Hundvalp som kissar på sig

Arne

Trådstartare
Jag fick häromdagen ett samtal från en av mina valpköpare om att hon har problem med att få valpen rumsren. Den är jätteduktig med att hålla sig så länge den är i stillhet t.ex. instängd i hallen för att torka upp men kan börja kissa då den springer uppför en trappa, hoppar upp i en säng och verkar dessutom helt omedveten om att den kissar i dessa fallen. Spelar ingen roll om den precis varit ute i flera timmar. Hon kan kissa på sig upp till tio gånger om dagen. Valpar kan glömma sig lite då och då men detta låter inte alls normalt i mina öron. Har aldrig varit med om detta beteende på mina valpar och aldrig hört talas om det tidigare.
Valpköparen har varit hos vetrinären som vill ta prover för urinvägsinfektion. Valpens allmäntillstånd är dock opåverkat. Hon är nu satt på metacam(tror jag det var) för att se om det hjälper. Ska tillbaks till vetrinären i nästa vecka för provtagning. Jag tycker dock inte det låter som urinvägsinfektion och inte valpköparen heller. Har försökt leta lite info på nätet och stött på ektopisk uretär.
Tankar? Någon som vart med om liknande? Vad bör man kräva att vetrinären undersöker? Som sagt hen vill göra provtagning för urinvägsinfektion men för att upptäcka något sådant som ektopisk uretär krävs skiktröntgen förstår jag det som. Andra möjliga orsaker?

Jag fick häromdagen ett samtal från en av mina valpköpare om att hon har problem med att få valpen rumsren. Den är jätteduktig med att hålla sig så länge den är i stillhet t.ex. instängd i hallen för att torka upp men kan börja kissa då den springer uppför en trappa, hoppar upp i en säng och verkar dessutom helt omedveten om att den kissar i dessa fallen. Spelar ingen roll om den precis varit ute i flera timmar. Hon kan kissa på sig upp till tio gånger om dagen. Valpar kan glömma sig lite då och då men detta låter inte alls normalt i mina öron. Har aldrig varit med om detta beteende på mina valpar och aldrig hört talas om det tidigare.
Valpköparen har varit hos vetrinären som vill ta prover för urinvägsinfektion. Valpens allmäntillstånd är dock opåverkat. Hon är nu satt på metacam(tror jag det var) för att se om det hjälper. Ska tillbaks till vetrinären i nästa vecka för provtagning. Jag tycker dock inte det låter som urinvägsinfektion och inte valpköparen heller. Har försökt leta lite info på nätet och stött på ektopisk uretär.
Tankar? Någon som vart med om liknande? Vad bör man kräva att vetrinären undersöker? Som sagt hen vill göra provtagning för urinvägsinfektion men för att upptäcka något sådant som ektopisk uretär krävs skiktröntgen förstår jag det som. Andra möjliga orsaker?
Undrar samma sak som lady-vip. Vad är vitsen med smärtstillande? När man har UVI så kissar man ju inte på sig pga smärta utan för att man helt enkelt inte klarar av att hålla sig, oavsett hur lite urin det är i blåsan. Så även om smärtstillande kanske lindrar eventuell smärta när valpen kissar, så lär det ju inte bota det faktum att den kissar på sig för jämnan.

Hur mycket dricker valpen? Vad äte den? När den kissar på sig, kommer det floder eller är det "smådroppar" som kommer? Om dom fångar urinen i ett glas eller valpen kissar på ett vitt lakan, vad är det för färg på urinen?

Det förstår tyvärr inte riktigt jag heller och får mig att känna mig lite orolig över min valpköpares val av vetrinär. En av anledningarna till att jag tänkte nysta lite i möjliga orsaker så att valpen blir undersökt på bästa tänkbara sätt. Valpen blir 14 veckor imorgon.

Undrar samma sak som lady-vip. Vad är vitsen med smärtstillande? När man har UVI så kissar man ju inte på sig pga smärta utan för att man helt enkelt inte klarar av att hålla sig, oavsett hur lite urin det är i blåsan. Så även om smärtstillande kanske lindrar eventuell smärta när valpen kissar, så lär det ju inte bota det faktum att den kissar på sig för jämnan.

Hur mycket dricker valpen? Vad äte den? När den kissar på sig, kommer det floder eller är det "smådroppar" som kommer? Om dom fångar urinen i ett glas eller valpen kissar på ett vitt lakan, vad är det för färg på urinen?

Åh, bra tips! Tänkte inte på att be hen kolla färgen på valpens urin. Jag förseslog valpens ägare att hen skulle försöka föra lite dagbok över valpen så att hen kunde se om det framträdde något slags mönster.

Jag har förstått det som att när hon kissar på sig så är det rejält. Det bara kommer och hon tycks inte märka det utan kan t.ex. springa uppför trappan kissandes 3-4m

När min var valp hade hon kronisk uvi och hon kissade på sig jämt. Även när hon låg och sov.
Det tog tid (typ nästan ett år) men det gick över med medicin.

När min var valp hade hon kronisk uvi och hon kissade på sig jämt. Även när hon låg och sov.
Det tog tid (typ nästan ett år) men det gick över med medicin.
Jo och detta är ju en av anledningarna till att jag misstänker att detta kanske inte rör sig om en UVI. Den här valpen har om jag förstått saken rätt inga problem att hålla sig så länge hon inte är i så mycket rörelse. Skulle det röra sig om UVI borde hon ju kissa på sig oavsett omständigheter samt vara mer allmänpåverkad(?). Eller? Jag har ingen erfarenhet av UVI på hund utan utgår enbart från vad jag läst mig till samt tänker att det borde väl inte funka så väldigt olikt hur det funkar på människa?

Jo och detta är ju en av anledningarna till att jag misstänker att detta kanske inte rör sig om en UVI. Den här valpen har om jag förstått saken rätt inga problem att hålla sig så länge hon inte är i så mycket rörelse. Skulle det röra sig om UVI borde hon ju kissa på sig oavsett omständigheter samt vara mer allmänpåverkad(?). Eller? Jag har ingen erfarenhet av UVI på hund utan utgår enbart från vad jag läst mig till samt tänker att det borde väl inte funka så väldigt olikt hur det funkar på människa?
Min var inte allmänpåverkad heller.
Hoppas dom hittar ett svar iaf.

Även jag reagerar mycket om valpen är satt på enbart smärtstillande för misstänkt UVI - som även är min misstanke.
Jag har haft valpar som haft kraftig UVI med en hel del blod i urinen - men det behöver inte synas med blotta ögat. Senast det hände var för 3,5 år sedan när min Polly var ca 4 månader och hade trillar ner i ett vattenfyllt dike.....fullt med flytgödsel. Dagen efter så började eländet och det visade sig vara fullt med e-coli bakterier och blod i urinen (kisset såg helt normalt ut för mig, men det märktes på hennes kissande att det var något galet). Även den veterinären ville ge smärtstillande innan odlingen va klar, för att inte sätta in fel antibiotika - men då ska som sagt åtminstone odling vara påbörjad.

Så absolut börja med att få ett urinprov taget, för att se hur det ser ut.

Doris hade UVI när hon va runt 14 veckor och någon månad framåt. Men hon kunde ju inte hålla sig överhuvudtaget, hon satt sig i kisställning inne och inte när hon rörde sig. Var 20 minut eller så. Men vi lyckades hitta rätt antibiotika och nu har hon inte haft det på nått år.
Tycker det låter som att valpen har svårt med musklerna. Att dom inte kniper vid ansträngning.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 272
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 098
Senast: Aningsfull
·
Hundhälsa Jag får väl börja från början. Jag har en helt fantastiskt underbar papillon tik som är nyss fyllda 7år... Jag har haft henne sedan...
Svar
14
· Visningar
2 183
Senast: _Skifting_
·
B
Katthälsa Jag har en liten innekatt, 1 år gammal, honkatt som är världens ljuvligaste. Nu har jag fått lite problem och undrar hur jag ska lösa...
Svar
3
· Visningar
1 312
Senast: bengeten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur