Hur 17 får man till en snygg halt???

Tweety1985A

Trådstartare
Hade varit jättetacksam för lite tips angående hur man får till en snygg halt! Pållen min har väldigt mkt motor, å vill inte alls göra halt när han ska. Detta resulterar oftast i ett seeeegt stopp, å med huvudet i skyn... Tycker jag har provat alla möjliga saker med honom, men inget funkar... D e mkt värre från trav till halt än från skritt. Ibland (läs sällan)kan han göra snygga halter, men sen åker huvudet upp igen under tiden vi står stilla... Han är i övrigt ingen "stjärnkikare", endast när d gäller halter...
Tips tack!!! :crazy:

Sv: Hur 17 får man till en snygg halt???

Öva mycket halvhalter och att med rösten få honom att göra avsaktningar etc. Du kan aldrig få en bra halt om du måste göra den med tyglarna, det ska nästan gå utan. Tygeln är bara ett lätt stöd när du gör förhållningen som kommer från sitsen och benen.

Jag brukar lära hästen att stanna för ett ord, eller läte, som "ptroo" "whooo" eller liknande från backen. Sedan lär jag hästen det uppepå också och förstärker förhållningen med sitsen med detta ljud. Försöker att inte ta speciellt i munnen alls på hästen, och om det verkligen inte lyssnar alls då sitter jag inte och drar utan jag tar ett kort lätt ryck och säger "hörredu" med och då brukar jag få resultat på en gång. Sitter inte och sliter direkt, eller segdrar utan vad jag menar är att jag bara gör hästen uppmärksam med en kort förhållning med tygeln. Sedan gör jag om med röst och säte/ben en halt till och en till, tills hästen fattat poängen.

Ju mer man drar i tygeln, desto starkare häst.

Börja med att träna övergångar. Bromsen måste fungera, och som mitroelle skriver får man aldrig börja dra, då blir hästen ännu starkare. När övergångarna skritt-halt, trav-skritt sitter som gjutet och hästen ALLTID lyssnar på förhållande hjälper, då kan du börja räkna med bra halter.

Försök göra det mer med sätet än med tyglarna, och glöm inte att driva in i halten och hålla om med underskänkeln, annars är det lätt att hästen tappar bak! :)

men vad gör man med en häst som prydligt gör halt, men sen börjar kolla runt på spännande saker? :angel:

Den skulle jag göra saker i halten med så den inte vet vad som kommer hända. Att göra en jättekort halt ena gången och en lång andra gången osv. Kanske göra en halt men sedan rygga, eller flytta hästen rakt i sidled.

Kanske att du när du gör halt lirkar lite med bettet så hästen koncentrerar sig på det lite grann.

Nä du, det har jag inget bra svar på, Ella Bella är lika dan. :D Men som Mitroelle skriver så tror jag att det hjälper att få hästen att man måste koncentrera sig i halten också. ;)
Dessutom tror jag det blir bättre ju längre hästen kommer i sin utbildning, på Kakan löste det sig av sig själv, när vi började tävla rida MSV-B rörelser så shärpte hon sig av sig själv. :love:

Jag har själv en piggis som inte alltid har gillat halterna.
Mitt tips är att planera i god tid var halten ska vara, om du kommer i full fräs och får för dej att nu ska det vara halt punkt slut, så kommer det aldrig att bli bra, då är varken du eller hästen förbered.
Planera var halten ska vara, och glöm inte att RIDA IN I HALTEN om man glömmer bena så kommer hästen aldrig att stanna, det viktigaste på en pigg häst är att man rider med bena, och INTE HANDEN . Dra inte in hästen i halten utan rid hästen in i halten.

På min dressyrprogram brukade det alltid så " stå emot i halten", men nu gör hon så glatt halt från gallop utan att stå emot det minsta. lucka till ;)

Tipsen du fått är jätte bra :D
En häst som jag red på ridskola var av den modellen att om man skulle göra halt så ökade hon i stället :eek:
På hon var det jätte viktigt att man red henne in i halten, alltså mycket och bromsa med sätet ;)
Annars kan du komma upp och rida på min ler/sand bana, där blir det tvärstopp direkt eftersom det är för tungt för att trava :angel:

Centaur skrev:
men vad gör man med en häst som prydligt gör halt, men sen börjar kolla runt på spännande saker? :angel:

Man kan be någon att hjälpa en från marken, att ta ner hästens huvud
och ge den nåt gott och berömma den. Gjort detta på kanske 5 träningar nu, och min häst är redan mycket mer på tygeln i halten. Jämnare uppställd, avslappnad, sänkt hals, men med kontakt i tygeln.

Är man ensam kan man testa att göra halt framför en bajshög. Då tar man automatiskt ut ett riktmärke och de flesta hästar brukar vilja nosa. Det funkar faktiskt!

Till trådskaparen! Gör halt ur svag öppna på en volt, då kommer dina hjälper vara aktiva och halten blir bättre!

Senast ändrad:

Ta ett djupt andetag, och andas ut, ända ut, samtidigt som du gör halten. Så att du verkligen släpper ner dig själv i sadeln. Första gångerna kan du tillochmed överdriva lite, sjunk i hop i sadeln just i stoppögonblicket.

Ett bra sätt att trimma halter.

Mount Never Rest skrev:
Annars kan du komma upp och rida på min ler/sand bana, där blir det tvärstopp direkt eftersom det är för tungt för att trava :angel:

Gaaaahhh. D funkar ju inte på Aladdin!:cool: Full fräs oavsett underlag e d som gäller där jue! :rofl:
Dessutom e d kanske liiiiite väl långt upp te er, lr vad säger du?

tack alla för era svar!!! :bow: :bow:

Nu vet jag :idea:
Du får börja bära med ett ankare :idea: Så kastar du det när du ska stanna!!!!
Då får han träna att stå still länge också eftersom du måste kliva av och lyfta upp det igen :angel:

(förlåt, jag har nog varit i spritflaskan :angel: )

Öva mycket på att stanna och sedan backa så tänker hästen back och stannar snyggt med bakbenen under sig.Viktigt är att lära hästen att eftergiften kommer direkt efter den stannat och ger eftergift,släpp tygeln helt när hästen ger dig eftergift men inte innan.

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 892
Senast: Dopy
·
Hästvård Storyn: Igår (fredag) var min donna halt när jag tog in henne. Hon kändes ofräsch i torsdags men eftersom att hon liksom "värmde av"...
2
Svar
23
· Visningar
3 689
Senast: Sirap
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 878
Hästvård Hästen brallade till igår när jag busade runt i hagen med mina två. Hon snubblade till och stampade sig på framhoven. Jag tog då in...
Svar
9
· Visningar
1 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka