Hundpratare... (djurkommunikatör) ?!

P

Pippi´n

Jag vet inte riktigt vad jag tror om det hela, men det hade vart kul och testa..
:idea:
Har nån här varit hos en hundpratare med sin hund?
Varför gick ni dit?
Hur gick det till?
stämmde det som kom fram?
Vad kostade det?
Hur kom ni i kontakt med denna?

Ha en bra dag :bump:
Carro :)

Sv: Hundpratare... (djurkommunikatör) ?!

Jag har inte träffat någon seriös själv men av en slump gjorde min morfar det med sin hund. Morfar hade en gamal tax som under vissa perioder drog sig undan och ville vara i fred, han blev nedstämd, åt inte och mådde allmänt dåligt. Detta upprepades med ett par veckors mellanrum och vetrenären hade massa olika ideer om vad det var, bla byttes fodret ut och det uppskattade inte hunden.
En dag hade trav stallet hemma en "djurpratate" på besök och den hade lite tid över så den villa testa taxen. Skall nu påengtera att personen aldrig pratat med nogon i vår familj tidigare och ingen annan vi känner heller. Djurprataren var nämnligen från tyskland. Hon ville inte prata med morfar innan och morfar fick inte häller vara med. Hon gick in i ett rum och satte sig på golvet med hunden framför. Först gick taxen runt lite och efter ett tag satte den sig ner ca två meter framför. Efter en halv timme kom hon ut och sa:

- Hunden har opereret två tänder. (Okej det kanske man kan se om man är skicklig(
- Hunden har opererats pga diskbråck.. (Okej det kanske man oxå kan se.(
- Hunden tycker bäst om matte för husse skriker så mycket. (Hur fan kunnde hon veta det.)
- Hunden tycker mycker om att åka i lastbilen med morfar men en gång rann det in en vätska från motorn in på golvet i pasagerar sidan som hunden slickade i sig. Efter det får den nu huvudvärk som migränanfall lite då och då. (Det kan man inte se på en hund!)
- Sluta att ge honom den där äckliga maten! ( Hur kunde hon veta det om hon inte kan prata med djur?)

Efter detta gick morfar till vetrinären igen och berättade vad som sagts om migränanfall och även vilken vätska som runnit ner till hunden ( som även han kom ihåg när taxen påmint honom.) Vetrinären tog olika tester och det kunnde nog stämma att det var huvudvärk så efter det fick taxen motsvarande alvedon när han drog sig undan och han blev snabbt bättre!! Ska tillägga att han slapp sin äckliga mat oxå! Lång inlägg men jag tycker att det här är så häfftigt.:idea: Synd att jag inte mins vad människan hette bara.

Jag vet inte vad jag tror om sånt här... Jag VILL tro att det finns ngn människa som verkligen kan detta, men ngt inom mig säger att det inte GÅR...

Hoppas det finns, lilla taxen ovan verkar ju fått hjälp i alla fall :)

Jag har träffat ett par djurkommunikatörer, jag är väldigt skeptisk.

Alla våra djur har massor att säga oss bara vi vill "lyssna", se på ditt djur och läs det sjävl, det är mitt råd.

Mycket billigare!

Blandrastik skrev:
Alla våra djur har massor att säga oss bara vi vill "lyssna", se på ditt djur och läs det sjävl, det är mitt råd.

Just det :) .

Jag har f.ö. väldigt svårt att tro på att djuret sätter sig och börjar "prata" svenska med kommunikatören (eller vad det heter).
Typ
"Hej Fido"
"Hej på dig du!"
"Hur mår du Fido?"
"Åt helv*te, jag får så äcklig mat här"
"Jamen då ska jag säja till på en gång att maten är äcklig!".

Hunden kan själv tala om att maten inte är god, bara man har ögon att se med, och jag tror inte att hunden säjer "Jag skulle vilja ha leverpastej istället" för hur vet den exakt vad leverpastej är, hur man får tag i det och varför det inte serveras just nu?.

Jag tror att alla kan kommunicera med sina djur på det ena eller det andra sättet, min katt springer och gömmer sig när damsugaren kommer fram, det behövs ju ingen större intellegens för att veta att han tycker det låter otäckt, och att det beror på att han övht inte gillar höga och plötsliga ljud vilket i sin tur beror på att han kommer från ett puckat hem där han bodde första månaderna av sitt liv, där det skreks, slogs och sparkades på både hundar och katter.
Sådär, nu slapp jag fråga en djurpratare varför min katt inte gillar damsugaren.

Tar man bara reda på bakgrundsfakta så kan man dra alla slutsatser och lite fler alldeles själv.
Skillnaden mellan alla pratare och vi andra är att de lärt sig att titta och läsa av, det är det långt ifrån alla som gör.

En granne till mig "pratar med djur".
Jag har inte anlitat henne själv, detta eftersom en kompis gjode det först med en hittekatt hon hade.
Den katten var väldigt elak med de två katter som bodde där före och anledningen till det enligt kattprataren var för att de mobbade honom för hans namn :confused:
Den katten hette Knotan, de andra hette Moffos och Manne... bara tanken på två katter som har fula namn själva för det första, som mobbar en tredje för hans namn är helt genomlöjlig.

Fast ibland kan man kanske behöva hjälp med att läsa av det man inte ser själv. Jag tycker själv att man blir så jäkla hemmablind... Det är alltid lättare att se på andra... Som min kompis som jämt klagade på sin oföljsamma hund och det enda jag såg var en hund som ville göra ALLT för sin matte. Men matte såg det aldrig och det slutade med att hunden desperat ville vara matte till lags. Så mycket så att det blev kaos och matte blev ännu mer irirterad och tyckte att hunden var ännu längre bort (mentalt) Hon var för nära för att se det och jag är övertygad om att jag också är blind för mycket...

Jag är oxå välldigt skepptisk själv, och tror inte heller att de kan prata med ord utan i sådana fall med bilder. Har hört talas om en kurss man kan gå för att lära sig men det tror jag inte alls på. Jag tror att det är lätt hänt att man så gärna vill kunna veta vad djuret tänker och därför spelar upp egna bilder.
Vissa säger sig kunna prata med ett djur med hjälp av att titta på ett kort av djurtet, detta låter dock ännu märkligare för mig. Skulle vara kul om någon annan vart med om något liknande som det jag berättade om tidigare. För där blev jag faktist ganska övetygad om att hon kunde se saker som inte vi kunnde.

Jag har varit hos en som jag tror hette, Gabriella. Jag var mkt noga med att inte ställa ledande frågor och inte svara på hennes frågor utan att be henne specificera dem.
Vissa saker stämde väldigt bra och det var saker hon inte kunde veta om, medans en del var diffust och inte stämde.
Jag tror att hon läste mig minst lika mycket som hunden.
Jag kunde använda mig av detta besöket både till att utveckla mig själv och relationen till min hund (och min pojkvän).

Haft två stycken till våra hundar, båda var gratis då min sambos familj känner den ena och den andra gjorde det gratis bara. :)

Det mesta stämde in faktiskt. Mkt intressant läsning.
Jag tror helt klart på det och försöker lära mig det just nu med hjälp av Carola Linds bok.

Har haft en hundägare (under kurs) som jobbar som djurkommunikatör. Med tanke på att jag tränade hennes hund för att han hela tiden drog på vilt, drog i kopplet och var allmänt ouppfostrad, så tycker jag det är konstigt att hon inte kunde "prata" sig till en vettigare hund istället för att betala en hel kurs för detta. Eller? :crazy:

Jag följde med min syster till en kommunikatör,med hennes husky.

Han var en alert sak som inte gick att ha lös,samt det var en omplacering och vi visste inte mycket om hans bakgrund.Därav provade syrran detta.

Han var aldrig hoppig eller klängig utan väldigt egen hund dvs han var inte mycket för klapp och kel.
När vi kom dit så kommer kommunikatören ut till oss innan vi släppt ut hunden från bilen. Hon säger då: Oj han är jätte rädd för vad som ska hända nu. Vi såg ut så här då :confused:
Ialla fall han fick gå en runda för att kissa av sig sedan gick vi in till K. Vi sätter oss i en halv cirkel med hunden fritt gående i rummet,han nosar överallt och vi småpratar om ditt och datt. Sedan får vi uppge namn,ålder,och ras.Sen är det tyst.
Hunden ifråga börjar efter en stund bli orolig, och vi får då veta att detta är normalt vid en första kontakt mellan K och hund. Inget vi ska bry oss om.
Stunden efter börjar denna hunda klättra på mig, blev riktigt jobbig och var inte alls kontaktbar med att få honom lugn.Han klättrar ,river och gnäller (ingen dominans eller sådant utan bara klättrig och jobbbig)K säger då till min syster att för min skull koppla honom så jag får vara ifred. Hjälper föga.Systern min verkar vid det här laget handlingsförlamad och hunden fortsätter med sina försök att komma upp hos mig.Han har vid det här laget rivit sönder mina armar.
När dessa 30 minuter har gått som K ger varje djur så säger hon - Du (pekar på mig) har du nämnt avlivning i samband med hundens tillvaro nu?
Jag skäms och svarar ja.:o
Ja säger hon, hunden ser dig som den starka av er 2 och att det är lite av ditt avgörande som gäller..
Jaha :confused: svarar jag,ja säger K du har även nämnt att omplacera honom också men det är just detta med avlivning som hunden känner sig väldigt rädd för och därav hans beteende mot dig med att klättra osv nu.

Sen efter div andra sakers framkomst säger K: Jag vet inte om jag tolka honom rätt men kan det vara varg i honom??
VA:eek: säger vi i kör?
Ja säger K det är något med varg och hans beteende som gör att jag får den bilden. Ja svarar vi ,vi vet ingenting om hans bakgrund så det kan vi inte svara på.
Ok säger K han vill absolut inte dö utan hellre till nya ägare .
Nåväl det var en massa annat som kom fram och som verkade stämma med den tiden min syrra haft honom.
Efter några månader så bestämmer sig syrran för att försöka omplacera honom med villkor och allt vad det innebar. Jag annonserar på internet inne på draghunds sidor etc.
En dag så ringer det en karl till mig, han frågar om jag vet vart ifrån hunden är kommen från början,dvs uppfödaren och så mycket hade vi fått fram ialla fall. Det visade sig då att hans tik hade blivit stulen för några år sedan och denna tik var denna hunds mamma(uppfödarens namn och bostads ort stämde med gubbens uppgifter). Han säger då att det är 25% varg i denna tiken. Det förklarar ju då lite om när vi var hos K och hon kände något med varg.
Så ja jag tror 100% att kommunikation med djur fungerar MEN då ska man vara noga med deras seriositet. Jag har anlitat till mina hästar och hundar och det mesta har stämt.Både att K kommit hit men också anlitat via distans.
Vi betalade 150:- men det är några år sedan. Kontakt fick vi genom den hundförmedling jag jobbade med vid den tidpunkten,hon ville ingå ett litet samarbete med förmedlingen men vi avstod då min medhjälpare vid den tiden inte ansåg kommunikatörer var seriösa och att det inte fanns någon sanning i kommunikation mellan djur och människor på K sätt.

GaurdianAngel skrev:
Har haft en hundägare (under kurs) som jobbar som djurkommunikatör. Med tanke på att jag tränade hennes hund för att han hela tiden drog på vilt, drog i kopplet och var allmänt ouppfostrad, så tycker jag det är konstigt att hon inte kunde "prata" sig till en vettigare hund istället för att betala en hel kurs för detta. Eller? :crazy:
Vad jag förstått så kan inte en kommunikatör ge "order" om ett djurs beteende eller liknande.De kan endast ta reda på ev orsak, de får inte gå in och ändra ett beteende utan de får lära ägaren sätt att inte uppmana beteendet osv...

Jag tror att det finns de som verkligen kan "prata" med djur, men det finns nog också många som bluffar.
För några år sedan fick jag följa med en kompis till en "djurpratare" med deras islandshäst. Den här hästen hade haft en jättejobbig sommar med andningssvårigheter, har kronisk bronkit. Hon fick endast veta hästens namn och ålder. Hon talade om att hästen visade henne en karl som alltid var glad och visslade och sjöng, och en kvinna som hade lite humör. Stämmer precis in på kompisens föräldrar. Han talade också om för henne att "matte" som hon kallade min kompis, gärna fick rida med sadel bara hon inte drog åt sadelgjorden för hårt. Hur kunde hon veta att vi alltid red honom barbacka för att skona andningen :confused:
Han talade också om att han inte hade trott att han skulle överleva sommaren:crazy:
Han var orolig att han skulle vara tvungen att flytta, hans ägare hade pratat om att skaffa en unghäst.
Han berättade dessutom att han gick med en annan häst som alltid ville stå i centrum och hade problem med klåda i svansen. Stämde precis in på hästen han gick med, som dessutom den sommaren hade klåda i svansen:eek:
Hon talade om så mkt som hon omöjligt kunde ha gissat sig fram till. Bla att han hade fått alger ;)

Jag tror också att alla människor som är öppna för det KAN lära sig att kommunicera med djur och även läsa människors tankar.
Jag har själv Carola Linds bok och gjorde en liten test på min bror. Han skulle tänka på en speciell färg. Först "såg" jag ingenting. Du måste koncentrera dig mer sa jag, om du tex tänker på blått så tänk också på himlen havet mm...
Blundade och koncentrerade mig. Plötsligt blev det alldeles vitt framför ögonen på mig, såg en snöstorm.
Tänker du på vitt frågade jag min bror. Han kollade förvånat på mig och sa jaaa...
Jag gissar på att du såg en snöstorm sa jag och flinade lite.
Han såg ut så här :eek:
Var precis vad han tänkt på:D
Liiite läskigt...:angel:

Har nån här varit hos en hundpratare med sin hund?

Min (nu döda hund) Var hos hundpratare här på Gotland.. Vet fler som har vart hos henne.

Varför gick ni dit?
han åt inte, och veterinären kunde inte hitta nåt fel på honom. Min vän gick dit för ungefär samma anledning.

Hur gick det till?
Man får lämna sin hund ensam med henne i en timme utan att berätta nåt över huvudtaget om sig själv eller hunden. Sen när man kom tillbaka får man ett papper med typ stödord som hon har skrivit ner vad hunden sagt.

stämmde det som kom fram?
japp allt stämde. hunden hade berättad om familjen, hur han bodde, Och vad som gjorde honom glad. Han nämnde även en vacker ljus dam. Och det visade sig vara hans Golden retriver vän han pratade om. Han pratade om fotbollsmatcher i trädgården, han berättade om en man i familjen som var hård mot honom (stämmer att den mellersta sonen i familjen ofta försökte bossa över honom) han berättade att han var ledsen att hans vän försvunnit, och att han hade ont i nacken. Den äldsta sonen hade precis flyttat ur huset och det var väl vännen han menade. Nacken började vi massera och försökte att mjuka upp den varje dag. Visade sig att han har en stel nacke och han blev mycket bättre några dagar senare.

Vad kostade det?
Vet inte vad det kostade.. Det var inte jag personligen som var där. jag blev hans "skötare" några år efter att han vart där.

Hur kom ni i kontakt med denna?
Vet inte riktigt.. Men många pratar om henne här på Gotland, just för att hon är så duktig och har hjälpt många hundar.

Tror du att alla psykologer har väluppfostrade och snälla
barn ? Att deras ungdomar aldrig gör uppror etc ?
:p ;)

Jag är nog skeptiker.

Men tog hem en kvinna via en bekant som är väldigt sencitiv och "open minded".

Om hon hade förmågan att känna in mig, fast hon var ensam med min lilla hund, eller omdet var något som hunden förmedlade,vet jag inte.

Men kontentan av deras samtal var en upplevesle, för oss alla i familjen, framför allt för husse, som definitivt INTE tror, men han har i flera år efteråt funderat mycket på det våran lilla hund förmedlade, som handlade om honom, och stämde in exakt.

Numer läser jag av våran hund noga, och känner in hans sinnestämning, därför han vet ofta känslor/händelser före oss.

Liknande trådar

Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 565
Senast: Capybara
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 394
Senast: Troll
·
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 846
Senast: Piaff
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 472
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025