Hungriga ungar?

åke

Trådstartare
Vi har fått 5 st kattungar nu. Dom är 3 veckor idag. Men dom bara skriker efter mamman så fort hon inte är där. Kan det vara så att mamman har för lite mjölk? Vad gör jag då? Något tips på ett bra foder? Vad och när kan man börja ge kattungarna mat?

Sv: Hungriga ungar?

Om kattungarna går upp i vikt och är friska får de tillräckligt med mat. Sedan är det klart att de kan bli oroliga om mamma katt går. Det viktigaste när mamman är borta en sväng är att kattungarna håller värmen.

Jag brukar börja ge kattungarna mat vid 4 veckors ålder och då ger jag rå köttfärs (nöt eller lamm) utblandat med lite vatten eller modersmjölkersättning. Man kan få kleta lite mat på nosarna för att de ska förstå att det går att äta det man har ställt fram.

Ok, då vet jag. Dom är ju tjocka som soptunnor alli hoppa. Dom ligger i ett varmt utrymme så det är inga problem.
När kan jag flytta ut dom i stallet hoss dom andra katterna? Vill ju inte att vildkatten skall äta upp dom.

Jag skulle råda dig att inte sätta ut dem förrän de har fått sin första vaccination iaf. När kattungarna är mellan 6 och 8 veckor gamla är de även infektionskänsliga eftersom antikropparna från mamman brörjar ta slut så helst 1 vecka efter första vaccinationen, men iaf inte en dag före 8 veckors ålder. Tycker jag.

ok, jag tror ju inte att han går fram till dom så men vet att dom kan hugga ihjäl ungarna eller har jag fel?

Om det är en förvildad hankatt är det inte omöjligt att han ger sig på kattungarna.

Jag skulle vänta tills de är 2-3 månader samt att de är fullt vaccinerade och att det har gått ett par veckor efter sista sprutan. Immunförsvaret sänks ju efter sprutorna och det finns ju en hel del skit i ett stall...

Ska du ha alla katterna i stallet? Är väl bättre att sälja dem, blir lätt inavel annars om man inte kastrerar...

Nej, vi skall hitta nya hem till dom. Vi skall spara en bara. Våran svarta långhåriga katt blev påkörd i höstas (fre, den 13e) så en liten boll skall vi har kvar.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
490
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama