tgd
Trådstartare
Det här med höstbetet tycker jag är rätt intressent... Enligt taballer och liknande så borde våra beten vara rejält innehållsrika (förstklassig åkermark, gödslad, kalkad, relativt nysådd) på både energi och protein eftersom våra hästar alltid går på "nyuppväxt" gräs och betar (växlar mellan betena och slår bort det som inte betats). Under sommaren blir hästarna "mätta", ställer sig och vilar och kommer villigt bort från betet efter bara några timmar (de blir lindrigt sagt smällfeta så att gå i dom hagarna dygnet runt går inte om hästarna skall orka stå upp på benen sen - vi har prövat).
På höstarna... Hästarna släpps i ny hage med härligt grönt nyuppvuxet gräs (betesblandning av gräs, inte bara timotej) fyller alla meter tarm och magen med gräs men blir inte mätta fastän dom nu går hela dagarna. Blir fetare men inte mätta utan sätter glupskt i sig av hö när dom kommer in - fastän dom ätit endast gräs hela sommaren. Så av någon anledning jag inte förstår så ökar dom i hull på höstarna av betet men är hungriga och stödutfodras med hö eftersom dom uppenbarligen har en önskan om att äta hö. Vad är det som minskar i gräset? De har ju ätit samma sorts gräs (nuuppvuxet) hela sommaren och rimligen lika lite växttråd under sommaren som nu?
Hoppas någon kan förklara! Skulle vara kul att veta.
På höstarna... Hästarna släpps i ny hage med härligt grönt nyuppvuxet gräs (betesblandning av gräs, inte bara timotej) fyller alla meter tarm och magen med gräs men blir inte mätta fastän dom nu går hela dagarna. Blir fetare men inte mätta utan sätter glupskt i sig av hö när dom kommer in - fastän dom ätit endast gräs hela sommaren. Så av någon anledning jag inte förstår så ökar dom i hull på höstarna av betet men är hungriga och stödutfodras med hö eftersom dom uppenbarligen har en önskan om att äta hö. Vad är det som minskar i gräset? De har ju ätit samma sorts gräs (nuuppvuxet) hela sommaren och rimligen lika lite växttråd under sommaren som nu?
Hoppas någon kan förklara! Skulle vara kul att veta.