emlem

Trådstartare
Härjade runt i innerstan för ett tag sedan och blev nästan påkörd av en barnvagn, en märklig barnvagn med två håriga vibrerande bebisar i.... :confused:
2281-3-hundvagnrosa2.jpg
När hjärnan registrerat HUND blev den än mer förvirrad. Varför ska hundar åka barnvagn? de har 4 ben, dubbelt så många som jag har ( jag kan gå alldeles utmärkt på egen hand) och merparten av hundarna jag stötte på när jag bodde i innerstan var antingen ohyggligt feta eller understimulerade till 1000.

Varför köper folk vagn till sin hund?
Vad tycker ni om trenden/ fenomenet?

Nä jag förstår verkligen inte det här

Just en sån vagn kan jag inte svara för, men en vän till mig använder en vanlig barnvagn till sin ena hund. Hunden slet sönder ett korsband i påskas och rehabiliteras med vattenträning. Men den fick inte lämnas ensam hemma som nyopererad så då fick den åka vagn när den andra hunden promenerades. Utmärkt lösning på det problemet! Så där finns en möjlig förklaring om man ser hund i vagn :)

Jag och sambon mötte en man med två malteser i en sån här i vintras. Stigen var minst sagt opraktisk att köra vagn på men hundarna satt där i och skumpade. På tillbaka vägen mötte vi honom igen. Båda hundarna gick obehindrat så de verkade inte behöva åka vagn för att de var sjuka på nått sätt. Den ena verkade tvärt om väldigt pigg och glad och ville fram och hälsa på våra hundar. Vi avböjde dock hälsandet. Då stoppade mannen ner hundarna i vagnen igen och skumpade vidare på stigen.
Vi blev lite fulla i både fniss och undran.

En vän till mig hade barnvagn till sin ena hund nyligen då den brutit ett ben i tassen och inte fick motioneras samtidigt som de andra hundarna behövde långpromenader. Samma vagn kommer jag kanske få användning av i framtiden, för att lösa det med valppromenad och vuxenhundmotion på samma gång.

Att ha vagn till småhundar i innerstan kan jag också förstå, framförallt vid resa som innebär att man korsar tex Stockholms central. Risken att folk trampar på en liten hund där är nog stor, folk såg för sjutton inte ens mina två stora salukis när jag gick där med dem förut. (Jag är glad bilägare nu och slipper folk som mosar mina hundar)

Vagn till friska hundar i vardagssituationer, vanliga promenader tex, det kan jag inte förstå.

Jag hade cykelvagn till min när han var valp. Det såg nog väldigt lustigt ut och folk tyckte nog att jag var knäpp, men vad ska man göra när det 1. är för långt för vovve att gå och 2. vovve är för liten för att springa brevid cykel men för tung för att åka cykelkorg. Hade ingen lust att bära honom och behövde transportera oss till och från hundvakten. Tänker att den kommer till användning när det blir valp i framtiden igen, då kan valpis åka med och stora vovve får springa brevid cykeln. :)
Däremot förstår jag inte att grannen har cykelvagn till sin fullt friska vuxna hund. Det tycker jag däremot är lite konstigt?!

Vi använder en liknande när vi är på utställningar. Perfekt att stoppa in några hundar, lägga packningen på trimbordet ovanpå och sedan bara gå. Rätt skönt att bara kunna fokusera på en eller två hundar i koppel, istället för fem-sex stycken. Lättkörd är vagnen också, vilken skillnad jämfört med att dra packning lastad på trimbord med hjul...
I promenadsammanhang har jag aldrig använt den, men kan tänka mig att det är praktiskt vid "farliga" ställen eller om hunden inte kan eller får gå lika långt som sin kamrat.

Vet några få som har till sina riktigt gamla heeler (15-16 år) som vill hänga med flocken ut, men bara orkar kortare sträckor. Några har visserligen en vanliga gammal sittvagn.

Finns säkert folk som tänker att deras lilla hund inte orkar gå ;) Sen finns det säkert lika många vettiga anledningar som beskrivs här ovan. Jag har själv en cykelvagn som hunden får åka i när det behövs.

Vet några få som har till sina riktigt gamla heeler (15-16 år) som vill hänga med flocken ut, men bara orkar kortare sträckor.
Så gjorde jag med en gammelhund jag hade. Sista tiden ville han inte gå så långt; däremot ville han gärna vara med på allt. Så han halvlåg i en gammal tvillingvagn och var tvärnöjd. :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka