Sv: Hundrasen Briard!
Vad har ni för info och delge mig av dem?
Psyke och osv..
Som jag har förstått är det en arbetsvillig hund som passar lika bra i familjen. "Populär" inom polis,bruks och utställning.
Hur är det med pälsvården? Är det bara borstning?
Är uppväxt med cocer spaniel,terrier och har sedan 8 år tillbaka en dv.schanuzer.
Men har nu fått nys om briard valpar. Vart sugen. Vad är eran mening om denna hundras?
mvh/magneten
Det du skall vara beredd på med en briard är att det är en brukshund. Den kräver sin människa. Det går inte att tro att den är nöjd som sällskapshund. Den kräver ett visst mått av träning för att må bra. Helst med hjärnan.
Pälsvården kan variera oerhört mellan olika individer. Får man en med bra päls, det vill säga mycket täckhår och mindre ull, så räcker det att borsta igenom nån gång per månad. Får du en med mycket ull och mjuka täckhår kanske du måste borsta flera gånger i veckan för att den inte skall tova. Min borstar jag var tredje vecka eller så.
Populär inom polis vet jag inte. De användes i Frankrike rätt länge inom polisen tror jag men nu har man nog gått över på mallar och annat där också. Tyvärr är det inte så himla många tävlingsaktiva briardägare, även om många tränar t.ex. spår med sina hundar.
Briarden är inte och kommer förhoppningsvis aldrig att bli en fjäskigt inställsam hund som hoppar och slickar på alla. De älskar inte folk dom inte känner. De är heller inte rädda för folk, om du inte får något dåligt exemplar. De har liten "personlig sfär" och blir inte tokiga om någon skulle gå för nära, kliva över den eller liknande. På så sätt är de inte reserverade alls.
Man skall absolut inte vara "sugen" på en ras bara för att man sett en valp. Vet du inte vad du köper så låt bli. Elakt och krasst.... Sen hoppas jag du kollar uppfödaren ordentligt vad gäller mentalitet och sjukdomsstatistik på hundarna.
Vad skall du ha hunden till? Kolla föräldradjurens MH. För att få valphänvisning i briardklubben skall föräldrarna genomgått MH. Verkar de stabila? De är inte sådana som springer fram till avståndsfiggen och leker järnet, men dom avreagerar snabbt, är okänsliga för ljud och är nästan alltid skottfasta.
En normal briard är med på allt du gör. De flesta är inte alls svårmotiverade och sega...
Vill du ha en kul kompis som vill göra allt du vill, så länge det är tillräckligt mycket. Som är hårig och drar in massor av sand, kottar och pinnar, men däremot inte fäller. Som tar med sig halva vattenskålen i skägget och som är lydig om du är tillräckligt bra ledare. Då kan du fundera på briard. Men bara från en bra uppfödare, med en bra kombination på valparna.