Hur använder ni betesreducerare? Och vilken/vilka?

FlipTheFrog

Trådstartare
Vi har en Globus (en med hård gummi i bottnen) betesreducerare till lill welshponnyn och funderar nu över två saker:

1) Om man ska komplettera den med ytterligare en för att variera hur de sitter, vilken rekommenderar ni? GreenGuard är den enda jag kommer på, tycker ni att den är bra?

2) Hur ska man använda betesreduceraren så att blir lagom? Ponnyn går i en nedbetad vinterhage, men har ändå blivit riktigt trind och styv i nacken :( Hur många timmar per dygn är lagom för att de inte ska kompensationsäta så att effekten uteblir? Kanske skulle vi släppa på ridbanan några timmar på dygnet också?

Input önskas!

/glömt hur det var att ha ponny...

Har använt GreenGuard till vår lilla welsh i många år. Tyvärr fick vi ta bort henne alldeles nyligen i ett svårt fånganfall, men hon var 25 år och fick många bra år tack vare den.
Vi hade på den dygnet runt när det var som värst grästillväxt. Eftersom vi brukar ta in hästarna i stallet varje dag några timmar, även när de går på bete, så kunde hon vara fri från den då. Hon funkade väldigt bra med den, höll sig relativt smal och fin i kroppen. Hon såg inte plågad eller irriterad ut av den, verkade acceptera den bra.
Sista året hade vi den på även vintertid, på dagarna. Detta för att hästarna hade fri tillgång till hö dagtid.
Hästtandläkaren sa att det syntes på hennes tänder att hon gick med en sådan, men hon menade att det var ingen fara för tändernas ätfunktion, det var bara utsidan av tänderna som blev repiga.

Här är betesreduceraren på hela dagen trots nedbetad hage. De får hö ute på morgonen och står inne och äter hö på natten. Jag använder hink-modell på ponnyerna och Greenguard på halvblodet. Vid tandkoll häromveckan visade de sig att halvblodets framtänder var mer slitna än pnnyernas, och då har han bara haft greenguard förra sommaren (och nu då) och ponnyerna sommartid i flera år...

Har inte själv provat men många i mitt stall använder dem. De avänder dem dygnet runt under betessässongen och våra kommer inte in.

Det funkar bra på alla förutom en som går i väldigt nerbetad hage pg fång. Den hästen hade förra året slitit ner tänderna så rötterna syntes. Min teori är att det är så korta strån i dens hage så den kämpar mer för att få tag på dem = extremt slitage på tänderna. De andra som går på "vanligt" bete har inga problem.

Har använt GreenGuard till vår lilla welsh i många år. Tyvärr fick vi ta bort henne alldeles nyligen i ett svårt fånganfall, men hon var 25 år och fick många bra år tack vare den.
Vi hade på den dygnet runt när det var som värst grästillväxt. Eftersom vi brukar ta in hästarna i stallet varje dag några timmar, även när de går på bete, så kunde hon vara fri från den då. Hon funkade väldigt bra med den, höll sig relativt smal och fin i kroppen. Hon såg inte plågad eller irriterad ut av den, verkade acceptera den bra.
Sista året hade vi den på även vintertid, på dagarna. Detta för att hästarna hade fri tillgång till hö dagtid.
Hästtandläkaren sa att det syntes på hennes tänder att hon gick med en sådan, men hon menade att det var ingen fara för tändernas ätfunktion, det var bara utsidan av tänderna som blev repiga.

Men det är ju ett problem, emaljen slits bort och då blir tänderna extremt sköra och risken är stor för smärtor och infektioner.

GG är hård, hink är mjuk. Det kanske är bättre för tänderna?

Jag har precis börjat testa GG på min islandshäst. Han går nu i beteshage (med normalt bete) och verkar obekymrad av den. Har dock börjat få skav så ska se om jag kan sy på något skyddande på GG:n.

Min har den dygnet runt, förutom de timmar då han är inne för att pysslas om och ridas. Har bara haft den några dagar men håller hullet vilket han aldrig har gjort på bete tidigare. Jag tror inte på att ta av den några timmar i beteshagen, då tror jag risken är stor att de äter ikapp för mycket. Hade jag haft stallet hemma hade jag gärna låtit hästen slippa GG:n ett tag, men då hade jag släppt i gräslös hage de timmarna.

Men det är ju ett problem, emaljen slits bort och då blir tänderna extremt sköra och risken är stor för smärtor och infektioner.

GG är hård, hink är mjuk. Det kanske är bättre för tänderna?

Det var en erfaren hästtandläkare som tittade på hennes tänder och sa att det inte var något att oroa sig för. Jag tänkte som du, men efter det bestämde jag mig för att det är bättre att hon får leva någorlunda normalt hästliv med en betesreducerare som funkar än att hon tvingas gå i en gruspaddock isolerad från de andra hela somrarna.... Nu var ju Lillan till åren redan när problemen började, men hon fixade fem- sex år med munkorg och tänderna var helt ok för ett halvår sedan. Förutom repor i emaljen.
Som sagt; hon dog för ett par veckor sedan, så hur det till slut hade gått med tänderna vet jag inte ....

A och O är att hästen INTE får gå utan. På bara 3 h utan kan glupska saker kompensationsäta såpass att de smackar i sig lika mycket som de gör på ett dygn om de gått utan hela tiden. Dvs man förlorar hela poängen med att ha GG.

Så, på hela tiden på gräs här, aldrig gräs utan reducerare. Jag vill dock inte de ska ha reducerare dygnet runt så de tas in halva dygnet.

Använder greenguard, har provat "alla" modeller tror jag och GG är överlägsen anser jag. Ponnyn har emaljslitage på framtänderna, men enligt tandutbildad veterinär är det inget att eg oroa sig för. Man får ställa risk mot risk. De dör inte av tandskador, och de kan om man tar värsta scenariot klara sig utan tänder. Fång kan innebära döden, vara fet är större hälsorisk än tänderna etc.

Ponnyn är hitills den första av mina som fått minsta slitage av greenguard, beror antagligen på ätteknik och så. (Den stora fick GG för en vecka sen så där återstår att se angående tänderna)

Min har greenguard 24/7. Det hade inte funkat att ta av och på den under dygnet. Hade aldrig fått tag på henne när det var dags att sätta på den.

Det viktigaste är att INTE ta av den, då får du en ponny som hetsäter den stunden. Låt det sitta på hela vistelsen i hagen!
De anpassar sig snabbare än man tror. Vår 6 åriga har aldrig haft GG förut men istället vart väldigt överviktig, efter att vi köpte henne har hon alltid haft GG och är väldigt fin i hullet! :)

Liknande trådar

Foder & Strö I somras blev vi hästägare för första gången (en C- och en D-ponny). Tanken var att de skulle gå på lösdrift med fri tillgång till hö...
Svar
18
· Visningar
1 591
Senast: asjoh108
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 537
Senast: mumin
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka