Hur 17 tränar man en fet hsät?

G

gaah_70

Jag har en häst som blivit lite "rund" om magen (dvs rätt fet ...:(

Nu är ju problemet att jag behöver träna henne lite hårt, så att hon bränner fett, men å andra sidan kan jag ju inte träna en överviktig häst så hårt.
Hur gör man???
Vilken träning bränner mest fett samtidigt som den är skonsam mot en tung kropp?
Ger en timmes skritt per dag något?
Eller behövs rejält galopparbete? (Fast det är väl inte så lämpligt för ett fetto ...?)

Sv: Hur 17 tränar man en fet hsät?

Börja med att skritta, så länge som möjligt, varje dag. Sen om någon vecka eller två, börja trava.
Långa travpass ger mycket! Du känner din häst bäst själv för att avgöra hur mycket du kan börja med, för att sedan öka längden.
Det är klart att "snabbjobb" slimmar hästen fort, men snabbjobb ska hästar bara gå som har grundkondisen för det. Det är liksom sista steget i träningsstegen!

är den bara bukig eller är hela hästen rent av tjock?

för om den bara är bukig och rundmagad så försvinner de när magmusklerna kommer och man rider i rätt form..då försvinner buken med efterhand.

annars en riktigt tjock häst är de väl bäst med långa skrittrundor i skogen och sånt.

Hon är tyvärr rent av fet ... :cry:
Det är en sådan häst som kan leva på luft, så egentligen borde hon ha bott på en torr savann, och inte i frodiga Sverige. :crazy:

(Det är ur-svårt att fodra en sådan häst - de måste ju ha stråfoder, men de blir feta så fort de får syn på höpåsen ... )

Vad får den att äta?
Är den i kondition?
Hur mycket går den ute?
Vad är det för ras?

Fettförbränning sker bäst vid vid lågintensiv träning i långa pass, så börja med långa skrittrundor i skogen. Ju längre desto bättre, även om man givetvis inte skall gå till överdrift. Efterhand lägger du in travpass där det passar, vilket hjälper till att få upp konditionen. Högre kondition och större muskelmassa ger nämligen automatiskt högre fettförbränning!

Bästa konditionsträningen är intervallträning, dvs trava en stund, gå tillbaka till skritt, trava igen osv. Efter hand som kondisen blir bättre lägger du också in galoppsträckor.

Instämmer helt med många här att skritt träning är en bra metod. Rid mycket i terängen klättring i en regäl backe ger goda resultat vad avser kondis och muskelmassa.

Samt se över vad hästen äter. Varför inte byta ut lite av höet/ensilaget mot halm?

/Linnea

Det är jättesvårt att svara på. Är hästen bukig eller fet? Känner du revbenen? Hur ser hästen ut över ryggen, bakdelen, halsen?

Är hästen rent fet är långa skrittpass det bästa. Att fresta på med snabbjobb är rent av olämpligt då eftersom det frestar på de inre organen som då är inbäddade i fett.

För att kunna avgöra din hästs behov torde en bild vara nödvändig åtminstone...

ge ett stråfoder som inte är så näringsrikt så kan endå hästen gå på fri tillgång utan att bli tjock av de..ta bort allt kraftfoder och ut o skritta långa långa rundor.

Tidigare förslag i tråden låter vettiga. Tänkte komma med ytterligare tips. Om hästen är inkörd så är ett skrittpass framför en ngt tyngre släde absolut underbar motion. Ingen stor påfrestning på leder men desto mer få dom jobba med musklerna. Dock bör ju hästen har skrittats upp under ryttare ett par veckor innan så att den är lite igång.

Vad det gäller fodret så kan foderhalm kanske vara ngt att prova?
Visserligen får dom ju lite buk men fettet brukar ju försvinna. Annars kan man ringa och rådfråga en vet om lämplig bantningsfoderstat.
Lycka till!

Köpte för lite över ett år sedan en dam som nu är 100kg lättare och tappar fortfarande. Har man en gravt överviktig häst som hon var så gäller det att börja lugnt och låta det ta tid. Skritt i massor (fast börja lugnt) och gärna som handhäst om du har möjlighet eller att cykla när det är travdags.

Med min dam så räkte det med att ut att promera raskt i grimma och grimskaft så blev hon flåsig. Det gäller att hålla en sådan pass aktiv skritt som hästen orkar. Man kan varva lunka skritt med riktigt rask skritt.

Så här såg hon ut innan (gick fortfarande med föl) och i dec 07
tyraforrnu.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Hej, blev lite nyfiken när jag läste om skillnaden mellan en helfet häst och en bukfet häst. Jag rider en som är ganska tjock, men den har definitivt mer på magen än på resten av kroppen. Jag vet inte riktigt vilken typ av fet den är. Men om det nu är bukfett, hur tränar man bäst det. Läste att det försvinner när man tränar upp magmusklerna, hur gör man det på bästa sätt? :confused:
Skulle verkligen uppskatta exempel på bra övningar.
(ursäkta att jag tar över din tråd) :angel:

Hästen är fet, inte bukig!
Hästen är en arab, och hon rids eller tränas från mark i princip dagligen. Jag klättrar ett par gånger i veckan, och rider lite blandat i övrigt. Men pga hennes rondör har jag ju inte velat dra på intensiteten för mycket, och hittills tycks hon inte bränna något vidare med fett alls ...

Hon får absolut minimum med mat utan att det blir för lite, så att metabolismen går ner på sparlåga.
Hon får inget kraftfoder alls, utan bara ett välbalanserat, men låtvärdigt hösilage, och halm för tuggbehovet.

Jag får prova med längre skritturer, (och kanske skrittmaskin ytterligare en timme om dagen?) och se vad det ger.
Tyvärr är hon inte inkörd, men det här är kankse en god anledning att göra det...:idea:

Hej, blev lite nyfiken när jag läste om skillnaden mellan en helfet häst och en bukfet häst. Jag rider en som är ganska tjock, men den har definitivt mer på magen än på resten av kroppen. Jag vet inte riktigt vilken typ av fet den är. Men om det nu är bukfett, hur tränar man bäst det. Läste att det försvinner när man tränar upp magmusklerna, hur gör man det på bästa sätt? :confused:
Skulle verkligen uppskatta exempel på bra övningar.
(ursäkta att jag tar över din tråd) :angel:

Bukfet kan den bli om den har proteinbrist. Då är den tunn över baken och ryggen, men rund om magen.

Eller kan de bli bukiga ("uppblåsta") om magen av för mycket halm.

Eller ser de bukiga ut för att magmusklerna är slappa som du säger, och då tränar man upp dem, så får man en slim och fin häst. Träna cavaletti och småskutt, eller klättring för fina magmuskler. Även samlande övningar aktiverar magmusklerna.

En överviktig häst är för tjock överallt. Den är "vadderad" över hela kroppen, och man får svårt att känna revbenen.

Ok, tack. Jag tror nog inte att pållen är bukfet, för man känner inte revbenen särskilt bra. Ägaren blev glad när hon kände ett i höstas! Och han är rätt rund och go att sitta på, fast det kanske har mer med uppbyggnad än fett att göra (inte för att jag inte tror att det finns en hel del fett där med :angel: )

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 518
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 955
Senast: Desiree2
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 513
Senast: fio
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 790
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka