Hundutbildningar

Flash5

Trådstartare
Nu är jag pluggsugen och vill gärna läsa hundkurser/hundprogram.
Vilka rekomenderar ni?

Jag har läst hundens beteendebiologi 1 och 2 (Linköpings Universitet), och halva "Hund - avel, hälsa och utfodring" (SLU) (fick lov att hoppa av efter halva kursen pga personliga skäl) planerar att läsa klart den till våren.

Jag har inte möjlighet att flytta så gärna distanskurser.

Jag hittade denna sida och blev väldigt intresserad av utbildningarna där.
Någon som vet något om dessa? Bra? Dåliga?

Sen är jag väldigt grön på allt detta.. Jag är timvikarie och har heltid över sommaren, schemat tar slut i Augusti.
Kan jag få ekonomisk hjälp att betala utbildning?
Arbetsförmedlingen?
Hur funkar det?

För mig är det sjukt mycket pengar men det verkar så roligt :)

Sv: Hundutbildningar

Jag har pluggat den (och flera etologi-kurser från LiU) och jag tyckte den var hyffsad.

ska också gå den :)

ts: jag har funderat kring att gå hundvårdsutbildningen via canis academy. kanske kan vara något som är intressant för dig?

Jag har också sökt den men ligger på typ.. 12e reserv eller något. Har hört att den är lite väl enkel, men det kanske har ändrats. Jag hoppas att den ger något ändå.

Till TS: Utbildningar som de du har läst, via universitetet ger ju CSN. Övriga utbildningar får man hosta upp pengar för själv. Om du har tur kanske du kan tjata till dig något bidrag via arbetsförmedligen, men jag tror det är svårt. En tjej som läste till instruktör samtidigt som jag lyckades med det. Hon hade varit långtidsarbetslös, tjatade under lång tid och hade en väldigt välvillig handläggare som gjorde sitt bästa för att få det godkänt. Tror dock att det är svårt som sagt, men försöka kan man ju göra.

Tja, Linn Svensson är väl mest känd för sitt ex.
När jag kollar runt på deras hemsida undrar jag vilka det är som har yrkesutbildningarn, alltså vilka som är lärare. Är det bara Linn skulle jag vara tveksam, hon har i sig själv för lite utbildning.

Själv går jag hos Hundutbildningsgruppen och läser till hundproblemutredare, den absolut största fördelen där är just lärarna. De är många, med olika bakgrund och väldigt olika åsiker. Så du lär dig verkligen att sanningarna om hund är få. Vi har tex rena etologer, biologer, "hundfolk" som Anders Hallgren och Jan Gyllensten. Många gånger säger de emot varandra vilket verkligen piggar upp.

Sen har jag i grunden en SBK-utbildning och Studiefrämjandets Ledarskapsutbildningar i fyra steg, utan dem skulle jag absolut inte vilja vara. Bara på Hundutbildningsgruppen lär du inte bli nån bra kursledare, men du lär kunna en jäkla massa hund.

Om jag var ekonomisk oberoendet...:angel: så skulle jag kolla in Hundcampus.

Jag har som sagt var läst både 1an och 2an, tyckte att dom var okej.
Min största svaghet är min engelska och den sattes verkligen på prov, jag hade nog fått ut mer av kursen om jag hade varit duktigare i engelska eller om kurslitteraturen var på svenska :)

Föreläsningarna på plats i Linköping tyckte jag däremot var kanonbra :)

Tja, Linn Svensson är väl mest känd för sitt ex.
När jag kollar runt på deras hemsida undrar jag vilka det är som har yrkesutbildningarn, alltså vilka som är lärare. Är det bara Linn skulle jag vara tveksam, hon har i sig själv för lite utbildning.

Själv går jag hos Hundutbildningsgruppen och läser till hundproblemutredare, den absolut största fördelen där är just lärarna. De är många, med olika bakgrund och väldigt olika åsiker. Så du lär dig verkligen att sanningarna om hund är få. Vi har tex rena etologer, biologer, "hundfolk" som Anders Hallgren och Jan Gyllensten. Många gånger säger de emot varandra vilket verkligen piggar upp.

