Hur är det vid vattenhinder? (Boxholm)

LitenIsa

Trådstartare
Måste bara höra med er hur det funkar vid vatten hinder där man ska vada över. Var nämligen i Boxholm i söndags och fick ett stopp på första vattenhindret. Fast han stannade egentligen aldrig och han backade inte, tvekade bara lite innan han gick igenom. Jag trodde hästen skulle stå helt still eller kanske tom börja backa innan man får stopp för det.

Annars kan jag berätta för er som minns min flopp i Kinda att igår var han mycket bättre. Visserligen ett rätt så uselt dressyrprogram (han bjöd hela tiden mot staketet så jag var livrädd att han skulle hoppa över) 0 fel i banhoppningen och sen tog vi oss runt terrängen. Dessvärre hade vi ett stopp mer än vad jag räkande med (vattnet) så vi blev uteslutna.

Men han var ändå underbar. Efter halva banan ungefär var det som en spärr släppte och han förstod vad det gick ut på och hoppade galant utan att titta eller tramsa som han brukar. Enda läskiga var vid nerhoppet där jag tappade balansen och höll på att åka över öronen på honom. Och björkhindret med en jättebrant backe efter där Hugo slängde sig ut i 170 knyck (matte hade planer på att trava ner för den brantaste biten).

Nu känns det iallafall som att han kommer fixa det så småningom. Dem hinder jag trodde han skulle titta på låg ju i slutet och de hoppade han utan att blinka. Passade nog honom bra att gå i skogen och inte enbart på ett öppet fält.

Var superkul verkligen. Ville bara dela med mig lite samt få svar på vattenfrågan så jag vet till nästa gång ;)
 
Sv: Hur är det vid vattenhinder? (Boxholm)

De får tveka i 3 sekunder innan det döms som ett stopp.

Alltså du rider fram mot hindret hästen stannar, men går EJ bakåt o man ser att det "tassar" fram eller är stillastående, så brukar man räkna 1001, 1002,1003 har inte hästen gått fram då räknas det som ett stopp.

Så har i alla fall jag fått lära mig att döma på vattenhindret.
 
Sv: Hur är det vid vattenhinder? (Boxholm)

Om hästen inte går bakåt eller flera steg i sidled så är det inget stopp. Kommer inte ihåg exakt hur det står men det är något med att hästen ska vara "naturligt försiktig" på vatten odyl och det är ok att de stannar och tittar och sedan går i, men om de får inte gå bakåt.
Så som du beskriver det ska ni alltså inte bestraffas med ett stopp.
 
Sv: Hur är det vid vattenhinder? (Boxholm)

Var ungefär så jag trodde med. Då kan jag omöjligt ha haft ett stopp på de hindret. Kanske ska skicka min videofilm till dem och klaga ;)

Spelar ingen roll för han var så duktig ändå, men hade ju varit roligare om det inte stått ute efter terrängresultatet. Utan istället än så där 200 straff eftersom vi hade andra stopp och överskred maxtiden MASSOR! :D
 
Sv: Hur är det vid vattenhinder? (Boxholm)

Grattis vad kul att det gick så bra!!! :banana:
Jag stod vid vattnet i början på den * klassen, och dom verkade vara lite oense om reglerna redan då :angel:
 
Sv: Hur är det vid vattenhinder? (Boxholm)

Tack så mycket. Sista hälften utav banan hoppade jag med ett lyckligt leénde på läpparna. Funktionärerna måste trott jag var tokig.

Min hästskötare (mest moraliska stöd) som jag hade med mig samt min Sambo stod vid det hindret när jag kom och de hörde utav andra att dem inte var riktigt överens om hur det skulle dömas där.

Men jag är nöjd och glad ändå. :bump:
 

Liknande trådar

H
Fälttävlan Japp, nu har jag och min lilla ponny startat vår första riktiga fälttävlan, Vi startade redan ifjol en klubbklass, "mini" där...
Svar
5
· Visningar
1 205
Senast: HoneysEmma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp