Hur allvarlig är min hunds cancer?

Texasadde

Trådstartare
Hej, för att vara kortfattad så skriver jag så här: min kära hund har haft ett sår på sin vänstra bröstsida i ca en halv månad. Jag har försökt att få bort det genom att ta sprit på det men det har bara blivit större och större. Såret har nu blivit en stor böld som jag idag lyckades få googlat fram att det innebär att min hund har hudcancer. Hur pass allvarligt är detta? Jag ska till veterinären med honom på måndag, men kan någon kanske hjälpa mig innan dess med att förklara chanserna för honom att överleva? Tack på förhand! :)

Jag ska till veterinären med honom på måndag, men kan någon kanske hjälpa mig innan dess med att förklara chanserna för honom att överleva?

OK, jag läste först förbättra chanserna för honom att överleva och skrev en massa svammel om hur det inte var möjligt utan en säker diagnos, ber om ursäkt för misstaget! :o

Men lite samma blir det här svaret också, nämligen att jag tycker du ska vänta tills du har säkert besked innan du funderar framåt. Det är inte så långt till måndag - även om det säkert känns hemskt långt just nu! - så försök att inte ta ut några sorger i förskott. :)

Hej, för att vara kortfattad så skriver jag så här: min kära hund har haft ett sår på sin vänstra bröstsida i ca en halv månad. Jag har försökt att få bort det genom att ta sprit på det men det har bara blivit större och större. Såret har nu blivit en stor böld som jag idag lyckades få googlat fram att det innebär att min hund har hudcancer. Hur pass allvarligt är detta? Jag ska till veterinären med honom på måndag, men kan någon kanske hjälpa mig innan dess med att förklara chanserna för honom att överleva? Tack på förhand! :)

Det finns väldigt väldigt många fler skäl till segläkta sår än hudcancer. Ta inte ut någon sorg i förskott, det kan vara nått jätteenkelt!

Visst, jag är väl inte HELT säker på att det är cancer så jag får väl försöka ta det lite lugnt nu i helgen helt enkelt och hoppas att det är inte är det även om det är otroligt likt bilderna... Men om vi utgår från att det ÄR cancer, hur länge till har han att leva/tid på sig att bli räddad?

Det går inte att se om det är cancer innan det tagits prover och undersökts i mikroskop :)
Sprit är heller inte bra på sår, då det försämrar läkningen - det finns mycket bättre medel, så det är bra att du sak uppsöka veterinär.

Sprit dödar de goda bakterierna också så det minskar hundens eget skydd mot fula bakterier. Förmodligen behöver hunden antibiotika. Får hunden fler sår så tvätta med steril koksaltlösning eller klorhexidin.

Okej, tack för alla som skrev! Jag tror inte att jag behöver fler tips nu, men jag ska ta till mig allt det ni skrev och försöka inte oroa mig för mycket om detta nu i helgen utan i stället ta itu med det på måndag! :)

@Texasadde hudcancer kan vara många olika sorter och man kan inte säga varken vilken sort eller om den spridit sig förrän man har tagit prover och/eller röntgat. Är det endast lokalt i huden är det ingen fara om man opererar bort hela tumören OM det är en tumör. Det kan vara även annat, t ex böld eller en sårficka från ett sticksår.

Min numera 15-årige hane fick opererat bort 2 st små tumörer mitt på kroppen strax bakom ena frambenet för ett par år sedan. Man fick bort hela och de var helt ofarliga visade biopsin.

Liknande trådar

Kropp & Själ Sökte läkare pga tarmproblem, bla periodvisa diarrer, var inte direkt orolig för något allvarligt, haft diverse magproblem sen...
Svar
7
· Visningar
1 864
Senast: Gosa
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 359
Senast: WildWilma
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka