremot som läsning!

Inget anmärkningsvärt alls skulle jag säga. Barn är olika och utvecklas olika.

Vår mellandotter Maja som blir 4 i september har fortfarande blöja på natten (men varit utan på dagarna i två år). Om vi tar upp henne och kissar en gång är blöjan oftast torr på morgonen. Hon vill gärna slippa blöjan så hon får somna utan och så sätter vi på efter att haft uppe henne på toaletten vid va 23.
Vår äldsta dotter blev blöjfri dag och natt vid 2,5 års ålder.

Maja cyklar gärna på tvåhjuling men med stödhjul. Hon skulle nog klara sig utan dom men är lite rädd att ramla. Vår äldsta dotter lärde sig cykla utan stödhjul när hon var 4 år och 1 månad.

Ritar gör Maja ofta och gärna. Hon börjar bli riktigt duktig på det oxå, precis som sin storasyster. Dom älskar verkligen att rita och pyssla och det är ju som med allt annat; ju mer man tränar desto bättre blir man.

Att inte klara av motgångar är absolut inget konstigt för en nästan fyraåring! Där är man ju oxå olika, både vuxna och barn, men just fyraårsåldern är en väldigt känslig och turbulent ålder för det lilla barnet och jag vet att vi hade en väääääldigt jobbig period med vår äldsta dotter när hon var fyra. Men nu är hon hur lugn som helst för det mesta :) Maja är oxå väldigt känslig och blir arg och ledsen lätt, skriker och blir ibland sådär hysteriskt arg att man tror att hon ska skrika tills hon kräks. Det kan hon bli över vad som helst, allt ifrån att det är något hon gärna vill göra men inte vågar, till att bli tillsagd att det är något hon inte får.

Sådär är det, och är ni inte oroliga själva så tror jag att allt är helt normalt med er dotter!

Efter diverse pikar om att vår dotter är "efter" så... Hur är/var era barn vid 3-4 års ålder? Några av de saker som tydligen är anmärkningsvärda med vår dotter som är 3 år och 8 månader:

Däremot har hon ett större ordförråd och bättre uttal än många jämnåriga, hon kan ett tjugotal ord på engelska, hon kan sångtexter utantill och känner igen de flesta bokstäver (q är svår samt att skilja på å och ä). Så hon är väl inte genomgående sen, utan det är motoriken och tålamodet som sviktar... Vi går på gympa och jag tycker ändå motoriken blivit mycket bättre.

Vår fyraåring kan inte cykla tvåhjuling, medvetet, BVC sa att de inte bör börja förrän 5 pga motorisk utveckling, dvs kan bli farligt. Men vi ser många små barn häromkring cykla så vi kanske köper en tvåhjuling i höst. Vi vill inte att han ska vänja sig vid stödhjul heller så som han har hos farmor, vi har springcykel

Minns inte, har för mig att han hade en svacka på att rita i julas någon gång, då ca 3 år och 7 månader, antagligen ville han mer än han kunde. Rita cirklar-typ, kunde han däremot (inte ens jag kan rita en perfekt cirkel, men det var något som påminner om en i alla fall). Rita med henne? klistermärken, nya pennor, osv större papper.

Många flickor slutar med blöja i treårsåldern. Vår pojkiga (nu fyraåring) slutade med blöja på dag och natt pålitligt vid 3 år och 2 månader. Men dagispersonalen kommenterade att han inte hade på natten fortfarande, tydligen brukar det hänga med längre. Har haft kusiner med nattblöja till 4-5 årsåldern.

Några sångtexter utantill o så är väl också normalt, engelska o så beror kanske på vad man övar på.
(egentligen ska man väl inte överdriva att jämföra barn vare sig de ligger före eller efter, om man inte är direkt på riktigt orolig? För jag tror det jämnar ut sig runt sex- sjuårsåldern. Iofs kanske jag skulle öva lite på rita och läsa och ordförråd om det laggade eftersom det skulle kunna bli jobbigt att ta fatt senare om man inte alls läste, ritade, pratade med barnet och det sedan strax ska ha motoriken att skriva, ordförråd att stava och att gilla böcker är nog bra.)

Vad man undrar egentligen är väl vem som orkar pika om andras barn? De är kanske lite sena i utvecklingen?

Senast ändrad:
Men herregud, jag blir alldeles matt över utvecklingshetsen hos vissa föräldrar när det gäller småbarn. Vår nyblivne 4-åring kan visserligen cykla men absolut inte utan stödhjul. De 3-åringar som jag sett cykla utan stödhjul hade allesammans haft tillgång till balanscykel. Vi har valt att inte köpa en utan tänker att cykling får komma senare. Trafikvettet är ju inte alla utvecklat så ska hela familjen cykla så får han åka med i cykelstadel än så länge. Han är oftast torr på natten men det händer olyckor fortfarande så han har oftast blöja flr säkerhets skull. Dagtid har han varit torr ca ett år. Han kan rita en cirkel men direkt rund är den inte. Och tvärtemot sina storasystrar som rabblade alfabetet, var torra supersnabbt, sjöng väldigt bra etc redan som pyttesmå så är han definitivt senare än dem på just de områdena. Han har tränat andra saker helt enkelt! Jag skulle inte alls vara orolig i dina kläder.

Bry dig inte. Om det verkligen är något fel så märks det förr eller senare av er eller pedagoger/rådgivning. Det är så otroligt olika i vilken takt och i vilken ordningsföljd barnen utvecklas att man inte kan säga att de saker du räknar upp är onormala/normala.

Det kan vara jättestor skillnad på två fyraåringar utan att nån av dem är efter/onormal.

Tack för era ärliga svar! Hon har haft sommarlov sen början av juni, så den enda kontakt vi haft med barn i samma ålder är via deras föräldras facebook-statusar. Och då är de baske mig skolmogna allesammans!

Men herregud, jag blir alldeles matt över utvecklingshetsen hos vissa föräldrar när det gäller småbarn.

Hoppas att du inte blir alltför matt på mig. Jag hetsar inte alls barnet att "bli stor", däremot är jag väldigt självkritisk och tänker att jag kanske inte gör tillräckligt som förälder om hon visar sig vara så efter som det antyds från vissa bekanta.

Vår äldsta lärde sig cykla på 2-hjuling i år; han fyller 7 år i november. Han provade lite som 4åring, men tyckte det var vingligt och lite läskigt och vägrade ens försöka 2 somrar i rad. I år köpte vi cykel och han lärde sig cykla efter tre försök.

Vår minsta är 3 år och 4 månader, hon har blöja på natten. Vår äldsta hade nog det tills han var i samma ålder som ert barn ungefär.

Jag tycker inte alls du har något att oroa dig för!

Hoppas att du inte blir alltför matt på mig. Jag hetsar inte alls barnet att "bli stor", däremot är jag väldigt självkritisk och tänker att jag kanske inte gör tillräckligt som förälder om hon visar sig vara så efter som det antyds från vissa bekanta.
Absolut inte! Det är de som pikar dig jag blir matt över... Småbarnstiden är ju så kort och det stora flertalet barn " hinner ikapp" sina jämnåriga tids nog. Men rent krasst spelar det ju ingen roll om ens barn cyklade som tre- eller femåring om de en dag börjar knarka, är med om en olycka eller något annat som ställer hela livet på sin spets. Så det känns så fel att pika någon annan som då blir nojig och orolig över sitt barn när det egentligen är rätt oväsentligt vilka områden barnen valt att börja träna först.

Nu är våran bara 1 år och (snart) 8 månader,men har var väldigt tidig med att krypa,gå,trä på klossar på pinnar,och i sånna där plocklådor. Däremot har han inte sagt ett endaste ord än. Han "snackar" mycket nu för tiden,har kommit nu under sommaren,men är bara "ga-ga-da-da-dä" typ. inte sagt ett rent ord. Jag har varit orolig för detta,men efter att ha läst en del så verkar det oftast vara så att barnen brukar göra lite antingen eller. Nu har jag mer känslan att han kommer väll börja snacka nån gång iaf! :p

Ett av mina barn lärde sig inte att cykla förrän i 7 års ålder. Simningen var ännu värre, simskola i andra klass resulterade i --- ingenting---. Simskola i 4:e klass och simningen funkade hjälpligt, panik på alla simprov i både 7:an och 8:an, visst blev de godkända, men hu så jobbigt det var. Och detta är ungen som gick på babysim och aldrig varit det misnta rädd för vatten, som hoppat och haft sig från bryggor, men simma ordentligt - så fan heller...

Så rätt kass motorik, men "efter" - definitivt inte.

Min äldste var väldigt tidigt med vissa saker, andra normal i tid. Gick vid ettårsdagen -ingen avvikande. Men innan tvåårsdagen kunde han byta bromsar på Volvon. dvs pappa plockar bort det gamla och sonen monterade dit det nya själv, sådana där sjuka grejer som man bara tror är fejk. (just tänka och skruva mekanik har han varit extremt tidig på) Haft svårt att läsa och skriva och fick i trean genomgå läs och skrivutredning med psykologiska tester. Han låg då på en nivå för 14-16 år på flera delar av lösningsfokuserade tester. Börjar nian om någon vecka och har fortfarande svårt i skolan. Var torr tidigt både dag och natt och talade hela meningar då han fyllde två.

Son nr 2 gick också vid ettårsdagen och har följt bvc-skolboken men lärde sig inte cykla förrän han var 9!!! pga att han är så otroligt rädd för saker, mest att det ska vara farligt och göra ont. han kan definitivt inte simma, ehh jo han klarar ca tio meter ryggsim men inte bröstsim, badar gärna, bara det är grunt. Rädd för broar, skriker som en stucken gris när vi åker över Ölandsbron, för att inte tala om att få ner honom i en båt. För ett halvår sedan hade han en kris han gick igenom med en del ångest och han var vettskrämd och trodde han skulle dö. Han slutade nästan att äta också. Det har släppt av sig själv efter en del taktik från min sida. I övrigt har han svårt med att skriva men är duktig på matte och suverän på engelska. Familjens lille professor i teoretiska aspekter.

Son nr 3 har följt bvc, torr tidigt, har dyslexi enligt utredning i våras och ligger även han över sin ålder på flera tester. Bred allmänbildning. Är annars en fysisk och lite bufflig kille hemma, men enligt lärarna en mjukis och väldigt omtyckt av tjejerna i klassen, har dock få killkompisar då han inte är idrottsintresserad och det är den stora grejen i den här skolan. Lärde sig köra fyrhjuling tidigt och cross innan han lärde sig cykla.

Dottern som nu börjar trean följer bvc och skola, ligger inom normalspannet i skolan osv. Klarar allt som förväntas för åldern. Var dock sen med att släppa nattblöjan och fram tills för ett år sedan kissade hon ofta på sig nattetid. Händer någon enstaka gång fortfarande. Dock cyklade hon inte själv förrän hon var 5,5 år.

Jag tror inte du behöver vara så orolig, har för mig att dotterns huvudfotingar vid fyraårskontrollen mest såg ut som något annat men det var inget sköterskan la någon större vikt vid. Ibland kan man uppleva att det står och stampar för att sedan helt plötsligt inse att barnet tagit jättekliv i sin utveckling och man knappt noterat det.

Min 3,5 åring cyklar inte heller tvåhjuling. Han har blöja på natten och bajsar inte på pottan eller toaletten (utan hellre i blöja/kalsonger), han ritar inget nämnvärt, några streck här och där. Han kan "sin" bokstav.

Däremot är han en fena på att snickra, såga och meka med motorer. Han lärde mig starta gräsklipparen för ett par veckor sedan... :o

Alla barn utvecklas olika och jag har inte haft en tanke på att de saker du räknar upp ska vara något de bör kunna vid en viss ålder. Jag är säker på att han kommer lära sig bokstäver, cykla tvåhjuling och sluta sova med blöja. Han är dessutom med herre med en enorm vilja och har ganska svårt att hålla reda på sina känslor. Inga konstigheter när man är tre-fyra år! :)

"Hen är väldigt TIDIG med det där!" Alltså jag tror jag hört det där om barn så länge som jag har förstått talat språk. Min 80+mamma kan fortfarande säga det om mig när det gäller vissa saker.

Jag fattar inte varför man säger det överhuvudtaget. Det är en klyscha. Någon beskriver sitt barn och på EN punkt lägger hen till att ungen är tidig med det där. Alltid.

Jag tycker bara det är tröttsamt när föräldrar beskriver barn i termer av prestationer. Barn ska inte behöva tävla i utveckling.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka