Hur är det nu???

H

Hemligisten

Hö... är det billigare och bättre och drygare än tex hösilage eller är silage billigare men man måste ge mer???
Fattar ingen ting.. så olika priser jämt.. :(
 
Sv: Hur är det nu???

Hm, vet inte om jag gjorde mig förstådd där men jag menar alltså vilket är bäst? Vanligt hö eller hösilage.. vilket går åt mest eller räknar man samma mängd? osv...
 
Sv: Hur är det nu???

Det beror på ensilagets TS. Hö har TS på 84% men hos ensilage kan det variera. Torrare än hö ska det i alla fall inte vara. Hästen behöver ca 1,2 kg TS per 100 kg kroppssvikt.

Det är enklast att jämföra pris per kg TS, men sedan är det ju så mycket annat som ska stämma också, näringsinnehåll och hygienisk kvalitet t ex.

Lycka till!
 
Sv: Hur är det nu???

Behöver hästen 1.2kg TS per 100kg häst per dag?
 
Sv: Hur är det nu???

Nä, men 1 kg ts per 100 kg och dag...1 kg ts är 1,2 kg hö. Men denna rekomendation är MINIMUM vad du ska ge..helst ska du ge mera.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 520
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
1 055
Senast: Amk
·
Utrustning Ni som åker mycket på loppis. hur är prissättningen, måste det vara billigt. Kan man tex ha lite högre priser på vissa saker. Eller är...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: CFrisk
·
Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 828
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Hur är processen

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp