Hundvakt till löpande tik. Hjälp!

HannaHoppsan

Trådstartare
Hej!
Jag är hundvakt till en Rhodesian Ridgeback som blir 14 månader 23:e januari. (Jag har aldrig haft hund själv och ägarna är bortresta i en månad) Hon började blöda 29:e december och i samband med det behövde hon gå ut och kissa oftare. (Detta är första gången hon löper) Detta var inga problem. Det som är mitt bekymmer är att hon slutade blöda i förrgår och sen dess har hon blivit väldigt gnällig och orolig. Googlade detta och vad jag förstår är detta höglöpet (thank God for Google ). Min undran är vad jag kan göra för att få henne att bli lugnare, märks att hon är stressad. I förmiddags fungerade det att hon och jag var i sovrummet med stängd dörr, när min man inte var hemma. Då blev hon lugn och sov i sin korg hela förmiddagen. Vid 14-tiden orkade jag inte med vår isolering längre så sen dess rör vi oss som vanligt i huset. Vi har inga barn.

Jag vet inte vad jag ska göra för henne. Finns det något jag kan göra? Jag tror att vi är lika olyckliga just nu.

Blir väldigt tacksam om jag kan få några råd för vad jag kan göra och vad jag inte bör göra.

Hej!
Jag är hundvakt till en Rhodesian Ridgeback som blir 14 månader 23:e januari. (Jag har aldrig haft hund själv och ägarna är bortresta i en månad) Hon började blöda 29:e december och i samband med det behövde hon gå ut och kissa oftare. (Detta är första gången hon löper) Detta var inga problem. Det som är mitt bekymmer är att hon slutade blöda i förrgår och sen dess har hon blivit väldigt gnällig och orolig. Googlade detta och vad jag förstår är detta höglöpet (thank God for Google ). Min undran är vad jag kan göra för att få henne att bli lugnare, märks att hon är stressad. I förmiddags fungerade det att hon och jag var i sovrummet med stängd dörr, när min man inte var hemma. Då blev hon lugn och sov i sin korg hela förmiddagen. Vid 14-tiden orkade jag inte med vår isolering längre så sen dess rör vi oss som vanligt i huset. Vi har inga barn.

Jag vet inte vad jag ska göra för henne. Finns det något jag kan göra? Jag tror att vi är lika olyckliga just nu.

Blir väldigt tacksam om jag kan få några råd för vad jag kan göra och vad jag inte bör göra.
Du bör hålla henne kopplad ute, och se till att hon inte vistas ute ensam ens på inhägnat område så att det inte blir någon tjuvparning.

Det är jättejobbigt med rastlösa, pipande hundar så jag är säker på att du lider mycket, mycket mer än vad hon gör. Stäng igen öronen, och strunta i henne, för det är faktiskt inte synd om henne.

Vill du, kan du ju trötta ut henne med långlånga koppelpromenader. Då blir det lugnare inne, problemet är bara att man blir ganska trött själv också.

Hej!

ut och gå och gör det ni ska göra - tiken är nog inte stressad utan endast pilsk och vet inte riktigt varför det pockar på i kroppen. Det lugnar sig när hon går ur höglöpet. Håll bara väck henne från hanhundar och nonchalera hennes gnäll på hemmaplan.

Credit till dig som engagerar dig så :heart !
Men, som sagt, det är nog värre för dig än för henne.
Sen tycker jag att tikar ofta är mer besvärade de första löpen; antingen för att det är ovant eller så kan man ju tänka sig att det är mer hormontilt i kroppen på en "tonåring" än på en vuxen individ.
Människor funkar ofta så, så det är ganska logiskt att det gäller hundar också :) .

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka