Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min "vita dam" var också en äkta gris. Så jag kunde aldrig ha riktig bädd. Utan jag fick oftast "mocka hela boxen ordentligt", dagligen. Där jag plockade ut högar och lösa pluttar, kastade upp torra ströet längs väggarna tills betonggolvet kom fram, kratta ut ströet och fylla på till önskad nivå.Stalosan i botten, sen torv, lägger in 4 balar torv i en 12 kvm box till en början. Sen vattnar och stampar jag hela bädden i omgångar. Efter det låter jag hästen stå på bara torven i ca 1 vecka, lägger in mer torv vid behov och jämnar till bädden. När bottnen är stabil lägger jag på det strömaterial jag vill ha på toppen, tex halm. Mockar ut allt bajs varje dag och tar kissfläckar vid behov om bädden inte klarar av att ta hand om det.
Nu har jag en riktigt grisig häst så det är rätt mycket jobb att hålla hennes bädd ordentligt under hela vintersäsongen. Ibland måste jag lyfta upp hela eller delar av toppströet och justera torvbädden i botten.
Ja det är kämpigt med grisarna. Jag får emellanåt försöka lappa ihop bädden och fylla på med ny torv där det blivit hål i bottnen för att hästen har rivit upp en stor kaka. Allt kissigt material som kommer upp till ytan kastar jag ut. Min häst är rejält stor och när hon ligger så tar hon spjärn med hovarna i bädden vilket gör att hon trycker upp stora vallar med strömaterial. Det hjälper inte att hon inte riktigt lyfter på fötterna när hon vänder sig om heller utan river upp topplagret varje gång hon rör sig.Min "vita dam" var också en äkta gris. Så jag kunde aldrig ha riktig bädd. Utan jag fick oftast "mocka hela boxen ordentligt", dagligen. Där jag plockade ut högar och lösa pluttar, kastade upp torra ströet längs väggarna tills betonggolvet kom fram, kratta ut ströet och fylla på till önskad nivå.
Igenkänning på det, sista året när jag mixade kutterspån och spånpellets, gick det ibland att "lappa o laga" utan att "städa hela boxen". Men oftast om inte stallägarens sambo hade mockat åt mig, han använde kattsandspade till "kluttarna" , så var det bara för mig att valla spånet och lyfta ut kissigt material och "bollarna" och fylla på nytt.Ja det är kämpigt med grisarna. Jag får emellanåt försöka lappa ihop bädden och fylla på med ny torv där det blivit hål i bottnen för att hästen har rivit upp en stor kaka. Allt kissigt material som kommer upp till ytan kastar jag ut. Min häst är rejält stor och när hon ligger så tar hon spjärn med hovarna i bädden vilket gör att hon trycker upp stora vallar med strömaterial. Det hjälper inte att hon inte riktigt lyfter på fötterna när hon vänder sig om heller utan river upp topplagret varje gång hon rör sig.