Sen har jag i grunden en SBK-utbildning och Studiefrämjandets Ledarskapsutbildningar i fyra steg, utan dem skulle jag absolut inte vilja vara. Bara på Hundutbildningsgruppen lär du inte bli nån bra kursledare, men du lär kunna en jäkla massa hund.

Om jag var ekonomisk oberoendet...:angel: så skulle jag kolla in Hundcampus.

Hmmm, ja hade jag varit ekonomiskt oberoende så hade jag läst en massa kurser ;) Nu är jag tyvärr inte det, snarare tvärtom. När jag inte har jobb (är som sagt var timvik) så lever jag på sambons lön.. Så jag har inte råd med något dyrt..

Då skulle jag välja någon utbildning från Hundutbildningsgruppen före Linns utbildningar.

Okej, tack för svaret!
Skall kolla in den sidan :)
Anledningen till att jag började kolla på Linns sida var för att en bekant ska gå utbildning där.

Jag vill också gå den, men just nu känner jag att jag inte har råd. :( Försöker satsa mer på terapihund också, men det känns som att det finns en hel del jobb om man i framtiden blir duktig på problemhund. "Hund 3" som dom har, du råkar inte veta vad den innehåller och kostar så där mellan tummen och pekfingret? Vore skoj att läsa något i alla fall, och har också hört bra om Hundutbildningsgruppen. Förutom att en del tjaffs uppstår just för att instruktörerna säger emot varandra osv, men själv ser jag absolut poängen i det.

Hund 3 borde alla som har hund gå, det är en superutbildning. Tre delar där du i första delen läser; Historian från vargen, sjakalen, via urhunden till vår egen ras. Vi läser om hundens livscykel, och sociala struktur från valp till vuxen hund.
Sen del två: Där du läser relationen människa-hund, vad behaviorismen har inneburit. Varför vi överhuvudtaget har hund, här jobbar man enligt en relationsmodell som David tagit fram. Jag kan väl tycka att Svartbergs är lättare att ta till sig. Men modell som modell, det handlar ju om att kunna se relationen. Mellan dig och din hund, eller mellan en annan person och dens hund.

Sist del tre, som David vurmar mest om; Behov och berikning. Vad har hunden för biologiska behov och hur tillgodoser vi dem. Olika behov har olika värden, allt från enskilt överlevnadsvärde till nåt som den helt enkelt gillar.

Där får du bla förklarat för dig varför den jakttokiga hunden blir mindre jakttokig om den tex får blodspåra. Berikning har jag använt mig av både i vanliga allmänlydnadkurser och i problemutredningar.

Sen var det pengar då.... när jag gick den kostade Hund3 1500:- per del, som var en helg, eller så kunde du gå en kompaktversion på en vecka. Kompaktversionen kostade 3 500:-. Men det är bara själva utbildningen, du förväntas läsa en del böcker, vill du äga dem, vilket man vill, så tillkommer det.
Plus boende och mat naturligvis.

Tyckte väl jag kände igen namnet, ingen jag skulle lägga ut pengar på.
Personligen anser jag att man skriver vilka utbildningar man har o vem som hållit i dem.
Förutom Hundutbildningsgruppen så anser jag att Hund Campus har bra utbildningar.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 476
Senast: Wonna
·
Skola & Jobb Hur funkar det egentligen? Jag hoppade av gymnasiet efter första året och började jobba, på grund av skoltrötthet och allmänt dåligt...
Svar
3
· Visningar
2 271
Senast: DeadSerious
·
Skola & Jobb Skulle vara jättetacksam om någon orkar läsa (med reservation för att jag låter som en bortskämd skitunge) och kanske bolla lite med...
Svar
5
· Visningar
1 470
Senast: Grettir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka